تسنیم نوشت:

سیاستمداران بلند پایه آلمانی واکنش‌های متفاوت و همراه با بهت و حیرتی را به نتایج همه پرسی یونان درباره طرح‌های ریاضتی نشان داده و خواستار بررسی طرح خروج یونان از منطقه یورو شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی به واکنش های مختلف سیاستمداران آلمانی به نتایج همه پرسی یونان درباره طرح های ریاضتی اشاره کرد.
یونانی ها در همه پرسی یکشنبه در کشورشان با پیشنهادات اصلاحی وام دهندگان بین المللی مخالفت کردند و 61.3 درصد آن ها به این طرح ها نه گفتند.
"مارکوس فربر"، از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان اروپا در این باره اظهار داشت که نتیجه همه پرسی یونان یک سیگنال آشکار مبنی بر این است که یونان نمی خواهد به کمک های وام دهندگان بین المللی وابسته باشد. یونان و دولت آن دست کمک ما را رد کردند، بنابراین حالا باید یونان با قدرت خود کمر راست کرده و نجات یابد و این چیزی است که امکان پذیر نیست. تنها شانس یونان حالا این است که منطقه یورو را ترک کند.
"آلکساندر گراف لامبسدورف" از سیاستمداران حزب دموکرات آزاد آلمان نیز اظهار نظر مشابهی را داشته و تاکید کرد که صدر اعظم آلمان و دیگران باید حالا ترتیب خروج این کشور از منطقه یورو را بدهند.

این در حالی است که "اودو بولمن"، رئیس گروه حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان اروپا درباره چنین اقدامی هشدار داده و گفت: نباید حالا هیچ مکانیسم و روند خودکاری به وجود آید که به فروپاشی منطقه یورو بیانجامد. این غیر قابل درک است که با توجه به این واقعیت که مواضع مذاکره کنندگان در روزهای اخیر بسیار به هم نزدیک شده بود چطور به این مرحله (خروج) می توان روی آورد. حالا باید سران کشورهای اروپایی به بحران رسیدگی کنند و نباید دیگر حل این مسئله را به وزرای دارایی واگذار کنیم.
در این میان حزب چپ آلمان از نتایج همه پرسی یونان استقبال کردند.
"برند ریکسینگر"، رئیس حزب چپ آلمان در واکنش به نه یونانی ها به سیاست های ریاضتی گفت: یونانی ها برای دومین بار در برابر سیاست های فاجعه بار محدودیت های اجتماعی و ویرانی های اقتصادی از خود دفاع کردند. آن ها به ادامه سیاست های ریاضتی نه گفتند. آن ها به داروی اشتباهی که تنها بیماری آن ها را تشدید می کند نه گفتند. این رای گیری مشروعیت آلکسیس تسیپراس نخست وزیر چپ گرای یونان به عنوان رهبر مذاکرات با اروپا را نشان داد. مذاکره کنندگان باید حالا فورا به میز مذاکرات برگردند و به اراده دموکراتیک مردم یونان احترام بگذارند.

"ربکا هارمس" رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا نیز اظهار داشت: نخست وزیر یونان و سران کشورهای منطقه یورو باید حالا سریعا گرد هم آیند و راه های خروج از بحران را پیدا کنند، حتی در صورتی که این کار بسیار دشواری باشد. در صورت لزوم وام دهندگان بین المللی باید کمک های مالی بیشتر به یونان را بپذیرند. در چنین شرایطی باید انعطاف پذیری بیشتری نشان داده شود.
البته "آلکساندر گراف لامبسدورف" بر این عقیده است که مذاکرات جدید درباره یک بسته نجات سوم برای یونان یک سیگنال سیاسی فاجعه بار به کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال یا ایرلند خواهد بود که تا حدودی برنامه های ریاضتی سختگیرانه خود را تکمیل کرده اند. به اعتقاد وی نتیجه همه پرسی یونان یک توهین به دیگر کشورهای منطقه یورو بود.
البته دولت یونان در روزهای گذشته چندین بار این مسئله را شفاف کرده است که به هیچ عنوان نمی خواهد یورو را ترک کند و تاکید کرده است که هیچ کشوری نمی تواند در برابر خواست و اراده آن ها بایستد.
"اودو بولمن" هم در تایید این اظهار نظر نخست وزیر یونان اظهار داشت که هیچ راه قانونی برای اینکه یونان را از منطقه یورو خارج کنیم وجود ندارد. این مسئله در قراردادهای اروپایی پیش بینی نشده است.
لامبسدورف نیز چنین اقدامی را دشوار ارزیابی کرده و در عین حال گفت: اگر وام دهندگان بین المللی کمک های خود به یونان را متوقف کنند انتظار می رود یونان در روزهای آینده یک ارز موازی را معرفی کند؛ بنابراین خروج از منطقه یورو عملا رخ می دهد.
"مارکوس فربر" نیز خروج یونان از منطقه یورو را یک سیگنال به دیگر کشورها دانست مبنی بر اینکه ما در اجرای قوانین جدی هستیم. وی تاکید کرد که خروج یونان منطقه یورو را تقویت خواهد کرد.
این در حالی است که منتقدان خروج یونان از منطقه یورو درباره ورشکستگی دولت یونان و و عواقب فاجعه بار انسانی آن هشدار می دهند. پیامد چنین اقدامی کالاهای مهمی مانند دارو، سوخت و مواد غذایی در این کشور کمیاب می شود.
"اولریش گریلو"، رئیس اتحادیه فدرال صنایع آلمان (BDI) نه یونانی ها به سیاست های ریاضتی را به عنوان سیلی بر گونه همه اروپاییان ارزیابی کرده و گفت: ملت یونان خود را به موقعیت بسیار دشواری انداخته اند و دولت یونان مسئول این وضعیت است.
وی که در گفتگو با نشریه بیلد سخن می گفت تصریح کرد که جدایی یونان از منطقه یورو بعد از این همه پرسی امکان پذیر است. یک توافق مشکوک نباید شکل گیرد. یونان نمی تواند به هر قیمتی در منطقه ارز مشترک اروپایی نگه داشته شود.
نشریه فوکوس نیز در گزارشی نوشت نتایج همه پرسی یونان اتحادیه اروپا را در شوک و حیرت فروبرد. تا این اواخر هیچ کس در منطقه یورو نمی خواست این مسئله را بپذیرد که یونانی ها به سیاست های ریاضتی نه می گویند و جدایی از اتحادیه اروپا را ریسک می کنند.
"وولفگانگ بوزباخ" رئیس کمیسیون داخلی پارلمان آلمان از حزب دموکرات مسیحی در واکنش به نتایج همه پرسی یونان بار دیگر با کمک های مالی جدید به یونان مخالفت کرده و بدترین ترس ها ونگرانی های خود را تایید شده دانسته و در گفتگو با نشریه فوکوس اظهار داشت که دولت تسیپراس در عرض تنها شش ماه همه دیگر کشورهای منطقه یورو و صندوق بین المللی پول را شدیدا از خود رنجاند، بحران اقتصادی یونان را تشدید کرده و ملت یونان را دچار انشقاق و جدایی کرد.

وی همچنین تاکید کرد که سیاست های غیر مسئولانه یونان نباید با کمک های جدید مورد تقدیر قرار گیرد. وی مسئولیت چنین شرایطی را تنها بر عهده یونان دانسته و گفت: منطقه یورو از یونان روی برنگردانده است بلکه این یونان است که از منطقه یورو روی برگردانده است.
"هانس پیتر فریدریش"، وزیر کشور سابق آلمان نیز از اروپاییان درخواست کرد که بعد از همه پرسی یونان بالاخره به عواقب آن بپردازند. یونان امروز از منطقه یورو خداحافظی کرده است. توپ حالا در زمین دولت یونان قرار دارد. اگر آتن همچنان خواهان کمک های بیشتر است باید پیشنهادات جدید را روی میز قرار دهد.
"رالف برینکهایس" از نمایندگان حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان نیز در گفتگو با نشریه فوکوس از شرایط بسیار دشوار سخن گفته و در عین حال اظهار داشت که ما طبیعتا همچنان پل ها به سوی یونان را باز نگه داشته و برای گفتگو آماده هستیم.
"کارستن اشنایدر"، از کارشناسان اقتصادی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز اظهار داشت: من واقعا مطمئن نیستم که آیا یونانی ها می دانستند درباره چه چیزی رای داده اند. دولت یونان در اصل خاک درچشمان مردم یونان پاشید. آتن ادعا می کرد که هیچ مسئله ای نیست و ما می توانیم در آینده همچنان به مذاکرات با اروپا ادامه دهیم. اما یک مسئله بزرگ وجود دارد و این کشور در برابر یک وضعیت هرج و مرج قرار دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =