۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷

ایسنا نوشت:

اگر رای "نه" مردم یونان رهبران حوزه یورو را شوکه کرد، اما موجب شادی مخالفان "اتحادیه اروپا" شد که می‌گویند این مساله نشان داد که کل پروژه اروپا از جمله یورو در حال احتضار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یونانی‌ها روز یکشنبه علیه شروط وام دهندگان خارجی رای دادند و ضربه سنگینی را به اروپا از زمان ایجاد یورو در سال 1999 با هدف برقراری اتحاد پولی وارد آوردند. نایجل فاراژ، رهبر حزب "استقلال بریتانیا" که حزبی ضد اتحادیه اروپاست، گفت: پروژه اتحادیه اروپا هم اکنون رو به احتضار است.

وی افزود: بسیار هیجان انگیز است که شاهد شجاعت مردم یونان در مقابل قلدری سیاسی و اقتصادی بروکسل هستیم.

فاراژ در ادامه ابراز امیدواری کرد که انگلیسی‌ها هم از رای "نه" مردم یونان در رفراندوم تقلید کنند و زمانی که رفراندوم انگلیس طبق وعده دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا در پایان 2017 برگزار شد، به آن رای منفی بدهند. مخالفان اتحادیه اروپا از فراسنه تا فنلاند و سراسر جنوب و شمال اروپا، صف کشیده‌اند تا دموکراسی یونان را علیه "اولیگارش" 28 عضوی اتحادیه اروپا که به عنوان بزرگترین اتحاد اقتصادی ظهور کرد، با صدای بلند فریاد بزنند.

بحران یونان برای مخالفان همبستگی اروپا گنجینه‌ای از درس‌ها بود: از ضعف منطقه یوروی 19 عضوی که تحت تاثیر سیاست است، تا شکست نخبگان که از توجه به دیدگاه‌های مردم خود و یا بازارهای مالی بازماندند.

احزاب منتقد اتحادیه اروپا متشکل از چپ‌ها و راست‌های افراطی سال گذشته در جریان انتخابات پارلمان اروپا توانستند تا صاحب بیش از یک چهارم کرسی‌ها شوند.

آنها یورو و اتحادیه اروپا را به عنوان سازه‌ای متشکل از یک نخبه خودبین به تصویر می‌کشند که رهبری 500 میلیون اروپایی را در رکود اقتصادی برعهده داشت و در حمایت از کارگران از روند جهانی سازی، مهاجرت و انحطاط بازماند. ماتئو سالوینی، رهبر حزب ضد یوروی لیگ شمالی ایتالیا در پیامی توئیتری گفت: نه نه نه نه به اتحاد جماهیر بیکاری و مهاجرت! آری به اروپای جدید بر پایه احترام به مردم و ایجاد شغل!

در حالی که سرنوشت یونان به صدر اخبار برلین، پاریس و لندن تبدیل شده است، تاثیر بلند مدت "گریکزیت" (خروج یونان از اتحادیه اروپا) افکار عمومی مردم در سراسر این اتحادیه را به تردید واداشته است.

گرت ویلدز، از سیاستمداران مردم گرای هلند گفت: رای "نه" یونان باید به خروج سریع آتن از حوزه یورو بینجامد، هرچه زودتر، بهتر، امروز سرآغاز انحلال حوزه یورو است.

مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی فرانسه نیز گفت که نتیجه رفراندوم یونان، پیروزی علیه "اولیگارشی اتحادیه اروپا" بود.

لوپن که رهبر حزب ضد مهاجرت و ضد یوروی جبهه ملی است، گفت: کشورهای اروپایی باید از این فرصت استفاده کنند و برای خروج از یورو و ریاضت اقتصادی به پای میز مذاکره بیایند و انحلال سیستم تک ارزی را که لازمه ایجاد رشد واقعی، بیکاری و کاهش بدهی است، سازماندهی کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =