واحد مرکزی خبر نوشت:

موضوع تحریم ها علیه موشک های بالستیک یکی از موضوعات اختلافی در مذاکرات هسته ای وین است.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، سخنگوی کاخ سفید از احتمال ادامه مذاکرات هسته ای تا پس از مهلت تعیین شده خبر داد. خبرگزاری ایران نیز از اختلافات در مذاکرات گزارش داد و این در حالیست که یک دیپلمات آلمانی هم از احتمال شکست مذاکرات سخن گفت.

حسین فیاض قنیبر خبرنگار این شبکه در وین در گزارشی با اشاره به این که فقط یک روز تا پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای ایران باقی مانده است افزود: تا پایان این مهلت یا توافق می شود یا نمی شود. هر گاه طرفین درباره یکی از بندها به توافق می رسند، اختلافی درباره یکی دیگر از بندها به وجود می آید.

وی در ادامه با اشاره به اختلاف درباره تفسیر محتوای توافقات لوزان، به ادامه اختلافات درباره بند مربوط به موشک های بالستیک ایران اشاره کرد و افزود: بیانیه لوزان بر اعمال محدودیت هایی بر این موشک ها در چارچوب تحریم کلی تسلیحات ایران در چارچوب اجرای تحریم های سازمان ملل تصریح می کند اما وقتی تدوین توافقنامه نهایی به این موضوع رسید ایرانی ها اعتراض کردند و گفتند موشک های بالستیک سلاح هسته ای نیستند اما غربی ها همچنان بر این تحریم ها اصرار می ورزند و خواستار توقف کامل برنامه موشکی ایران هستند. در اینجا چین برای تسریع در دستیابی به توافقنامه به میانجیگری بین ایران و آمریکا پرداخت.

خبرنگار در ادامه با اشاره به این که منابع غربی از دوازده سوال آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر دادند که ایران باید درباره فعالیت های مشکوک خود در سال 2000 به آنها پاسخ دهد افزود: ایران تا کنون فقط به دو سوال آن هم به صورت جزئی پاسخ داده است. منابع اروپایی تاکید کردند آمریکا در برابر تعلل ایران با تساهل برخورد می کند حال آن که فرانسه بر دستیابی به پاسخ این سوالات تاکید می کند.

استفانی کوک روزنامه نگار آمریکایی گفت: بازرسی ها و تحقیقات برای تضمین شفافیت حال و آینده اهمیت زیادی برای آمریکا دارد تا مطمئن شود ایران به توافق ها پایبند است.
در پایان گزارش آمده است: درخواست لغو تحریم موشک های بالستیک به عنوان سلاح های غیرهسته ای، یکی از خواسته های قدیمی ایران است که در وین و ژنو بررسی شد و با وجود آن که در بیانیه لوزان بر ادامه تحریم ها بر تسلیحات ایران تصریح شده است، هیئت ایرانی می کوشد دوباره در وین درباره این موضوع مذاکره کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =