واحد مرکزی خبر نوشت:

یک منبع آشنا با مذاکرات هسته ای ایران گفت کارشناسان کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات به توافق اولیه در مورد متن مربوط به کاهش تحریم ها دست پیدا کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت: این اولین علامت قابل توجه از پیشرفت در گفتگوهاست که به کندی پیش رفته است.

با این حال، این منبع روز شنبه گفت کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و این متن هنوز باید به وزرای امور خارجه کشورهای دخیل در مذاکرات ارائه شود یعنی مسائل با تکمیل شدن فاصله دارد.

یک دیپلمات ارشد ایران که به طور مستقیم در مذاکرات هسته ای دخیل است به سی ان ان گفت: «ما بسیاری از مشکلات را تاکنون حل کرده ایم اما هنوز مسائلی در مورد موضوعات هسته ای و همچنین تحریمها باید حل شود.»

پیش از این، یک مقام ارشد دولت آمریکا خطاب به افرادی که با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سفر می کنند گفت: «حتی وقتی که مسائل در سطح کارشناسان حل و فصل شود ، برخی مسائل همچنان مطرح می ماند که تنها وزیران امور خارجه می توانند در مورد آنها تصمیم گیری کنند.»

یک منبع که به طور مستقیم در این مذاکرات حضور دارد گفت دو طرف توافقی را اعلام می کنند مبنی بر اینکه تحریم ها لغو خواهد شد. این کار به ایران امکان می دهد در داخل اعلام کند به لغو فوری تحریم ها دست پیدا کرده است. اما تحریمها فقط در طول زمان برداشته می شود زمانی که ایران به تعهدات مختلف خود عمل کند و غرب امکان یابد به تعهدات خود در خصوص کاهش مشروط تحریم ها پایبند باشد.

این منبع افزود علاوه بر این، مبالغی نیز تحت عنوان «پاداش امضاء» بلافاصله آزاد می شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت کری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بدون برنامه ریزی قبلی بعد از ظهر شنبه در هتل کوبورگ در وین دیدار کردند. این دو قرار بود دیشب نیز دیداری داشته باشند.

مقامات هر دو طرف میز مذاکره گفته اند امیدوارند بتوانند به توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنند. در عین حال، دو طرف در روزهای اخیر تاکید کرده اند اختلاف هایی همچنان باقی است که موجب می شود توافق نهایی محقق شود یا شکست بخورد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =