چطور کت‌وشلوارهای ایرانی قیمت‌های میلیونی پیدا می‌کند؟/ فروش تولید داخل با مارک‌های خارجی

نایب رییس انجمن صنایع نساجی درباره قیمت بالا پوشاک تولید داخل به بهانه پارچه‌های خارجی توضیح می‌دهد.

«یک میلیون تومان، یک میلیون و 700 هزار تومان، 2 میلیون تومان، 2 میلیون و 400 هزار تومان»؛ حتما با این قیمت‌ها و حتما ارقام بالاتر در هنگام خرید کت‌وشلوار مواجه شده‌اید. اما نکته جالب این‌جاست که وقتی به سراغ برندهای داخلی برای خرید کت‌وشلوار می‌روید تا شاید قیمت‌های پایین‌تری به شما اعلام شود، آنها نیز تقریبا همین قیمت‌ها را برای فروش خود اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فروشندگان آنها در مقابل تعجب خریداران به دلیل قیمت‌های بالا، جنس و نوع پارچه را بهانه می‌کنند و دلیلی که می‌آورند، این است که استفاده از پارچه‌های خارجی و به خصوص ایتالیایی، باعث گرانی تولیدات آنها شده است. اما آیا واقعا چنین بهانه‌ای واقعیت دارد؟!

در همین رابطه، علیمردان شیبانی، نایب رییس انجمن صنایع نساجی در کافه خبر عنوان کرد: «در صورتی که ما از چنین امکانی برخوردار باشیم که پوشاک باقیمت و کیفیت مناسبی تولید کنیم، قیمت داخلی‌اش یک پنجم قیمت‌های فعلی هم نخواهد در آمد.»

به گفته وی، «به علت فرهنگ غلط گذشته، این‌گونه شده که یک مارک خارجی روی تولید داخلی می‌زنند و آن را می‌فروشند. این فرهنگ باید تغییر کند، اما تغییر آن بسیار سخت است.»

نایب رییس انجمن صنایع نساجی متذکر شد: «این‌که برای مثال در هنگام فروش کت‌وشلوارها، استفاده از پارچه‌ها ایتالیایی نام برده می‌شود، برای این است که بتوانند کت و شلوار را مثلا ۲ میلیون تومان بفروشند؛ این در حالی است که ما اگر این امکان را داشته باشیم که پوشاک را با قیمت و کیفیت مناسب تولید کنیم، قیمت داخلی‌اش یک پنجم قیمت‌های فعلی هم نخواهد در آمد.»

شیبانی در پاسخ به این پرسش که درست است که فرهنگ مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی رفته، ولی باید قبول کنیم این‌که ما برند داخلی را به اسم برند خارجی عرضه کنیم، اشتباه است، عنوان کرد: «به نظر شما اگر یک برند کت و شلوار داخلی قیمت ۲ میلیون تومان روی تولیدات خود بگذارد و نگوید پارچه آن خارجی است، شما حاضر هستید با این قیمت آن کت و شلوار را بخرید؟»

وی افزود: «در حال حاضر قیمت تمام شده تولیدات داخلی بالاست؛ البته اگر امروز سود صنعتگر نساجی به ۶، ۷ درصد برسد، کلاه خود را به هوا می‌اندازد.»

شیبانی با بیان این‌که هم‌اکنون هزینه‌های زیادی به صنعت تحمیل می‌شود، گفت: «۶۰ درصد قیمت تمام شده، قیمت مواد اولیه است و ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند.»

22539

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    15 2
    چه فرقی داره . مهم اینه که کارگر ایرانی بتونه کار بکنه و بیکار نباشه. حالا با برند ایرانی یا خارجی روی کارش. چقدر در حد جهانی برند سازی کردین که انتظار دارین مردم برندهای مشهور رو چه اصلش و چه کپی اون رو نخرن
  • مقدم A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    28 1
    یک سفر به ترکیه و یا حتا آلمان داشته باشید قیمتها آنجا بسیار مناسب تر از تولیدات داخلی است. آیا مزد کارگر آنجا پایین تره؟ آیا مالیات کمتری میدهند یا مواد اولیه ی ارزانتری دستشان میرسد؟ به نظر مشکل بیشتری مدیریتی و طرز فکر مدیرانه تا مالیات و غیره. نه تن خور مناسب نه جنس فابل توجه نه دوخت عالی قیمت هم که میلیونی.