روزی نمی گذرد که اخباری مبنی بر ارتکاب جنایتی و ارائه چهره ای خشن و غیرانسانی از دین اسلام و پیروان این دین در قالب اعمالی همچون "سلاخی و ذبح انسانها به انحاء مختلف، اعدام دسته جمعی، گردن زدن مردم بی گناه، سنگسار و قطع عضو، پرتاب کردن انسانها از بالای ساختمان ها و برده فروشی" مخابره نگردد

میثم اسلام پناه

در چند سال اخیر شاهد گسترش روزافزون اقدامات تروریستی وحشیانه از سوی گروه های تکفیری همچون داعش، جبهه النصره در کشورهای منطقه بالاخص در کشورهای سوریه و عراق هستیم. روزی   نمی گذرد که اخباری مبنی بر  ارتکاب جنایتی و ارائه چهره ای خشن و غیرانسانی از دین اسلام و پیروان این دین در قالب اعمالی همچون "سلاخی و ذبح  انسان¬ها به انحاء مختلف، اعدام دسته جمعی، گردن زدن مردم بی گناه، سنگسار و قطع عضو، پرتاب کردن انسان ها از بالای ساختمان ها و برده فروشی" مخابره نگردد. اسفناک تر آنکه مرتکبین اینگونه جنایات غیرانسانی تحت لوای دین مبین اسلام دست به این جنایات وحشیانه می زنند و در زمان اجرای این اعمال شنیع اذکار الهی بر زبان جاری می نمایند. حال آنکه در انجام این جنایات هولناک از سوی تکفیری ها، تفاوتی میان اهل سنت، شیعیان، مسیحیان و ایزدی ها وجود ندارد و این تروریست ها به اشکال مختلف و به بهانه های واهی دست به این جنایات ددمنشانه می زنند. مصداق بارز این امر را می توان در جنایات روزهای گذشته تروریست ها، که موجب شهادت تعدادی از نمازگزاران در مسجدی در کویت و کشتن تعدادی از مردم در تونس و فرانسه گردید، ملاحظه نمود.

در این سال ها به شدت شاهد تلاش گسترده دشمنان قسم خورده اسلام در القاء این تصویر به عنوان چهره حقیقی اسلام در میان افکار عمومی جهانیان بوده ایم. فارغ از دسیسه¬های پیدا و پنهان دشمنان اسلام در تداعی این چهره از اسلام، به منظور گسترش اسلام هراسی بالاخص در کشورهای غربی، بایسته است در این مجال کوتاه و در این ماه پرفیض رمضان، بطور مختصر نکاتی در خصوص دین مبین اسلام به عنوان دین رحمت، محبت و برادری بیان گردد:

اولاً) دین اسلام، دين صلح و صفا است. همچنان که نام اسلام نیز از ريشه «سلم» مشتق گردیده و از این لحاظ متضمن معناى «سلامتى و آرامش» است. مضافاً اینکه اصل اولیه در اسلام، بر صلح و دوستی استوار گردیده است. در قرآن کریم حدود 100 آیه وجود دارد که مسلمانان را به صلح دعوت می ¬نماید و جـنگ را‌ جـز‌ در مـوارد دفاع از نفس یا دفاع از دین جایز نمی داند. سيره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم نیز نشان دهنده این واقعیت انکارناپذیر است كه ایشان هرگز براي دعوت به اسلام دست به جنگ نزده‌اند و در جنگ ‌هايي هم كه كفار بر آن حضرت تحميل می کردند از همه امكانات براي پرهيز از خونريزي استفاده نمودند.
ثانیاً) دعـوت رسول گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم به دین اسلام مبتنی بر عقل، انتخاب‌ و بصیرت‌ بوده، این سیره ناشی از این حقیقت است که در دین اسلام، صراحتاً اکـراه‌ و اجبار‌ در پذیرش دین نفی شده است. بر این اساس دعوت به دین اسلام نیز باید مبتنی بر برهان و استدلال باشد. خداوند متعال در آیه 99 سوره یونس بیان می دارد: "اگر  خدای تو می‌خواست اهل زمین همه یکسره ایمان می‌آوردند؛ آیا تو      می خواهی تا به جبر و  اکراه همه را مومن و خداپرست گردانی؟" در تفسیر نـمونه ذیـل ایـن آیه چنین آمده: «ای پیامبر! از عدم ایمان گروهی‌ از‌ آنـان دلگـیر و ناراحت نباش. این، لازمه اصل آزادی و اختیار است که گروهی مؤمن و گروهی بی ایمان خواهد بود ... ایمان اجباری بی ارزش اسـت و اصـولاً‌ دیـن‌ و ایمان، چیزی است که از‌ درون‌ جان‌ برخیزد نه از برون و بـه وسیله شمشیر و مخصوصاً پیامبر را از اکراه و اجبار کردن مردم برای ایمان و اسلام‌ برحذر‌ می‌دارد».

ثالثاً)از دیدگاه اسلام انسان تنها موجودی است که در عالم مفتخر به مدال "لَقَدَ کَرَّمْنا" شده است. در این رابطه خداوند متعال در آیه 70 سوره الاسراء فرموده اند:«ولَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً»، " و محققاً ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را (بر مرکب) در بر و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه¬  آنها را  روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوفات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم". مزین شدن انسان به این مدال، نشان دهنده جایگاه والای بشر در دین مبین اسلام دارد.

رابعاً) بر این مبنا واضح و مبرهن است که از منظر اسلام؛ انسان موجودي ارزشمند، كه بايد به عنوان يك موجود باشعور و داراي اراده و اختيار به ديده احترام به او نظر شود. در آیه 14 سوره مومنون، خداوند انسان را به لحاظ آفریدن « احسن الخالقين» نام نهاده ، مضافاً اینکه پروردگار متعال در آیه 30 سوره بقره از انسان به عنوان «خلیفه و جانشین» خویش در زمین یاد کرده و مطابق ماده 34 همین سوره، خداوند ملائک را امر به سجده در برابر انسان نموده است. براین اساس تصویری که اسلام از انسان به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین ترسیم می کند، تبیین کننده جایگاه ویژه انسان است.

با توجه به این رویکرد نخستين حقي كه قرآن کریم در مورد انسان برشمرده، حق حيات است. از ديدگاه اسلام هر كس حق زندگي، آزادي و امنيت شخصي دارد و كسي نمي تواند حيات يا زندگي شخص ديگری را مورد تعرض قرار دهد. قتل نفس، جرم به حساب می آید. خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده می فرمایند: (أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْس أَوْ فَسَاد فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً) "هر كس، ديگري را بدون حق قصاص و يا بدون آنكه فسادي در زمين كرده باشد، به قتل برساند مثل آن است كه همه مردم را كشته است". براساس اين آيه، قتل يك نفر برابر با قتل همه افراد جامعه است، بدین لحاظ کشتن انسان ها جرمي بسیار سنگين به شمار می آید و مرتکب آن بايد تاوان آن را بدهد، زیرا يك جامعه را با خطر مواجه نموده است.

امیرالمومنین علی علیه السلام در فرمان خویش به مالك اشتر فرمودند: «و اشعر قلبك الرحمه للرعيه و المحبه لهم و اللطف بهم و لاتكونن بهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم فانهم صنفان اما اخ لك في الدين و اما نظير لك في الخلق»، "قلب خويش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف كن و همچون حيوان درنده اي نسبت به آنان مباش كه خوردن آنان را غنيمت شماري; زيرا آن ها دو گروه بيش نيستند: يا برادران ديني تو هستند و يا انسان هايي همچون تو". نگاه اسلام به انسان آنچنان والا و مترقی است که در ارتباط با اسیر جنگی نیز تکالیفی را تعیین نموده، بدین نحو که علاوه بر اینکه اجازه کشتن «اسیر» به مسلمانان داده نشده، حتی اسیر در اسلام به انـدازه یـتیم و فقیر‌ قابل ترحم و مهربانی می باشد. در این ارتباط پروردگار عالم در آیه 4 سوره محمد قرآن کریم تصریح می نماید:‌ "بعد‌ از آن که جنگ تمام شد یا اسیران را آزاد‌ کنید یا غرامت و فدیه بگیرد". آیه مزبور صـراحت دارد که پس از غلبه بر دشـمن و اسـیر‌ گرفتن،‌ کـشتن اسـیر جـایز نیست. همچنان که سـیره عملی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نیز به همین شکل رفتار شده است.کما اینکه که در جـنگ بدر در مورد اسیران، فدیه گرفتن را ترجیح دادن. اسیرانی که ثروت و مال‌ داشتند،‌ با پرداخت فدیه آزاد گشتند و دیگر اسیران که خواندن و نوشتن می دانستند،‌ بـه‌ دسـتور‌ پیـامبر گرامی اسلام بـه آمـوزش کودکان مسلمان پرداخـتند، هر‌ یک‌ از آنان پس از آن که ده تن از کودکان مسلمان را خواندن و نوشتن آموختند،‌ بدون‌ پرداخت فـدیه آزاد شدند.

علی ایحال با عنایت به مطالب پیش گفته و همچنین دنیایی مطالب ناگفته، حال چگونه قابل باور است، اسلام به عنوان دین رحمت، برابری و برادری، و همچنین به عنوان دینی که اینگونه به انسان به عنوان اشرف مخلوقات می نگرد و تکالیف مصرحی را در مورد نحوه رفتار با اسراء ، مجروحین ، منع تخریب اماکن مقدسه و ... تعیین کرده، اجازه انجام اینگونه ظلم و ستم، قتل، غارت و خونریزی را داده باشد. شکی نیست که تروریست های تکفیری با ارتکاب این اعمال شنیع نشان داده اند که نه تنها بویی از اسلام بلکه بویی از انسانیت نیز نبرده اند. آنان به چنان حیوانات درنده خویی مبدل شده اند که به منظور دست یافتن به اهداف پلید خویش از ارتکاب هیچ جنایتی دریغ نکرده و نخواهند کرد.

تردیدی نیست که مسلمانان باید مراقب توطئه های شومی دشمنان اسلام که به دنبال قلب حقیقت اسلام هستند، باشند. در این راستا به نظر می رسد: اقدام هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در ارسال نامه ای خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی در پی حوادث تروریستی فرانسه(دی ماه 93) و انتشار تصاویر توهین آمیز به مقدسات اسلامی در یک نشریه فرانسوی،  می تواند چراغ راه قرار گیرد. ایشان در بخشی از نامه خویش خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی بیان داشتند:« که در واکنش به سیل پیش داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و  بی‌ واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء می کند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن می گریزانند و می ترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمی کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه می گویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟»

49 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    24 12
    دیگه ما نباید اسم اسلام روی چیزی که اینا میپرستن بذاریم.اینا فقط میخوان آبروی اسلام رو ببرن.