کمبود اعتبار و نیروی انسانی دو چالش اصلی منابع طبیعی استان کرمان

معاون پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان کمبود اعتبار و نیروی انسانی را دو چالش اساسی منابع طبیعی کرمان دانست.

علی زنگی آبادی معاون پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: علی رغم مساحت ده و نیم میلیون هکتاری عرصه های منابع طبیعی شمال استان و همچنین وجود حداکثر اجزاء منابع طبیعی مثل جنگل، مرتع، آبخیز و بیابان در استان و مضافاً تهدید تقریبا تمام بلایای طبیعی مثل طوفانهای شن و تهدید تاسیسات و زیر بنایی از این طریق، افت شدید منابع آبی، و وجود آفت در جنگل های بعضا منحصر بفرد استان، پر شدن مخازن سدها بوسیله رسوب، زمین خواری و طمع زیاده خواهان و متعدیان به منابع ملی در اقصی نقاط استان پهناور کرمان متاسفانه اعتبارات بسیار محدود فصل منابع طبیعی کار را برای اجرای برنامه های مصوب در منابع طبیعی با دشواری مواجه ساخته است.

وی کمبود نیروی انسانی را نیز چالش دیگر عنوان کرد و افزود: مثلاً کل نیروهای یگان که وظیفه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را بر عهده دارند 75 نفر در کل استان آن هم با حداقل امکانات می باشند در صورتیکه براساس استانداردهای حفاظت این نیروها بایستی به حدود 200 نفر افزایش یابند. یعنی در حال حاضر هر 110 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی بوسیله یک نفر حفاظت می شود.

زنگی آبادی با اشاره به اینکه آتش سوزی مراتع و جنگل ها خصوصا در مناطق گردشگری اخیرا بعنوان یک معضل خودنمایی می کند از مسئولین استان توجه بیش از پیش را طلب نمود.

وی که در حاشیه جلسه جشنواره کرمان در تهران سخن می گفت ادامه داد: امروزه در دنیای مدرن توجه به منابع طبیعی و حفاظت از عرصه های ارزشمند آن، بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای فرآیند توسعه همه جانبه بوده و تمامی برنامه ریزیها در همین راستا است و به همین جهت از مسئولین استان و خصوصا نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست نمود تا با نگاهی واقع بینانه تر و عمیق تر به حوزه منابع طبیعی یاری رسان بخش منابع طبیعی استان باشند که شاید فردا برای اینکار دیر باشد.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =