یک دهه ماراتن هسته‌ای، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و همه نگاهها در دنیا به مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران معطوف شده است.

به گزارش ایسنا، به گمان کارشناسان بین‌المللی در صورت توافق هسته‌ای موازنه قدرت در منطقه به طور کامل تغییر می‌کند و این تنها شمه‌ای از اهمیت بالای مذاکرات و نتیجه‌ی آن برای دنیاست.

مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در طول بیش از یک دهه فراز و فرودهای فراوانی داشت؛ از کشیده شدن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت و شیطنت منافقین گروهک مجاهدین خلق در پرونده هسته‌ای ایران تا توافق تهران و گفت‌وگوهای فشرده سالهای اخیر از بغداد تا قزاقستان و از وین تا نیویورک همه و همه گواهی بر فشردگی و سختی مسیر دستیابی به حق صلح آمیز و فناوری پیشرفته هسته‌ای برای کشورمان است.

در این مسیر مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن همواره صداها و پیامهای مختلفی را به تیم مذاکره کننده هسته‌یی مخابره می‌کردند که نشان از نگاه ویژه مجلس و مجلسیان به مذاکرات هسته‌ای دارد.

در دوره‌ی جدید و در دولت تدبیر و امید و با تغییر تیم مذاکره کننده از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه و ریل گذاری مسیر مذاکرات و توافقات از سوی رهبری همواره شاهد امید برای حل مساله‌ی هسته‌ای بودیم و در این میان دلواپسی‌هایی نیز از سوی جریان‌هایی خاص مطرح شد که پس از توافق‌نامه‌ی اقدام مشترک و توافق اولیه ایران با گروه 1+5 در ژنو سوئیس این دلواپسی‌ها به اوج خود رسید و جریانی جدید در مقابل تیم مذاکره کننده هسته‌ای متولد شد.

دلواپسان درطول دو سال اخیر با تمام توان و با همه ظرفیت‌های رسانه‌ای خود مذاکرات هسته‌ای با قدرتهای جهانی را اقدامی ذلیلانه و توافق حاصل از آن را غیر قابل قبول می‌دانستند و تلاش داشتند که حرکت امید بخش تیم هسته ای را در این مسیر کم اثر و کم فروغ جلوه دهند.

اما از سوی دیگر مقام معظم رهبری در طول یک سال و نیم گذشته با رهنمودهای خود مسیر این مشکلات را مشخص و رویکرد تیم هسته‌ای را در مذاکرات تبیین و تعیین نموده‌اند و در ماههای اخیر و با شدت گرفتن مذاکرات، حمایت‌های رهبری قوت بیشتری گرفت و در بیانات مهم خود فرمان ماندگاری را به تیم هسته‌ای مخابره کردند:

"ما مخالف با حرکت‌های صحیح و منطقی دیپلماسی نیستیم بنده معتقد به همان چیزی هستم که سالها پیش اسم گذاری شد. یعنی نرمش قهرمانانه و نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است. بسیار خوب است، عیبی ندارد." (دیدار رهبری با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز ولادت امام رضا).

این فرمان رهبری برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و پیدا کردن راه حلی مقتدرانه برای مساله هسته‌ای بعدها در سخنرانی‌های دیگر ایشان به اشکال مختلف مطرح شد که یکی از تعیین کننده‌ترین آنها دردیدار با مسئولان وزارت خارجه و سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور با رهبری در سال 93 بود که ایشان فرمودند: "استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن پرشکوه‌ترین نمونه تاریخی آن به شمار می‌رود. نرمش قهرمانانه برخلاف برخی تفاسیر معنای واضحی دارد و اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود نداشته باشد قطعا شکست می‌خورد."

اما با وجود همه این تاکیدات در برخی مواقع صحبت‌هایی از برخی افراد شنیده می‌شد که نسبت‌های غلط به تیم مذاکره کننده می‌دادند؛ این در حالی است که رهبری در روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کردند:

" هیچ کس نباید این مجموعه مذاکره کنندگان ما را با مجموعه آمریکا یا همان شش دولت به اصطلاح 1+5 سازشکار بداند و این غلط است و نباید ماموری را که مسئول یک کاریست و مسئول یک فرآیند است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود قرار دهیم و بگوییم اینها سازشکارند، کار سختی است که بر عهده‌ی اینهاست و اینها ماموران دولت جمهوری اسلامی و بچه‌های انقلابند".

در این میان باز هم مسیر مذاکرات هموار و ناهموار، سخت و سهل با برخی اظهارنظرهای نسنجیده در داخل کشور همراه بود.

حال در آستانه تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای در مذاکرات فشرده وین نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا و پس از سخنرانی تاریخی رهبری در ششمین روز ماه مبارک رمضان و در دیدار با مسئولان نظام که تیم مذاکره کننده هسته‌ای را امین ، غیور، شجاع و متدین دانستند و پس از تصویب قاطع طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از سوی مجلس این گونه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ونتیجه مذاکرات را مورد خطاب خود قرار دادند:

حامد قادر مرزی نماینده قروه : به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعتقاد دارم، معتقدم بیش از هرکس دیگری توان پیشبرد اهداف را دارند.

محمد سلیمانی نماینده تهران : خدا نکند در مسیر لوزان پیش برویم .

کوچک زاده، نماینده تهران: نمی‌دانم در مورد تیم مذاکره کننده صحبتی نمی‌کنم اما وقتی با گرگ طرف می‌شویم شاید باید نگران باشیم.

ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده همدان: وقتی آن کلمات پرمحتوا از سوی رهبری در مورد تیم مذاکره کننده گفته می‌شود حرفی برای ما باقی نمی‌ماند.

دخیل عباس زارع‌زاده، نماینده مهریز: ما به توافقی که می‌رسیم مطمئن و معتقد هستیم.

ناصرسودانی، نماینده اهواز: تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرزندان ملت هستند و از حقوق ملت به خوبی دفاع می‌کنند.

موسی احمدی، نماینده دیر و کنگان : مذاکره کنندگان هسته‌ای مورد اعتماد رهبری‌اند و ما چیزی به عنوان تخطی از چارچوب‌ها از سوی آنها ندیده‌ایم و عزم جدی مذاکره کنندگان برای یک توافق خوب بسیار با ارزش است.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت : مگر می‌شود به کسانی که رهبری این چنین از آنها حمایت کرد اعتماد نداشت اینها سربازان نظام و سربازان عرصه‌ی دیپلماسی و افتخار ملتند.

حسین نجابت، نماینده تهران : به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل داریم و از آنها حمایت می‌کنیم و می‌بینیم که دشمن در مقابل آنها عقب‌نشینی کرده است.

تمیمی نماینده شادگان: به خاطر بیانات رهبری و عملکرد تیم مذاکره کننده به آنها اطمینان کامل داریم.

موسوی نژاد، نماینده بوشهر: به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم، اما به طرف مذاکره کننده اعتماد نداریم.

کاظم جلالی، نماینده شاهرود: به تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نتیجه کار آنها اعتماد کامل داریم.

روبرت بیگلریان نماینده اقلیت‌های مذهبی: اجماع نظام حمایت از تیم مذاکره کننده است و آنها را صاحب صلاحیت و موفق در مقاومت برروی خطوط قرمز ایران می‌داند.

سالک، نماینده اصفهان : خارج از خطوط ترسیم شده رهبری چیزی را قبول نداریم و آن چیزی را می‌پذیریم که رهبری آن را تایید کند.

سید مهدی هاشمی، نماینده تهران : به هزار و یک دلیل به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعتماد داریم و مهمترین دلیل آن عملکرد این گروه است.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز: فصل‌الخطاب سخنان رهبری است و ما به آن توجه ویژه‌ای داریم اما مشکل ما طرف مقابل است و نه تیم مذاکره کننده هسته‌ای خودمان.

کاشانی نماینده زاهدان : تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرزندان متخصص انقلابند.

جعفری نماینده خلخال: ما اطمینان داریم که تیم مذاکره کننده توانمند است اما شاخص ما حفظ خطوط قرمز تعیین کننده از سوی رهبری است.

رضا صابری نماینده آزاد شهر: با توصیفات رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به این تیم کاملا مطئنیم .

میرقسمت موسوی، نماینده گرمی: تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرزندان انقلاب و مورد حمایت رهبری و مجاهدان راه اسلامند.

احمد آریایی‌نژاد نماینده ملایر: ولایت به ما امر می‌کند که اینها بچه‌های ایرانند، اما مذاکره با شش قدرت شیطانی به ما حکم می‌کند که مراقب باشیم و بدانیم که ذات انقلاب ما با ذات آنها متفاوت است و توافق با آنها با ذات انقلاب مخالف است. چرا که ذات انقلاب ما استکبار ستیزی است و ذات آنها شیطانی است و اگر در ظاهر توافقی حاصل شود دیر یا زود باطن خود را نشان می‌دهند.

عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان : وقتی رهبری می‌گویند این ها امین هستند و من برای آنها هر شب دعا می‌کنم ما هم به آنها اعتماد داریم و وظیفه‌ی تک تک ایرانیان است که از آنها حمایت کنند، چرا که آنها با توان کارشناسی و سیاسی شش کشور بزرگ دنیا در چالش‌اند.

محسنی ثانی، نماینده سبزوار : تیم مذاکره کننده با عملکرد خود اطمینانی به مردم داده که باعث تایید رهبری شده و با صحبت‌های رهبری تمامی نقدها به تیم مذاکره کننده هسته ای معنایی ندارد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در روز ملی صنعت، سخنانی گلایه آمیز و البته معنا داری را خطاب به برخی از جریان‌های کشور داشت و گفت: ما شاهدیم برخی افراد به زعم خود بر اساس وظیفه‌ی شرعی در مورد منافع ملی حرف‌هایی می‌زند که غلط است و این سوال پیش می‌آید که چرا برخی از افراد با اظهارات نسنجیده اذهان را تخریب می‌کند.

برادری در یکی از استان‌ها می‌گوید تمام واحدهای هسته‌ای پس از توافق تعطیل شده و برادر دیگری گفته که ما با این توافق دار و ندار هسته‌ای را به آمریکا داده‌ایم و یک نفر دیگر در مساله‌ی هسته‌ای می‌گوید رهبری تنهاست. حال این سوال مطرح ست که این افراد اگر مشکلی دارند چرا در پشت رهبری پنهان می‌شوند در حالی که رهبری بارها از تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمایت کرده است.

در شرایط فعلی کشور و با نگاهی به مذاکرات هسته‌ای و طبق گفته وزیرامور خارجه کشورمان هیچ گاه در طول یک دهه گذشته اینقدر به توافق نزدیک نبوده‌ایم. اما باید بدانیم صرف نظر از نتیجه‌ی مذاکرات و با حمایت‌های رهبری تیم مذاکره کننده ما سربلند میدان مذاکره است و نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم پرهیز از ذوق زدگی در مواجهه با نتیجه مذاکرات است و در این فضا آنچه که بیش از گذشته به چشم می‌آید رونق امید و از سکه افتادن دلواپسی‌هایی است که در مورد مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و امیدواریم بتوانیم به برخی از جریانات با صدای رسا بگوییم اندکی صبر، سحر نزدیک است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =