۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰

ایرنا نوشت:

در حالی که لبنان 409 روز بدون رییس جمهور است، مسیحیان لبنانی همچنان به توافقی بر سر نام یک رییس جمهوری دست نیافته و فضایی از احساس شکست و ناامیدی در میان آنان شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا در محافل سیاسی، رسانه ای و مردمی اگر چه با موفقیت های رزمندگان مقاومت اسلامی و شکست های پی در پی تروریست های تکفیری و همچنین ادامه گفت وگوهای حزب الله وحزب جریان المستقبل از برقراری یک امنیت نسبی اما شکننده ابراز خرسندی می شود اما همه نگرانی ها اکنون متوجه وقوع یک انفجار سیاسی است که می تواند به فروپاشی لبنان منجر شود.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: برای نخستین بار است که عوامل داخلی بیش از عوامل خارجی درصدد نقش آفرینی در انتخاب رییس جمهوری هستند به ویژه اینکه کشورهای بزرگ هیچ نامزدی را بر دیگری مقدم نمی شمارند.

السفیر افزود: قدرت های موثر منطقه ای به ویژه سعودی ها و جمهوری اسلامی ایران هم حل این پرونده را برعهده لبنانی ها گذاشته و سوریه هم که با یک بحران سرنوشت ساز مواجه است، درصدد مشخص کردن هویت رییس جمهوری جدید لبنان نیست و به همین بسنده کرده است که به آن نزدیک باشد.

اکنون دو نامزد اصلی مسیحی مارونی در رقابت انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان حضور دارند.

ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان که به رای اکثریت مسیحی متکی و امیدواراست نتیجه یک همه پرسی آن را تایید کند.

ژنرال عون از حمایت ائتلاف قدرتمند گروه 8 مارس به رهبری حزب الله که اکنون به یک قدرت موثر و بزرگ منطقه ای تبدیل شده، برخوردار است.

رقیب ژنرال عون، سمیر جعجع رییس حزب « نیروهای لبنانی» با یک پرونده سیاه از ترور است که مورد حمایت شکننده همپیمانان آل سعود یعنی گروه 14 مارس قرار دارد.

درهر صورت ژنرال عون و جعجع براساس یک طرح مشترک توافق کرده اند تا نامزد قوی و دارای جایگاه مردمی با برگزاری یک همه پرسی مشخص شود.

السفیر نوشت: با فرض اینکه همه پرسی برگزار شود و ژنرال عون نفر اول باشد ، سمیر جعجع نیز این نتیجه را بپذیرد و از نامزدی عقب نشینی کند و همه برای انتخاب رییس جمهوری در صحن مجلس حاضر شوند اما آیا سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل و همپیمانان او موافقت خواهند کرد؟

این روزنامه افزود: حال اگر جعجع نفر اول همه پرسی شود و میشل عون به نفع او کناره گیری کند، آیا حزب الله و همپیمانانش با ریاست جمهوری جعجع موافقت خواهند کرد؟

درهر صورت ژنرال عون آخرین نبردش را با این اعتقاد که بازنده نخواهد بود، شروع کرده است اما در کنار آن سئوالاتی مطرح شده که اگر ژنرال در ارزیابی رای مردم به رغم همدلی با او اشتباه کرده باشد و یا اگر ارکان مسیحی با او همراهی کنند اما باقی ارکان سیاسی جامعه لبنان مانند سعد الحریری گزینه ها و روش های مختلفی را برگزینند، چه واکنشی نشان خواهد داد؟

میشل عون اگر هیات دولت با ژنرال شامل کروز نامزد او برای فرماندهی ارتش لبنان موافقت نکند و افسری دیگر را برگزیند و یا به تمدید دوره ژنرال جان قهوجی رای دهد، دست به چه اقدامی خواهد زد؟

السفیر نوشت:ژنرال این روزها از نبیه بری رییس مجلس لبنان و سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل و ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواهد خشمگین است و معتقد است که الحریری نیرنگ باز و جنبلاط خیانتکار است.

ژنرال عون از هم اکنون وعده داده است تا برای گرفتن حقوق خود و مسیحیان لبنان هوادارانش را به خیابان ها فراخواهد خواند و اکنون او و دستیارنش در حال بررسی نحوه عملیاتی کردن این تصمیم هستند.

ناظران ابراز نگرانی کرده اند که این شرایط اوضاع لبنان را به مرحله انفجار سیاسی برساند و در حالی که این کشور رییس جمهوری ندارد و فعالیت قانونگذاری مجلس نیزمتوقف شده است، دولت هم از دور خارج شود.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد: ورود ما به خیابان برای مقابله با سرکشی برخی طرف ها است، آیا قبل از ما دیگران برای بیان اعتراض ها و درخواست مطالبات خود به خیابان ها نیامده اند؟

السفیر نوشت: آیا در این حالت اگر توافق هسته ای در وین بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ساعات و یا روزهای آینده امضا شود، عوامل خارجی برای حل مشکلات لبنان وارد عمل خواهند شد وآیا لبنان نخستین پرونده و یا آخرین پرونده برای رسیدگی وحل آن می باشد؟

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =