۰ نفر
۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۴

بیش از 24 هزار خانه دارای سیستم تهویه مطبوع و حدود چهار هزار خانه در مناطق شمالی تهران دارای استخر هستند.

به گزارش روابط عمومی اسکانو (وب‌سایت جستجوی هوشمند ملک) از بین 30 هزار ملک قابل خرید یا اجاره در نقاط مختلف تهران که در چند روز اخیر در این سایت به ثبت رسیده‌اند بیش از 24 هزار ملک دارای سیستم تهویه مطبوع شامل کولر، چیلر یا اسپیلت است. 

طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، از سال 1345 تا سال 1390 بیش از دو میلیون و 612 هزر واحد مسکونی در شهر تهران ثبت شده است که از این تعداد بیش از 977 هزار واحد یعنی تنها 37 درصد دارای سیستم برودت مرکزی هستند. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر منازل مسکونی در تهران همچنان از سیستم کولر آبی استفاده می‌کنند.

هر کولر آبی طی 10 ساعت حدود 200 لیتر آب مصرف می‌کند که از استاندارد سرانه مصرف آب برای یک نفر در ایران و اروپا بیشتر است. بنابرای نمی‌توان فرض کرد که هرخانوار (به طور متوسط چهارنفره) درصورتی که از یک کولر آبی استفاده کنند گویی به اندازه یک نفر به مصرف آب خانوار آنها افزوده شده است.

با آغاز فصل گرما مصرف انرژی برق و آب در کشور افزایش می‌یابد و گرچه سیاست‌های بازدارنده مختلفی از جمله قطع کردن آب مشترکان پرمصرف طی سال‌های اخیر تا حدی باعث صرفه‌جویی شده اما هنوز هم به گفته کارشناسان ميزان مصرف آب در ایران دو برابر و ميزان مصرف انرژي چهار برابر ديگر کشورهاي دنياست.

در برخی از مناطق تهران چون منطقه یک حدود 42 درصد از ساختمان‌ها دارای استخر هستند. داشتن استخر به معنای مصرف بالای آب به ویژه در فصل تابستان است.

هرچند که در سال‌ 1394 هزینه آب افزایش نیافته است اما معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده است: «مشترکانی که تا ۴۰مترمکعب آب مصرف کنند یعنی بیش از دوبرابر الگوی مصرف؛ شناسایی شده‌اند و به محض اعلام نظر شورای اقتصاد، آب مصرفی‌شان قطع خواهد شد.»

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان آب و فاضلاب استان تهران حدود سه‌میلیون و هفتصد هزار مشترک آب در تهران وجود دارد که از این میان حدود سه‌میلیون مشترک خانگی‌اند و 58 درصد مصرف این مشترکان صفر تا 15 مترمکعب است ولی 24 درصد دیگر مشترکان خانگی تهران 15 تا 20 مترمکعب آب مصرف می‌کنند و در مجموع 82 درصد مشترکان خانگی کمتر از 20 مترمکعب آب و بقیه بالای 20 مترمکعب مصرف می‌کنند. الگوی مصرف آب برای یک خانوار چهارنفره اگر هر نفر روزی 150 لیتر مصرف کنند، روزانه 600 لیتر و در طول یک ماه 18 مترمکعب است.

درباره اسکانو

اسکانو، نخستین بانک اطلاعات املاک ایران با استانداردهای جهانی است. وب سایت اسکانو، با ارائه خدمات رایگان به دفاتر مشاوران املاک، خریداران و فروشندگان ملک، یکی از فعال‌ترین وب‌سایت‌ها در این حوزه است. اسکانو سعی دارد با ایجاد زیرساخت‌های لازم گام موثری در بهبود زندگی روزمره مردم ایران و بهره‌برداری از امکانات موجود در فضای مجازی بردارد. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به www.Eskano.com مراجعه کنید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433152