۷ ساله حوضه های آبریزکشور با درجاتی از خشکسالی خفیف تا متوسط و حتی در پاره ای از مناطق شدید مواجه بوده اند.

مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام كرد: میزان بارش دریافتی خرداد ماه سال جاری در بیشتر حوضه‌های آبریز كل كشور كمتر از میزان بارش دریافتی در مدت مشابه بلند مدت است؛ درحالی كه دو حوضه آبریزمند و بلوچستان جنوبی در جنوب و جنوب شرقی كشور میزان بارش بیشتری نسبت به مشابه بلند مدت دریافت كرده‌‌اند.

به گزارش خبرآنلاین؛ مطابق اعلام مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، مناطق شمال، شمال غرب، جنوب شرق و بخش كوچكی از جنوب كشور در خرداد ماه سال جاری بیشترین مجموع بارندگی را داشته اند و درحالیكه بیشتر مناطق كشور بارندگی كمتر از ۲ میلی متر را دریافت كرده‌اند، بیش‌ترین میزان بارندگی در این بازه زمانی در ایستگاه قلعه جوق در استان آذربایجان شرقی به میزان ۵۰ میلی متر به ثبت رسیده است.

براساس گزارش مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ،در خرداد ماه سال جاری در كل كشور همچنین به میزان ۲/۱ میلی متر بارش دریافت کرده است درحالی كه میانگین بلند مدت و بارش دریافتی سال گذشته در مدت مشابه به ترتیب مقدار ۶ و ۷/۴ میلی متر است و به عبارتی تنها ۳۴/۹ درصد از بارش بلندمدت این دوره دریافت شده است.

این گزارش می افزاید،در خرداد ۱۳۹۴ استان آذربایجان غربی با ۱۲/۱ میلی متر بیشترین بارش استانی را داشته و ایلام و بوشهر بدون بارش بوده‌اند. با وجود كاهش بارش نسبت به سال گذشته برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، كردستان و فارس بیش از سال گذشته بارش دریافت كرده‌اند و در خرداد امسال بیشتر استان‌های كشور در مقایسه با بلند مدت بارش كمتری دریافت کرده‌اند و میزان بارش دریافتی كل كشور نیز ۶۵ درصد كمتر از بلند مدت است.


بارش دریافتی كمتر، دما بیشتر

مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام كرده است که میزان بارش دریافتی خرداد ماه سال جاری در بیشتر حوضه‌های آبریز كل كشور كمتر از میزان بارش دریافتی در مدت مشابه بلند مدت است؛ درحالی كه دو حوضه آبریزمند و بلوچستان جنوبی در جنوب و جنوب شرقی كشور میزان بارش بیشتری نسبت به مشابه بلند مدت دریافت كرده‌‌اند.

اختلاف میانگین دمای متوسط روزانه در خرداد ماه سال جاری نشان دهنده آن است كه بیشتر مناطق كشور بین ۰/۶ تا حدود ۳ درجه سلسیوس گرمتر از حالت طبیعی بوده است. نكته قابل توجه این است كه افزایش دما در نیمه شمالی بیش از نیمه جنوبی كشور دیده می‌شود.

بیشتر مناطق كشور دچار خشكسالی از خفیف تا شدید 
در این گزارش تاکید شده، براساس شاخصSPEI  بیشتر مناطق كشور در خرداد ۱۳۹۴ دچار خشكسالی خفیف تا شدید بوده‌اند درحالیكه بخش‌های محدودی از استان‌های اصفهان، كرمان، فارس، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای ترسالی بوده و بقیه مناطق در وضعیت طبیعی بوده اند.

همچنین در بازه زمانی نه ماهه، یعنی از اول مهر۱۳۹۳ تا پایان خرداد ۱۳۹۴ براساس شاخص ,SPEI نیمه شمالی و جنوب غرب كشور دچار خشكسالی خفیف تا شدید بوده‌اند درحالی كه بخش‌های محدودی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، بوشهر، سیستان و بلوچستان، كرمان در وضعیت ترسالی و بقیه مناطق طبیعی بوده‌اند.

براساس پهنه بندی خشكسالی ۷ ساله حوضه های آبریز غرب و جنوب غرب كشور شامل مرزی غرب، كرخه، كارون بزرگ، جراحی و زهره، حله، مند، بختگان بهارلو و همچنین حوضه های آبریز مركز و شرق كشور شامل دریاچه نمك، كویر مركزی، نمك زار خواف و شمال كویر لوت با درجاتی از خشكسالی خفیف تا متوسط و حتی در پاره ای از مناطق شدید مواجه بوده اند. 

از طرف دیگر در همین نقشه حوضه‌های شمال غرب، شمال و شمال شرق شامل ارس، تالش، سفیدرود و هراز، قره سو و گرگان و اترك درجاتی از ترسالی را نشان می‌دهند. مابقی مناطق كشور در محدوده طبیعی است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبعلی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    6 0
    و مردم همچنان مشغول شستن ماشین با شیلنگ آب هستند