اقتصادنیوز نوشت:

ستاد سوخت در حالی در یک قدمی انحلال قرار دارد که نگاهی به فعالیت‌های آن، نشان از یک پرونده متوسط و نه قابل قبول برای آن است.

ستاد سوخت که در میانه دهه 80 یعنی سال 85 کار خود را آغاز کرده بود، ابتدای کارش با برنامه سهمیه‌بندی بود تا از همان آغاز کار، با چالش‌های متفاوتی روبرو شود.

دولت یک سال بعد از راه‌اندازی ستاد سوخت، سهمیه‌بندی بنزین را اعمال کرد تا قدری مصرف افسارگسیخته آن زمان را کنترل کند. هرچند که به اذعان آمارهای بعد از آن، این تلاش به نتیجه نرسید و حالا بعد از 8 سال به کلی کنار گذاشته شد.

ستاد سوخت اما علاوه بر مسئله کارت سوخت، به بحث خودروهای فرسوده هم وارد شد تا از این طریق صرفه‌جویی بنزین را با مدیریت خودروهایی همراه کند که بخشی از آنها وسیله‌ای برای ایجاد رانت در استفاده از کارت سوخت شده بودند.

آن‌طور که در مقاطع مختلفی بیان شده بود،‌ خودروهای فرسوده به یکی از راه‌هایی برای استفاده از کارت‌های سوخت خودروهای بدون استفاده تبدیل شده بودند. خودروهایی که در سایه خانه‌ها لم داده بود و تنها کارت سوخت‌شان استفاده می‌شد.

کمی بعد هم پای رانت‌های دیگر به میان آمد و مشخص شد که ستاد سوخت در مدیریت کارت‌ها قدری ناموفق بوده است. مسئله کارت سوخت خودروهای لوکسی که به نام آموزشگاه‌های رانندگی ثبت شده بود یکی از همین موارد بود که ناتوانی این ستاد را مشخص می‌کرد. البته این مسئله تنها در حوزه کارت سوخت خودروهای لوکس نبود؛ چرا که کمی بعد نیز خبر رانت میلیاردی در این ستاد، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

با این حال، حتی در حوزه خودروهای فرسوده و استفاده این خودروها از سوخت هم موفقیت چندانی حاصل نشده بود. در عین حال آن‌طور که در وظایف این ستاد عنوان شده، قرار بود توسعه جایگاه‌های CNG هم همزمان با چند محور اصلی فعالیت این ستاد، پیگیری شود. در چنین شرایطی، گزارش‌های منتشر شده از وضعیت جایگاه‌های CNG نشان از‌آن دارد که بخش زیادی از این جایگاه‌ها رو به تعطیلی رفتند.

بسیاری از جایگاه‌داران معتقد بودند که با برداشته شدن سهمیه‌ها، می‌توان بخشی از مشکلات این جایگاه‌ها را مدیریت کرد. بر همین اساس هم بود که این جایگاه‌داران از این مسئله استقبال کردند. هرچند که هنوز هم نیاز به بسته‌های حمایتی برای جایگاه‌های بنزین و CNG احساس می‌شود.

از دیگر مواردی که ستاد سوخت به عنوان فعالیت‌های موثر خود یاد کرده بود، اجرای طرح ساماندهی مصرف سوخت بنزين در فاز اول و يك دوره 4 ماهه با ساماندهی حدود 7/3 ميليون فقره كارت سوخت بود که این ستاد معتقد بود باعث صرفه‌جويی روزانه حدود 8 ميليون ليتر سوخت در روز شود.

با این حال، این طرح هم نتوانست وظایف تعیین شده برای این ستاد را به نقطه قابل قبول برساند. حالا آن‌طور که یکی از اعضای شورای شهر بیان کرده، این ستاد در آستانه منحل شدن است. هرچند که خود اعضای این ستاد این مسئله را قبول ندارند اما به نظر می‌رسد که با منتفی شدن مسئله سهمیه‌بندی سوخت، عملا بخش مهمی از فعالیت‌های این ستاد کنار رفته است و مشخص نیست که در ماه‌های آینده خبر قطعی انحلال آن اعلام خواهد شد یا نه.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =