انتخاب نوشت:

خبرگزاری فرانسه نوشت :‌ انتظار می رود وزیران امور خارجه قدرت های جهانی امروز یکشنبه پس از تقریبا دو سال مذاکرات سخت و فشرده، در چارچوب تلاش برای رقم زدن یک موفقیت عظیم دیپلماتیک و نهایی کردن مفاد توافقنامه هسته ای با ایران به وین بازگردند.

به گزارش «انتخاب»، در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل نهایی در روز سه شنبه،‌ از داخل هتل کوبورگ که طی هشت روز گذشته میزبان مذاکرات فشرده کارشناسان فنی و حقوقی در زمینه پرونده هسته ای ایران بوده است ، نشانه هایی به چشم می خورد مبنی بر اینکه شاید پایان این مذاکرات نزدیک باشد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد:‌ «‌برای هیچکس تمدید مذاکرات یک گزینه نیست و کسی این را نمی خواهد .... ما تلاش می کنیم تا کار را به پایان برسانیم . وی اعلام کرد «‌ فضای مثبتی »‌ بر گفتگوها حاکم است.
عراقچی در عین حال گفت : « اگر به توافقی دست پیدا کنیم که خطوط قرمز ما را محترم بشمارد و رعایت کند، آنگاه توافق منعقد خواهد شد. در غیر این صورت ترجیح می دهیم دست خالی به تهران بازگردیم. »

دیپلماتها می گویند در خصوص یکی از دشوارترین مسائل باقیمانده مورد مذاکره یعنی نحوه برچیده شدن تحریمها بر ضد ایران- ممکن است دست کم میان کارشناسانی که متن توافقنامه پیچیده نهایی را تنظیم می کنند، یک مصالحه ای صورت گرفته باشد .

یک مقام ایرانی تاکید کرد هنوز اختلافاتی وجود دارد با این همه یک دیپلمات غربی نیز گفت در خصوص تحریم های سازمان ملل متحد هنوز توافقی صورت نگرفته است.

قدرت های بزرگ بر این باورند این روند به همراه بازرسی های بسیار دقیق سازمان ملل ، زمان مورد نیاز ایران را برای هر گونه تلاش برای فرار هسته ای متوقف خواهد کرد.

دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک ، به یک بن بست طولانی که سابقه آن به سال 2002 و هنگامی بازمی گردد که مخالفان ایران برای نخستین بار تاسیسات هسته ای اعلام نشده ایران را فاش کردند ،‌ پایان خواهد داد.

پس از سیزده سال تشدید تنش ها پس از افشای این موضوع ، در نهایت این چانه زنی بزرگ برای حل بن بست هسته ای به طور بالقوه ایران را - دقیقا در برهه ای بسیار حساس در منطقه خاورمیانه - در مسیر عادی سازی روابط با جهان خارج قرار خواهد داد.

با این همه چنین چشم اندازی زنگ های خطر را برای رقبای منطقه ای ایرانی یعنی عربستان سعودی و اسرائیل ‌ که خود از تسلیحات هسته ای برخوردار است و به سختی برای جلوگیری از دستیابی به توافق هسته ای میان غرب و ایران تلاش می کند، به صدا در آورده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که در تمام طول هفته سرگرم مذاکره و رایزنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا بوده است در پیامی به زبان انگلیسی بر روی یوتیوب اعلام کرد که دستیابی به توافق می تواند افقی تازه را برای مقابله با چالش های مهم مشترک بگشاید.

ظریف در این پیام با اشاره ای صریح به گروه تکفیری صهیونیستی داعش گفت : « تهدید مشترک ما امروز افراط گرایی خشن و بربریسم است. »‌

روز شنبه به نظر می رسید که یکی دیگر از سنگ موانع در برابر دستیابی به توافق هسته ای - یعنی تحقیقات متوقف مانده سازمان ملل درباره ادعاهای مربوط به تلاش های گذشته ایران در جهت ساخت بمب - احتمالا به صورت بالقوه در آستانه حل وفصل قرار گرفته است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر به تهران به خبرنگاران گفت این آژانس قصد دارد تا پایان سال جاری گزارش خود را در باب شفاف سازی و روشن کردن این مسائل منتشر سازد.

وی با این همه افزود این کار مستلزم همکاری ایران خواهد بود که تاکنون از صدور مجوز دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعدادی از افراد و سایت های حساس که برخی از آنها نظامی هستند خودداری کرده است. آمانو گفت هنوز کارهای بیشتری باید صورت بگیرد.

کلسی داونپورت کارشناس انجمن کنترل تسلیحات به این خبرگزاری گفت : « اظهارات آمانو در این خصوص مثبت بوده است و گامی مهم و چشمگیر برای حل وفصل موضوع تحقیقات در این زمینه به شمار می رود. »‌

وی افزود : «‌ اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارامترها و شاخصه های تحقیقات در این خصوص راضی است ،‌ پس این روند باید برای گروه پنج به علاوه یک نیز قابل قبول و راضی کننده باشد. »‌

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =