۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴

ایسنا نوشت:

گرچه رهبران اروپایی پیش از برگزاری رفراندوم یونان اعتراض خود را اعلام کرده بودند اما پس از مخالفت 60 درصدی شهروندان یونانی با شرایط وام دهندگان، همگی بر احترام به رای و خواست مردم این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی رفراندوم روز یکشنبه یونان 3 / 61 درصد از رای دهندگان به پیشنهادات وام دهندگان خارجی رای "خیر" دادند و تنها 6 / 38 درصد به پذیرش آن رای دادند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به اتفاق اعلام کردند که نتیجه رفراندوم یونان باید مورد احترام قرار بگیرد. یک سخنگوی دولت آلمان گفت: رهبران برلین و پاریس معتقدند که خواست و اراده شهروندان یونان باید مورد احترام قرار بگیرد. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده رهبران حوزه یورو در عصر سه شنبه شد.

تاسک در پیامی اعلام کرد: من خواستار برگزاری نشستی در عصر سه شنبه شده‌ام تا وضعیت یونان پس از رفراندوم بررسی شود.

کمیسیون اروپایی نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نتایج رفراندوم یونان گفت که به آن احترام می‌گذارد. در این بیانیه که یکشنبه در وب سایت این نهاد اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: کمیسیون اروپا به نتایج رفراندوم یونان درباره شرایط وام از سوی حامیان بین‌الملل احترام می‌گذارد. در همین حال فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت که یونان تصمیم خود را با برگزاری رفراندوم اتخاذ کرد و باید مورد قبول واقع شود.

اشتاین مایر گفت: ظاهرا نتایج کاملا مشخص است. لازم است که ما نتیجه رفراندوم را بپذیریم چرا که رای مردم یونان بود. اینکه این رفراندوم چه پیامدهایی دارد، مساله‌ای است که یونان باید در وهله‌ نخست به آن رسیدگی کند.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا نیز در پیامی در توئیتر نوشت که "درست این است که تلاش برای رسیدن به یک توافق دوباره شروع شود."

وزیر دارایی بلژیک هم گفت که درهای از سرگیری مذاکرات با یونان باز است.

او به شبکه وی آر تی گفت که وزرای دارایی اتحادیه اروپا دوباره می‌توانند درباره تدابیری که "می تواند اقتصاد یونان را به گردش بیاندازد و چشم اندازه آینده را برای یونانی‌ها ترسیم کند بحث کنند."

از سوی دیگر مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا بحث ارائه کمک بشردوستانه به یونان را مطرح کرد. وی گفت که این مساله باید در نشست فوق‌العاده رهبران حوزه یونان در روز سه شنبه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

شولتس گفت: وعده وزیر دارایی یونان مبنی بر اینکه بانک‌ها سه شنبه باز می‌شود و پول فردا در دسترس خواهد بود، به نظرم شرایط دشوار و خطرناکی را ایجاد می‌کند. به اعتقاد من، مردم یونان طی یک هفته آتی هر روز با شرایط دشوارتری رو به رو می‌شوند. به نظر من باید در نشست روز سه شنبه رهبران حوزه یورو برنامه کمک بشردوستانه برای یونان را بررسی کنیم.

با پایان رفراندوم یونان که پس از شکست مذاکرات آتن با وام دهندگان خارجی برگزار شد، الکسیس سیپراس، نخست وزیر چپگرای یونان گفت که دولتش آماده بازگشت فوری به پای میز مذاکره است. به اعتقاد وی، رای مردم راه حل روشنی را در پیش پای دولت می‌گذارد و هدف از برگزاری رفراندوم ماندن یا رفتن یونان از یورو نبوده و آنها به دنبال درگیری با اروپا نیستند.

سیپراس گفت: با وجود شرایط دشوار کنونی، شما انتخاب شجاعانه‌ای داشتید. حکمی که شما به من دادید، حکم تقویت موضع ما در مذاکرات است که به راه حل عملی و قابل اجرا می‌رسد.

سیپراس 40 ساله در ادامه گفت که از رئیس جمهوری کشورش می‌خواهد تا نشستی را با رهبران احزاب سیاسی تشکیل دهد تا آنها از شرایط کنونی مطلع شوند.

در همین حال جرون دیسلبلوم، سرپرست یوروگروپ، وزرای دارایی حوزه یورو، گفت که نتایج "خیلی برای آینده یونان قابل تاسف است."

سیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان نیز گفت "تصورش مشکل است" که مذاکرات با یونان تجدید شود. او به یک نشریه آلمانی گفت که سیپراس و دولتش، یونان را به مسیری از "جدایی تلخ و درماندگی" انداخته‌اند.

ملاقات رهبران

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی گفت درحال مشورت با رهبران کشورهای حوزه یورو است و صبح دوشنبه کنفرانسی تلفنی با مقام‌های کلیدی و بانک مرکزی اروپا خواهد داشت.

قرار است سران کشورهای حوزه یورو روز سه شنبه دیدار کنند.

دفتر فرانسو اولاند، رئیس جمهور فرانسه هم گفت که او و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قرار است روز دوشنبه در پاریس برای بحث درباره موضوع دیدار کنند.

آخرین طرح نجات مالی یونان روز سه شنبه پیش منقضی شد و این کشور از پرداخت یک قسط ۱.۶ میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بازماند.

سه وام دهنده اصلی به یونان، یعنی کمیسیون اروپایی (بازوی اجرایی اتحادیه اروپا)، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول، برای ادامه کمک‌های مالی از مقام‌های آتن خواسته‌اند تا از میزان حمایت‌های دولتی به صندوق‌های بازنشستگی بکاهند و نرخ مالیات را افزایش دهند.

اما این درخواست‌ها با مقاومت دولت چپگرای یونان مواجه شده که در ماه ژانویه با شعارهای ضدریاضتی به قدرت رسید.

به گزارش بی.بی.سی مقام‌های اروپایی می‌گوید که آنچه در همه پرسی یونان مطرح شده جزئیات شرایطی است که دیگر مطرح نیست. مخالفان و بعضی رای دهندگان یونانی هم شکایت داشتند که سوال برگه رای روشن نبوده است.

رهبران اروپایی هشدار داده‌ بودند که رای منفی در این همه‌پرسی، احتمالا به خروج یونان از حوزه یورو می‌انجامد.

ماتیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا گفته است نتیجه همه‌پرسی هر چه باشد مذاکرات اتحادیه اروپا با یونان این هفته از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یونانی‌ها روز یکشنبه صف‌های طویلی در مقابل حوزه‌های اخذ رای و دستگاه‌های خودپرداز پول تشکیل دادند.

این نخستین همه‌پرسی یونان در ۴۱ سال اخیر بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان اقتصادی گزارش می‌دهد که نتیجه همه‌پرسی، در آینده همگرایی اتحادیه اروپا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند در صورتی که یونان از حوزه پول واحد اروپایی، یورو، خارج شود، این اقدام به معنای شکست سیاست‌های آنگلا مرکل در مدیریت بحران مالی اتحادیه اروپا خواهد بود.

جولیان راپولد، از موسسه روابط خارجی آلمان می‌گوید خانم مرکل نگران تبعات غیرقابل پیش‌بینی خروج یونان از حوزه یورو همچون تقویت گروه‌های ضد یورو در برخی کشورهای اروپایی است: "مرکل دوست ندارد که درباره‌اش بگویند او یونان را از حوزه یورو بیرون انداخت."

به گفته این کارشناس آلمانی، در صورتی که یونانی‌ها در همه‌پرسی روز یکشنبه به درخواست وام دهندگان اروپایی برای تشدید سیاست‌های ریاضت اقتصادی رای مثبت بدهند، دست مرکل در پارلمان برای تداوم کمک‌های مالی به یونان باز می‌شود.

دولت چپگرای یونان در آستانه برگزاری همه‌پرسی از مردم این کشور خواسته بود که با دادن رای منفی، با درخواست وام دهندگان اروپایی مخالفت کنند.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا ابراز امیدواری کرد که یونان همچنان در حوزه یورو باقی بماند اما هشدار داده که آینده "آسان" نخواهد بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =