کاخ جهان نمای اصفهان که در زمان کشف برخی ارزش آن را اندک برشمردند و توجه بیش از حد به آن را مانعی در راه پیشرفت متروی اصفهان می دانستند، به تازگی در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، پس از کشف پایه های کاخ جهان ما در محل ساخت ایستگاه متروی اصفهان اظهارنظرهای مختلفی درباره ارزش این اثر کشف شده بیان شد و بسیاری از افراد نیز مدعی شدند که بقایای کشف شده به اندازه ای ارزش ندارد که بیهوده در راه ساخت متروی اصفهان خلل ایجاد کند.

اما به تدریج با توجه به کامل بودن پایه های اولیه این کاخ در حفاری های اولیه که به تعیین نقشه تقریبی این کاخ برای باستان شناسان کمک شایان توجهی کرد و همچنین کشف دیواری از دوران آل بویه در این مکان موجب شد که همه مسئولان و دوست داران میراث فرهنگی درباره لزوم حفظ این آثار هم عقیده شوند.

با اینکه در روزهای اول حتی درباره حفظ یا انتقال این پایه ها نیز صحبتهایی بر سر زبانها بود به تدریج ارزش این آثار مکشوف در دروازه دولت اصفهان به درجه ای رسید که میراث فرهنگی از احیای این کاخ تاریخی که در دوره قاجار به دست ظل السلطان تخریب شده است خبر داد.

به تازگی این اثر به همراه 40 اثر تاریخی دیگر در فهرست میراث ملی ایران ثبت شدند.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این ارتباط گفت: کاخ جهان نما که در انتهای خیابان چهار باغ بوده و به تازگی بقایای باقی مانده از آن کشف شده است به دلیل داشتن هویت مستقل و دارا بودن شرایط ویژه به عنوان اثر مهمی که از دوران صفویه بافی مانده و در دوران قاجار از بین رفته در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

نظری افزود: همچنین در حفاری‌های باستان شناسی علاوه‌بر آثار پایه‌های کاخ به آثار کهن تر و دیواری از آل بویه نیز کشف شده که این نکته نیز بسیار حائز اهمیت بود و به همین دلیل پرونده این کاخ تهیه و در جلسه روز دهم تیر ماه به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه غیر از کاخ جهان‌نما در استان اصفهان، ساختمان شهرداری اصفهان و بناهای ارزشمند دیگری از دوران صفوی و قاجاری نیز به ثبت رسید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =