خبرگزاری ایرنا نوشت:

دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه هشدار داد: اشعه فرا بنفش خورشید به صورت طبیعی و مصنوعی مهمترین علت سرطان پوست محسوب می شود . این درحالی است که اکنون از نور اشعه فرا بنفش در سالن های زیبایی برای برنزه شدن پوست استفاده می شود.

دکتر علی متولی زاده اردکانی  با اشاره به تاثیر نور خورشید و ابتلا به سرطان پوست گفت: نور خورشید پیری و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

وی اظهار کرد : قرار گرفتن در معرض نور خورشید دلیل بسیاری از چین و چروک ها و لکه های ناشی از سن بر چهره است که با گذشت زمان اشعه ماورای بنفش خورشید باعث آسیب به کلاژن و الاستین می شوند.

کلاژن و الاستین پروتئین های ساختاری هستند که به طور طبیعی در زیر پوست تولید می شوند این پروتئین ها برای حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است.

وی اظهار کرد :قرار گرفتن در معرض خورشید باعث ضایعات پوستی پیش سرطانی ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی ، تومور خوش خیم ، چین و چروک ریز و درشت ، کک و مک ، تغییر رنگ زرد پوست ، اتساع عروق خونی کوچک ریز پوست وتخریب بافت پوست خواهد شد.

عضو شورای راهبردی و کمیته پژوهشی شبکه سرطان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : قرار گرفتن در معرض پرتو فرا بنفش خورشید به مدت طولانی می تواند زمان ابتلا به بیماری ملانوما و دیگر سرطان های پوست را جلو بیندازد.

وی اظهار کرد: قرار گرفتن در معرض نور خورشید در زمستان به همان میزان فصل تابستان می تواند خطر داشته باشد.

به گفته متولی زاده اردکانی سرطان های پوست غیر ملانومی که رایج ترین سرطان در جهان هستند اغلب به دلیل امواج حد وسط غیر یونیزان (فرا بنفش نوع B ) رخ می دهد.

وی توصیه کرد : بهتر است افراد هنگام مواجهه با تابش نور خورشید را در طول روز محدود کنند و از تابش سایر منابع پرتو فرا بنفش نیزجلوگیری کنند.

دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه یادآور شد : بهتر است از حضور در آفتاب نیمروز جلوگیری شود و فرد از پرتو فرا بنفش منعکس شده از شن و ماسه ، آب و برف و یخ نیز خود را محافظت کند.

وی ادامه داد: پرتو فرا بنفش می تواند از لباس روشن و شیشه جلوی ماشین و پنجره عبور کند . پوشیدن لباس آستین بلند ، شلوار بلند ، یک کلاه با لبه بزرگ و عینک آفتابی با لنز که قدرت جذب پرتوی فرا بنفش دارند و همچنین کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست برای پیشگیری توصیه می شود .

وی به کرم های ضد آفتاب اشاره کرد و افزود : کرم ضد آفتاب نمی تواند جایگرین پوشیدن لباس برای محافظت از پوست شود انرژی نهفته در پرتو فرا بنفش با مولکول دی ان آ در موجودات زنده به روش های مختلف آسیب می زند که البته کرم ضد آفتاب مانع آسیب های مستیم به دی ان آ می شوند .

عضو شورای راهبردی و کمیته پژوهشی شبکه سرطان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت :بسیاری از محصولات ضد آفتاب حاوی SPF هستند که نشان می دهد که با چه میزان از اثر مخرب پرتو فرا بنفش جلوگیری می کنند.

وی اضافه کرد: برخی از کرم های ضد آفتاب شامل ترکیباتی مانند دی اکسید تیتانیوم هستند که به حفاظت در مقابل پرتو فرا بنفش کمک می کنند.

متولی زاده اردکانی افزود: ترکیبات دیگر کرم های ضد آفتاب شامل زینک اکسید و آو بنزن از پوست در مقابل پرتو فرا بنفش حفاظت می کنند، با این حال برخی مواد شیمیایی در کرم ضد آفتاب به طور بالقوه می توانند وقتی در تماس با سلول های زنده هستند مواد مضر تولید کنند که باید مراقب آنها بود.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =