یک میدان جنگ، میدانی نه چندان گسترده و نه چندان شلوغ. نه خبری از سرباز است و نه خبری از نیروهای ذخیره. در این میدان به جای انسان‌ها موجودات دیگری وارد مبارزه می‌شوند. موجوداتی که اهلی شده‌اند و تحت اختیار انسان درآمده‌اند.

به گزارش خبر آنلاین از روزنامه همشهری زنجان مردان به دور میدان صف کشیده‌اند، یک بازی نفس‌گیر در پیش است. در این بازی مردان موجوداتی به نام خروس را هدایت می‌کنند. خروس‌ها باید با یکدیگر بجنگند. 2 خروس که تربیت شده‌اند تا صاحبان خود را خوشنود کنند. گویی خروس‌ها با آن گردن دراز و پرهای رنگین که در زیر آفتاب به چندین رنگ در می‌آید می‌دانند که اگر برنده مسابقه باشند بیشتر از پیش مورد محبوبیت قرار می‌گیرند.

شاید آنچه که موجب شده تا این مردان ساعت‌های طولانی زیر آفتاب بمانند و مبارزه 2 حیوان را نگاه کنند، حس جنگجوی‌ که در درون خود پنهان داشته‌اند. اما این عامل هر چه باشد نشان از فرهنگ این مردان دارند. فرهنگی که در سال‌های اخیر کم رنگ شده است و دیگر کمتر کسی برای خروس‌بازی وقت می‌گذارد.

می­گویند اولین کشوری که به نگهداری خروس جنگی اقدام کرده انگلیس بوده ودر تربیت آن قبرس ویونان جز اولین­ها بوده­اند. عشق به خروس و خروس­بازی همین جا خاتمه نیافته بلکه درکشورهایی مثل مالزی وتایلند هم خروس بازی رسم دیرینه دارد.

قدمت خروس بازی در چین به 320 سال قبل بر­می­گردد. در کشور فرانسه خروس نماد غیرت وشهامت ودلاوری و سنبل کشور فرانسه است.

رسم پرورش خروس هم درایران ازشهر اردبیل شروع شده است. بعد از آن به شهرهای مشهد ومیا ندوآب­، تبریز، تهران، گیلان، بوشهر و زنجان رسیده است.

قدمت پرورش خروس درزنجان به 200 سال قبل بر می­گردد. شنیده­ ها حاکی از ان است که بهترین خروس جنگی در زنجان 17 میدان زده (جنگیده) است.

مسابقات خروس­ بازان زنجان

نجم الدین حسینی یکی از پرورش‌دهندگان و فروشنده خروس لاری در زنجان است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: ازتهران‌، رشت، میانه، ابهر، خرمدره برای مسابقات به زنجان می‌آیند. پیشترها افراد بیشتری در این مسابقات شرکت می‌کردند اما اکنون از تعداد آنها کاسته شده است.

حسینی ادامه می‌دهد: قیمت خروس‌ها بر اساس جنگی بودن آنها مقایسه می‌شود. قیمت خروس‌ها بین 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان در نوسان است و گاهی قیمت آن در تهران به 7 میلیون تومان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: مسابقات خروس بازی معمولا در آبان ماه هر سال شروع می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و دلیل آن هوای خنک است که خروس‌ها در این فصل‌ها بهتر می‌جنگند اما درتابستان به دلیل خستگی از گرما قادر به جنگیدن نیستند.

وی محل برگذاری مسابقات خروس بازی را باغات پایین زنجان نزدیک راه آهن اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: از خروس‌بازان پیشکسوت زنجان می‌توان به مرتضی کبابی ،مشهدی محمودمسگر، حاج جلال قلمچی اشاره کرد.

حسینی وضعیت فروش خروس را در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار را مناسب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: فصل تابستان فصل پرریزان خروس‌ها است و احتمال ابتلا بیماری خروس‌ها بالاست به همین دلیل قیمت خروس‌ها ارزان می‌شود.

وی می‌افزاید: عمر خروس لاری 6 سال است و 4 سال قادر به جنگیدن است.

اما این تنها یک روی سکه مسابقات خروس بازی است، خروس بازی تنها جنبه گذران اوقات فراغت برای افراد را ندارد، تا جایی که در برخی از این مسابقات احتمال درگیری بین افراد برنده و بازنده وجود دارد.

برخورد می‌کنیم

سرهنگ جعفر کردلو معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار همشهری با اشاره به این نکته که تا کنون در زنجان ماموریتی مبنی بر انجام کارهای غیرقانونی در مسابقات خروس بازی گزارش نشده است، اظهار می‌کند: اگر برگزاری چنین مسابقاتی مورد آزار و اذیت کسی شده و شکایتی در این مورد انجام شود، نیروی انتظامی براساس قانون برخورد می‌کند.

حسین احمدی به عنوان جامعه‌شناس زنجانی در گفتگو با خبرنگار همشهری این موضوع را از دیدگاه جامعه‌شناسی بررسی می‌کند. وی اظهار می‌کند: کلیه بازی‌‌های که در جامعه وجود دارد، ریشه در واقعیت‌های انسان دارد که با گذشت زمان به واقعیت تبدیل شده است.

وی خروس بقازی را یکی از این بازی‌ها می‌داند و می‌افزاید: خروس بازی در قوم بالی جوامع اولیه ریشه داشته است. خروس بازی نوعی جنگ قدرت و نوعی منزلت محسوب می‌شد. اما با گذشت زمان و افزایش ثروت و به وجود امدن نظام اقتصادی این بازی به رقابت درآمد.

احمدی در ادامه با اشاره به این نکته مسابقاتی چون اسب‌سواری اینک به صورت حرفه‌ای و باشگاهی برگزار می‌شود، این نشان دهنده این موضوع است که بازی‌های اسب‌سواری اینک تبدیل به یک ورزش شده است.

جامعه‌شناس زنجانی سپس از رواج مسابقات خروس بازی در سطح روستاها سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در روزگار کنونی شهرنشینان تمایل چندانی به برگزاری چنین مسابقاتی ندارند.

وی معتقد است خروس‌بازی برای عده‌ای تبدیل به نوعی گذران اوقات فراغت شده است. احمدی ادامه می‌دهد: از دیدگاه دینی هر نوع شرط بندی اقتصادی در چنین مسابقاتی درست نیست.

احمدی در ادامه به باید بگویم خروس بازی با قواعد شهرنشینی همخوانی ندارد. اینک سازمان‌هایی برای حمایت از حیوانات تشکیل شده است که هرگونه سوء استفاده از حیوانات را منع کرده‌اند. به عقیده من خروس بازی یا استفاده از هر حیوان دیگر برای استثمار کار درستی نیست.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =