پشت‌پرده مستندهای بدون شناسنامه تلویزیون/چه کسانی در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای فیلم می‌سازند؟

پخش مستندهای مخالف مذاکرات هسته‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود این پرسش را به وجود می‌آورد که سازنده این مستدها چه کسانی هستند؟

درنا حسین‌زاده: رسیدن به سرخط جایی که محل تولید مستندهای مخالف مذاکرات است، کار دشواری به نظر می‌رسد. اغلب مستندهای ساخته شده که دسترسی به آنان در فضای اینترنتی بسیار ساده است، بدون شناسنامه تولید شده‌اند. در کمتر مورد است که ابتدا یا انتهای مستند اسمی از گروه سازنده آن میان آمده است.

مستندهايي با نام‌هاي «رژیم بازرسی‌ها»، «لبخند گرگ»، «هنوز نمی‌توانیم »، «فکت شیت ملت» و «بازرسی های بی‌سابقه» از جمله فیلم‌هایی هستند که در قالب برنامه‌های خبری - تحلیلی صداوسیما روی آنتن رفته‌اند.

خط مشترک این مستندهای آن است که در تمامی آن‌ها به موضوع مذاکرات هسته‌اي پرداخته شده و سازندگان از در مخالفت با تيم مذاکره کننده هسته‌اي وارد شده‌اند.

رژیم بازرسی‌ها

مستند ویژه «رژیم بازرسی‌ها» درباره بازخوانی «پروتکل الحاقی» در شبکه خبر تولید شده است. این مستند در گفتگو با صادق خرازی، فریدون عباسی، فواد ایزدی و مهدی محمدی و بررسی نمونه‌های خارجی پذیرش این پروتکل به بررسی و تحلیل درباره خاص پروتکل الحاقی می‌پردازد.

لبخند گرگ

مستند کوتاه «لبخند گرگ» مروری اجمالی بر دلایل مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دارد. امکان تماشای این مستند در سایت «انصار کلیپ» فراهم است. این سایت براساس اطلاعات موجود روی آن از این تاریخ و با این اهداف فعالیت خود را آغاز کرده است: «در تاریخ 10 فروردین ماه 1389 پا به عرصه جهاد سایبری گذاشته است و وابسته به هیچ سازمان دولتی یا ارگان نظامی نیست و با هزینه‌ ی شخصی و کمک‌ های مردمی اداره می‌شود.»

مستند «لبخند گرگ» را سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه کرده و طرحی و اجرای آن در خانه طراحان انقلاب اسلامی انجام شده است. این مستند کوتاه ترکیب موشن و فیلم است.

محمد حسنی مدیرعامل موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج در یک نشست خبری در شهریورماه سال 92 شکل‌گیری این موسسه را چنین توضیح داده بود: «... این سازمان به عنوان یک تشکل مردم نهاد با رزمه بین المللی که دو سال از عمر آن می‌گذرد. مجموعه است که با کنار هم قرار گرفتن موسسات فعال در حوزه هنر و رسانه شکل گرفته است. این موسسه شبیه به یک اتحادیه است و کار آن حمایت از اشخاصی است که در این حوزه کار می‌کنند.»

هنوز نمی‌توانیم

مستند «هنوز نمی توانیم»  به عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد پرونده ایران می‌پردازد.

اطلاعاتی از گروه سازنده این مستند در دست نیست. اما خلاصه‌ای که از مستند منتشر شده، می‌تواند بیانگر نوع نگاه سازندگان آن باشد: «بعد از انقلاب با وجود قطع همکاری غرب، برنامه هسته‌ای ایران البته باز هم تحت نظارت آژانس ادامه پیدا کرد. 11 سال پیش اما یک گروهک تروریستی ادعا کرد ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است تا از همان زمان برنامه هسته‌ای ایران جنجالی شود ادعایی که بعدها روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره آن اینگونه نوشت این کشف کار مشترک دستگاه‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا بود که پیش از اعلام یک گروه مخالف ایران مطلع شد و خواست آن را به نام خود تمام کند ...»

بازرسی‌های بی‌سابقه

«بازرسی‌های بی‌سابقه» مستندی 30 دقیقه‌ای است که براساس آنچه در پایان این مستند نمایش داده می‌شود تهیه شده در اداره کل برنامه‌های تحلیلی و مستند موسسه معرفی می‌شود. البته واضح نیست که منظور اداره کل مرتبط با کدام مجموعه است، اما این مستند در سایت «راسخون نور» انتشار یافته است.

فکت شیت ملت

مستند سه دقیقه‌ای «فکت‌شیت ملت» با تصویری از خبرگزاری دانشجو آغاز می‌شود و در ادامه سازندگان آن چنین معرفی می‌شود: «تهیه شده در مرکز هنرهای رقومی بسیج شهرستان جهرم، تهیه‌کننده: مرکز هنرهای رقومی بسیج.»

براساس خلاصه داستان منتشر شده از این مستند آنچه در این مستند مورد توجه قرار گرفته به این شرح است: «شش اصل ذکر شده رهبری در مورد مسائل موجود در مذاکرات هسته ای که باید رعایت شود.»

گشتی در فضای اینترنتی به خوبی نشان می‌دهد که تعداد مستندهای ساخته شده درباره مذاکرات هسته‌ای که اغلب آن‌ها رویکردی انتقادی دارند، چقدر بالاست. به نظر می‌رسد منتقدان نه تنها مانعی پیش روی خود برای پرداخت یک سویه نمی‌بینند، بلکه تلویزیون نیز به عنوان حمایت‌گر اندیشه آنان این مستندها را روی آنتن می‌فرستد.

نام فیلم

گروه سازنده

مدت زمان

خلاصه

رژیم بازرسی‌ها

شبکه خبر

27.40 دقیقه

درباره بازخوانی «پروتکل الحاقی» در شبکه خبر تولید شده است. این مستند در گفتگو با صادق خرازی، فریدون عباسی، فواد ایزدی و مهدی محمدی و بررسی نمونه‌های خارجی پذیرش این پروتکل به بررسی و تحلیل درباره خاص پروتکل الحاقی می‌پردازد.

لبخند گرگ

سازمان هنری رسانه‌ای اوج

10.39 دقیقه

مرور اجمالی بر دلایل مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران.

هنوز نمی‌توانیم

---

حدود 30 دقیقه

به عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد پرونده ایران می‌پردازد.

فکت شیت ملت

مرکز هنرهای رقومی بسیج شهرستان جهرم

3 دقیقه

شش اصل ذکر شده رهبری در مورد مسائل موجود در مذاکرات هسته ای که باید رعایت شود.

بازرسی‌های بی‌سابقه

اداره کل برنامه های تحلیلی و مستند (موسسه راسخون نور)

حدود 30 دقیقه

بازرسی سازمان‌های بین‌المللی از مراکز مهم و استراتژیک عراق

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    سازنده این برنامه ها مهم نیست. مهم اینه که کی اجازه نمایش میده
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      اشکال نداره که اینارو پخش میکنند مشکل اینجاست که اجازه نمیدن نظر مخالف اونها هم بتونن برنامه بسازند
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    زنده باد ملت ایران زنده باد دکتر ظریف قهرمان زنده با اندک مخالف من
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    پول مردم دست کسانی که فقط امیال گروهی خود را بنام مستند به خورد همان مردم میدهند
  • ابوالفضل IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    دوستااااااان آماده باشييييد. پوسترهاي تيم مذاكره كننده رو چاپ و آماده كنيد انشالله صد در صد توافق انجام ميشه. زنده باد ايران و ايراني پنج شنبه شب پرچم ايران بالاس
  • نادر007 A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    5 2
    اگه بیگانه ها می خواستن دولت و اعصاب ملت رو تخریب کنن مثل اینا نمی تونستن.کلا رو اعصابن.
  • کریم A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    2 2
    چند مستند که به جز هزینه تراشی هیچ بار مثبتی برای مخاطب نداره و اصولا فقط صدا و سیما از این دست برنامه های بی کیفیت میتونه درست کنه
  • حسین A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 8
    دست تهیه کنندگان این مستندها گرم.که حقایق رو پخش میکنند.هر چند که بعضی ها خوششون نمیاد.
  • یک ایرانی A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 0
    زنده باد ایران وایرانی زنده بادظریف ویاران زنده باد رهبر ی که فصل الخطاب همه است گفتار وبیانش
  • بی نام EU ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 1
    با این کارها دقیقا مشخصه چرا به هیچ نهاد یا شخصی اجازه تاسیس تلویزیون خصوصی مثل همه جای دنیا نمی دن ...تا کی خلاف جریان آب؟
  • علیرضا A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    3 8
    حضرت علی علیه السلام میفرمایند: نگاه نکن چه کسی سخن می گوید. ببین چه می گوید. شما چه کار دارید این مستند ها کجا ساخته شدن؟ اگر مشکل محتوایی دارن اونو نقد کنید.... به نظر من جز حقیقت چیزی نمیگن چند سال دیگه متوجه میشید امریکا چه کلاه گشادی گذاشته سرمون
  • افشين ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    5 0
    زنده باد ايران و إيراني حتما ظريف و هيأت همراه موفق ميشن
  • یک نفری A1 ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 7
    حرف حساب میزنند اگر حرف حساب به قول شما خبرگذاری هم جهت با دولت میشه مخالفت که حرف دیگه ای باقی نمیمونه اگر یک نفر بیاد با سند و مدرک و اشاره به همه کلاه هایی که در گذشته و همین الان سر مذاکره و اینجور چیزها سر دولت و ملت میره، مذاکرات فعلی رو ببرند زیر سوال به نظر من خیلی هم حرکت درستیه. دوست دارم این مذاکرات به نتیجه که شما میخواید، یعنی همون توافق ختم بشه و ببینم چه گلی به سر ملت میزنه این توافق.
  • بی نام A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    2 1
    اين ديگه پرسيدن داره معلومه كه طرفداران احمدي نژاد ميسازند .
  • بی نام EE ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    15 1
    ای کاش مستندی هم از امار فقر ،اختلاف طبقاتی،اعتیاد،فهشا، جرم وجنایات،کودکان خیابانی، اختلاس، حیف ومیل بیت المال، سمینارهای بیهوده،وهزاران مورد دیگر......ساخته میشد. ای کاش ای کاش.
  • بی نام IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    12 2
    همانگونه که میدانیم اکنون مخاطب رسانه ملی تعداد اندکی از هم وطنانمان هستند . این برنامه ها هم فقط برای آن جمعیت قلیل پخش میشود . پس جای نگرانی نیست چون هیچ ایرانی عادی نه اینها را میبیند و نه به ادعاهایشان اهمیت میدهد. آنها به کاسبی تحریمشان خوش باشند و ما به امید زندگی عادی که طبق قانون اساسی حق ماست ولی از آن محروم مانده ایم
  • حسین IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    6 0
    چند روز پیش انیمیشن کوتاهی هم تحت عنوان "دبه " از بخش های خبری پخش شد که اونم در همین سبک و سیاق ساخته شده بود.
  • پوریا. IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    7 1
    سردار دیپلماسی همچنان با سلاح خنده ات از سر تدبیر بتاز و بدان چشم امید بسیاری از مردمان بدون تریبون ایران به شماست.
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    6 1
    احتمالا موسسه رسانه ای که اون بنر ها رو زده بود و الان شبکه افق رو داره.
  • مسعود IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    6 19
    واقعاً متاسفم که این همه خباثت و دشمنی ناکسان و معاندان را نادیده می گیرید واز کسانی که ماهیت پلید این دول غربی را در باره بد عهدی وستمکاری آنها را به نمایش می گذارند، هزار دلیل بی منطق وهجمه را علیه برنامه سازان آن دارید. ظاهرا عبرت از تاریخ برای شما معنی ندارد وهمانند گوسفندانی که سر درآخور دارند فقط به فکر سیر کرده شکم خود هستید وبه اطراف واتقاقات بدی که ممکن است برایتان بیافتد ندارید حالا این متن رو هم نمایش ندهید
    • بدون نام ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
      1 1
      با اين كامنت ديگه نيازي به معرفي شما و امثال ناسزاگوي شماها نيست شماها به هيچ عنوان مذهبي نيستيد
  • سیدمحمد A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 4
    این مستندها هیچکدوم مخالف تیم مذاکره کننده هسته ای نیس، همش چهره کشورهای روبروی ایران رو داره نمایش میده . سوابقشون رو بیان می کنه، کلی هم اطلاعات راجع به پیشینه مذاکرات و این کشورها رو به مردم ارائه می کنه. عجیبه که عده ای با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم مخالفند
    • بدون نام ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
      1 0
      اين مستندا پس چرا چهره وحشتناك تحريمها رو نشون نميده مگه يدونه چهره فقط داريم
  • وحید IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 1
    آسیب شناسی چیز بدی نیست چون هر دو طرف رو اذیت می کنه کمی واقع بین باشید مستند ثریا نمونه خوبی تو آسیب شناسی این مذاکرت هست. راستی خود خبر آنلاین که نظرخواهی برای مذاکرات گذاشت خودش دید چقد مخالف و چقد موافق داشت...
    • بدون نام ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
      0 0
      خبر جان عنوان نظرسنجي مهمه مثلا بذار دلواپسان رو واقعا دلسوز مي دونيد يا كار خراب كن يا بذار ايا تيم جليلي هم بايد پاسخگوي عملكردش ميشد يا نه يا مثلا بذار ايا قانون يك معني دارد يا فراخور شخص قابل تغيير است