رئیس ‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، از آغاز عملیات مرمت و بازسازی چهار طاقی تاریخی کهن باغهر ایران "شهر سرسبزنیاسر" با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش  تسنیم، محسن جاوری ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی بر اهمیت این اثر تاریخی که قدمت آن به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی بر می‌گردد تاکید کرد و اظهار داشت: پاکسازی درزهای روی سقف‌های تخت و طاق و چشمه و اجرای بند کشی از اقدامات مرمتی این پروژه است.

وی، با اشاره به کارکرد این بنای تاریخی اظهار داشت: نظرات مختلفی در مورد این بنا ارائه شده است از جمله در روایات داستان گونه از آن به عنوان آتشگاهی مربوط به زمان اردشیر ساسانی نام برده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان بیان کرد: علاوه بر این اساس مطالعات و تحقیقاتی که در چند سال اخیر برخی از محققین از جمله رضا مرادی غیاث آبادی بر روی ساختار چارتاقی‌های ایران به‌ویژه بر روی چهارتاقی نیاسر انجام داده‌اند، چهارتاقی‌ها را به عنوان شاخص اندازه‌گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید دانسته‌اند، به گونه‌ای که در مواقع خاصی از سال پرتوهای خورشید در زاویه خاصی از بنا قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این چهارطاقی یکی از کهن‌ترین و بزرگترین و سالم‌ترین چارتاقی‌های ایران به شمار می‌رود و از دیدگاه بررسی شیوه‌های معماری درگذشته آنچه که در ساخت این بنا جالب توجه و حائز اهمیت است.

جاوری خاطرنشان کرد: در واقع شیوه‌های بدیع و مبتکرانه ساخت و ساز تاق بدون استفاده از قالب پیش ساخته، نحوه تبدیل پلان مربع به دایره در قسمت گنبد آن، وجود تناسب های هندسی متوازن و منحصر به فرد در طراحی و رعایت تناسب در اجزای متشکله آن است.

گفتنی است این بنا در تاریخ 21/08/1317 به شماره 316 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    خوبه یعنی عالیه ۰۰۰۰ حمایت از تاریخ و فرهنگ ایران