تولید ۶۷ درصد آلوی کشور در البرز/مدیریت منابع آبی استان ضروری است

آیین افتتاح سامانه ارتباط مردمی و گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی با حضور استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگر مسئولان استانی در مرکز آموزش تعاون روستایی واقع در محمدشهر کرج برگزار شد.

به گزارش مهر در کرج: سید حمید طهایی با اشاره به اینکه باید منابع آبی مدیریت شود، اظهار داشت: منابع آب زیرزمینی کاهش محسوسی داشته است و کشور به معضل خشکسالی مبتلا شده است.
وی در ادامه گفت: سال گذشته مدیرعامل آب منطقه ای تهران در شورای تامین استان البرز با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی اعلام کرد کاهش منابع آبی وضعیت را به جایی رسانده است که باید دست به آسمان برداریم و برای بارش باران دعا کنیم.
استاندار البرز با اعلام اینکه باید قدر منابع آبی حال حاضر را بدانیم و گفت: در حال حاضر در صنعت از آب مصرفی یکبار استفاده می شود و این در حالی است که در برخی کشورها از آب مصرفی در حوزه کشاورزی و صنعت بیش از ۱۰ بار استفاده می کنند.
طهایی خطاب به مسئولان جهادکشاورزی و منابع طبیعی و دیگر مسئولانی که با مدیریت آب در ارتباط هستند، گفت: برای مدیریت آب وقت اختصاص دهید.

نظام صنفی باید تقویت شود

استاندار البرز به مشارکت دانشگاهیان و فارغ التحصیلان در زمینه مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: نیاز است همه فارغ التحصیلان کشاورزی در البرز مشغول به کار شوند.
طهایی با احداث شهرک کشاورزی در استان موافقت کرد و افزود: البرز نیازمند شهرکهای کشاورزی و دامپروری است.
وی به انتقال برخی توانمندی های حوزه کشاورزی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: همه کارها رنگ و بوی دولتی دارد زمان آن رسیده که بخش خصوصی احیا شود.
این مسئول در ادامه به انتظارات دولت از نظام صنفی اشاره کرد و گفت: نظام صنفی باید تقویت شود تا بتواند با تمام قوا به یاری اقتصاد کشاورزی بشتابد.
طهایی در رابطه با افتتاح سامانه ارتباط مردمی و گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی گفت: نظارت نیروهای نظارتی باید به گونه ای باشد که کسی به خود اجازه تخلف ندهد.
در ادامه این آیین رئیس سازمان جهادکشاورزی البرز گفت: برای مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی اقداماتی از قبیل تسطیح اراضی کشاورزی و پاکسازی قنوات انجام شده است.
وضعیت مصرف آب در حوزه کشاورزی البرز نسبت به استانهای دیگر مطلوب تر است
سید مجید موسوی به صرفه جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد.
این مسئول در رابطه با تغییر کاربری و امور اراضی کشاورزی در استان گفت: نظارت بر اراضی واگذار شده، حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز و گشت های ویژه برای حفظ اراضی از اهداف افتتاح سامانه ارتباط مردمی و گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی است.

تولید بذر در البرز طی سه سال اخیر ۵۵ درصد رشد داشته است

موسوی به محصولات تولیدی استان که در کشور شاخص هستند، اشاره کرد و گفت: متوسط عملکرد استان در زمینه تولید گندم ۵.۳ تن است که متوسط کشوری تولید گندم ۳.۲ تن است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی البرز به تولید ذرت علوفه ای اشاره کرد و گفت: میزان تولید ذرت علوفه ای در استان ۵۷ تن در هکتار است و این در حالی است که متوسط کشور ۵۰ تن در هکتار است.
این مسئول به تولید بذر در البز اشاره کرد و گفت: تولید بذر در حوزه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، تولید بذر در البرز از سال ۹۱ تا کنون رشد مطلوبی داشته و از ۳۴ درصد به ۵۵ درصد رسیده است.
موسوی با اشاره به اینکه ۶۷.۷ درصد آلوی کشور در البرز تولید می شود، افزود: در هر هکتار ۷۰ تن آلو برداشت می شود.
وی از تولید ۸۰ درصد گل لاله کشور در استان البرز خبر داد و گفت: البرز رتبه اول تولید هلو و شلیل را در کشور دارا است.
موسوی در پایان با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از نهال کشور در البرز تولید می شود، گفت: استان البرز در تولید قارچ رتبه دوم کشور را دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =