کواچ راست می گوید؛ ما ایرانی ها در جهان در همه چیز بهترین نیستیم

تیم ملی والیبال ایران دیگر شانسی برای صعود به مرحله بعدی لیگ جهانی ندارد، ولی ما ایرانی ها صعود به مرحله بعد را کمترین حق خود در لیگ جهانی 2015 می دانستیم.

میثم بهرامی - خبرآنلاین؛ ما ایرانی ها همیشه بهترین هستیم. یا بهترین در جهان، یا بهترین در آسیا، یا بهترین در خاورمیانه! وقتی در رشته ای یا تخصصی خیلی ضعیف باشیم، حداقل در خاورمیانه بهترین هستیم. وقتی هم که در آن رشته هم سطح بهترین های دنیا باشیم، مطمئنیم که در دنیا بهترینیم و هیچ کشوری بالاتر از ما نیست! این حس خود برتر بینی، در وجود ما نهادینه شده است.
فوتبال ایران سال هاست که دیگر در آسیا حرف اول را نمی زند. خودمان هم این را می دانیم. اما هر وقت صحبتش می شود، می گوییم ایران بهترین تیم آسیاست. در جام جهانی با آرژانتین که هم گروه شدیم، اولش می گفتیم خدا کند بیشتر از سه گل نخوریم. بعد که یک بر صفر باختیم، عده ای ناراحت بودند که چرا باختیم و عده ای هم انتقاد می کردند که نباید می باختیم!
تیم ملی فوتبال با هر کشور آسیایی که بازی دارد، ایران محکوم به پیروزی است چون ما بهترینیم. دیگر کاری نداریم که ما چقدر در فوتبالمان سرمایه گذاری کردیم و کشور رقیب چه پتانسیلی در فوتبال آسیا و جهان دارد. اصلا نگاه نمی کنیم که ما رده های پایه و بازی های تدارکاتی درجه یک را رها کرده ایم و سایر کشورهای آسیایی، سرمایه گذاری عظیمی در فوتبالشان داشته اند. ما باید همه تیم های آسیایی را ببریم، چون زمانی در فوتبال قهرمان آسیا بودیم و همین قهرمانی کافی است تا برای همیشه خودمان را بهترین تیم فوتبال آسیا بدانیم.
در والیبال اما ماجرا متفاوت است. در والیبال خودمان را بهترین تیم آسیا نمی دانیم، بلکه ما بهترین تیم جهانیم. بهترین تیم جهان هستیم چون توانسته ایم روسیه، لهستان، آمریکا، برزیل و ایتالیا که هر کدام کوله باری از افتخارها و مقام های مختلف دارند را شکست دهیم. پس هر وقت که با این تیم ها و هر تیم دیگری بازی می کنیم، باید و باید برنده باشیم. در مرام ما شکست هیچ معنایی ندارد.
در مرام ما اینکه بازیکنی سرویس بزند و توپش به تور بخورد وجود ندارد. همه بازیکنان باید تمام سرویس هایشان را طوری بزنند که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت از تور بگذرد و در زمین حریف بخوابد. غیر از این را قبول نداریم. اگر هم در یک ست چند سرویس را خراب کنیم، نتیجه می گیریم که ایرانی ها کلا در سرویس زدن مشکل دارند!
در مرام ما وقتی تیم ملی والیبال بازی اول مقابل لهستان را می برد، حتما و حتما در بازی دوم هم برنده می شود. امکان ندارد به چیزی غیر از این فکر کنیم. استدلال قشنگی هم داریم؛ وقتی بازی اول را بردیم، چرا نتوانیم بازی دوم را ببریم؟ کلا در مرام و ذات ما خیلی نکته های قشنگ وجود دارد. اما حیف که واقعیت با افکار ما متفاوت است.
اینکه ما همیشه باید همه جا برنده باشیم، اینکه ما وقتی ست اول را می بریم پس باید ست دوم را هم راحت ببریم، اینکه ما وقتی بازی اول را از یک کشور می بریم باید در بازی دوم هم برنده باشیم، اینکه ما همیشه باید در مسابقات مختلف به مراحل بالاتر صعود کنیم، اینکه ما حتی پس از شکست مقابل لهستان هم به خودمان اجازه می دهیم از عملکرد ملی پوشان والیبال و کادر فنی آن ها ایراد بگیریم، برای خودمان بسیار عادی و روزمره است. سال هاست که با این شرایط زندگی می کنیم. اما نباید انتظار داشته باشیم کسی که از کشوری دیگر آمده، این شرایط را عادی بداند.
کواچ سرمربی تیم ملی والیبال می داند که ایرانی ها چه اخلاقی دارند. اما با این حال چند وقت یک بار به ما یادآوری می کند که ممکن است این نوع دیدگاه از نظر همه عادی نباشد. او دیشب هم بعد از پیروزی مقابل روسیه به ما یادآوری کرد که بعضی وقت ها توقع مان بیش از حد بالا می رود. کواچ دیشب بعد از شکست دادن روسیه گفت: «قبل از شروع بازی‌ها با دیدن تیم‌های آمریكا، لهستان و روسیه در كنار ایران، فكر می‌كردیم چه تیمی آخر شود؟ این عادت برای شماست كه فكر كنید در جهان در همه چیز اول هستید اما من می‌گویم ایران یك تیم تازه به قدرت رسیده در والیبال جهان است.»
کواچ راست می گوید. ما همیشه در جهان در همه چیز بهترین نیستیم. بد نیست به خودمان یادآوری کنیم که پیش از شروع مسابقات این فصل لیگ جهانی، شانسی برای صعود ایران متصور نبودیم و حتی بعضی از کارشناسان می گفتند به این دلیل که ایران هیچ شانسی برای صعود به مرحله بعد ندارد، باید با ترکیبی جوان به این مسابقات برویم تا نسل جدیدی را در والیبال ایران تربیت کنیم. حالا خود ما شرایط چند ماه گذشته را فراموش کرده ایم انتقاد می کنیم که چرا ایران نتوانست به مرحله بعدی برود. انصاف هم بد چیزی نیست!
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    دوتا خبر تا اخر عمرم یادم نمیره: خبر طبخ بزرگترین کوفته تبریزی دنیا و طولانی ترین کباب کوبیده دنیا در ایران که از تلویزیون پخش شد. ما گاهی خودمونو خیلی دست بالا میگیریم. انگار تا الان که لیگ جهانی نبودیم خبر نداشتیم وگرنه همه دوره قهرمان بودیم. بابا تو گروهمون 3 تا ابرقدرت والیبال بودن و با بدشانسی صعود نکردیم. همین کلی جای خوشحالی و افتخار داره
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      چه ربطی داشت؟؟؟
    • راستین IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      54 2
      شباهت قاچاق مواد بادرست کردن کباب کوبیده بوداااا
    • افرا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      این یه موضوع خیلی طبیعیه که ما ایرانی ها مثل کشورهای دیگه جهان سوم از هوش اجتماعی پایین تری نسبت به کشورهای پیشرفته برخورداریم.طبیعتا سطح فرهنگی پایین تری هم داریم و به همین خاطر ظرفیت پذیرفتن هوش اجتماعی پایین تر رو هم نداریم
    • علی بینا A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      163 9
      شما یادت نمیاد یه خبر دیگه هم بود اینکه یه دختر دبیرستانی تو آشپزخونه خونه شون انرژی هسته ای درست کرده بود توی اون یکی هم اول بودیم تا مدتها
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      25 2
      بی نام 17:20 ربطش به اینه که مگه تو چند تا کشور کوفته تبریزی و کباب کوبیده درست میشه که ما بزرگترین آن تو دنیا را طبخ کردیم؟ خخخخخخخخخ
  • ثابت RO ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    100 6
    لایک...
  • عادل A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    179 7
    همین کارشناس ها این ذهنیت رو تو تماشاگرها ایجاد کردن که باید ببریم، همین کارشناس ها بعد از باخت مقابل آمریکا انتقادها را شروع کردن، برد مقابل روسیه را کوچیک جلوه دادند، برد لهساتان را برد سخت دانستند و باخت را فاجعه، روسیه ای که ما در زیمن خودش بدون امتیاز دادن بردیم، لهستان 3 به 2 برد، آمریکار رو بدون امتیاز بردیم لهستان 3 به برد. این بعنی پیشرفت آقایون کارشناس. لطفا چشماهایتان را باز کنید، ما مردم راضی هستیم و از این والیبال، از این تیم، از این بازیکنان، از کواچ و از فدراسیون لذت می بریم.
  • حـسیـن A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    شاید راست بگه ولی همین روحیه جاه طلبی ما ایرانی هاست که باعث شده توو ورزش های زیادی جزء بهترین ها باشیم و از کشورهای اطرافمون هم سر تریم ؛ میدونم این روحیه ما به بازیکنا و مربیامون فشار میاره ولی این جاه طلبی ایرانی رو دوست دارم.
    • علی A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      81 4
      زرشک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      این اسمش جاه طلبی نیست توهمه ، جاه طلبی با این میگن که به جای این حرف بگیم . ما باید تو دنیا اول باشیم
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    کواچ می خواهد عملکرد ضعیف خودرا بااین حرف ها توجیه کند
    • سامان IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      99 10
      انصاف هم خوب چيزيه باباخجالت هم
  • آرش A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    274 9
    گلایه نویسنده کاملا" درسته.دلیل این اخلاق و رفتار این هست که بدلایل خیلی زیادی که جای مطرح کردنش نیست به شدت احساس کمبود توجه و موفقیت داریم.ندید پدید هستیم.مردمی هستیم که محلمون نمیزارن توی شرایطی نیستیم که ازمردم و کشورمون تعریف و تمجید بشه.حال درون جامعه خیلی بده.خیلی چیزها هست که دلمون میخواد داشته باشیم و نداریم و نخواهیم داشت تا دهها سال دیگه.خیلی خیلی دلمون میخواد خودمون رو به مراتب بزرگترازاندازه واقعیمون نشان بدیم.خلاصه اینکه تمام شادی و غرور و اعتماد به نفس ما خلاصه شده توی چندتا رشته ورزشی.درحالی که توی جوامع دیگه ورزش بخشی از احساسات مردم رو دربرمیگیره.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      79 4
      شما هم درست می‌فرمائید آرش جان. از اینکه با شما هم وطن هستم خوشحالم. :
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      45 1
      آفرین
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      72 2
      با صحبتتون موافقم و میخوام این نکته رو هم اضافه کنم که اکثر ما فقط بهترین چیزها رو میخوایم ولی حاضر نیستیم حتی وظایف شغلیمون رو درست انجام بدیم و با این رویکرد آینده به نظرم روشن نیست.
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    34 86
    خدانکنه شما بخواید از کسی حمایت کنید یا بکوبیدش،دیگه هر کاری کنه اگه حامی اون شخص باشید اون کار خوبه اگه منتقدش باشید اون کار بده.
  • محمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    يك دهم حمايتي كه از فوتبال و كيروش ميشه اگه از واليبال و كواچ بشه،شك ندارم قهرمان جهان ميشيم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    همه ی اینها در یک کلمه خلاصه میشود:جوگیری
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    خود کواچ در حدی هست که بهش بگن بهترین؟
    • فاطمه RO ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      49 4
      کسی نگفته کواچ بهترینهشما توهم زدیکواچ هم راست میگه مردم ما خیلی پر توقع شدن و انتظار دارن که در همه حال و همه روش و در برابر هر تیمی ایران برنده باشهاما مطمِنا اینطور نیست...تو همه ورزشا ی روز برده یه روز باختاینکه با چند تا باخت از قهرمانان جهانی بخوایم پشت تیمو خالی کنیم و اونا رو ب باد انتقاد بگیریم خیلی بی انصافیه...ایران تو گروه فوق العاده سختی افتاده بود و تا همین جا هم بچه ها شاهکار کردن....در ضمن یادمون نره که امسال بازی های جام جهانی و آسیا رو هم در پیش داریم.....تیم باید برای اون بازیا روحیه داشته باشهپس بهتره ازشون حمایت کنیم جای انتقاد بیجا.....
    • شایان A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      29 4
      آخه داورزنی تو آخرین مصاحبه ش گفته بود مثل اینکه بعد ولاسکو وقتی به شما پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی رو دادن جای دیگه مشغول بودین دیگه به اجبار کواچ رو آوردن
    • m RO ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      8 1
      کسی نمیگه کواچ بهترینه اما از خیلی از مربی ها بهتره و زحمت های زیادی هم واسه والیبال ما کشیده
  • امير مالوف تباه A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    103 8
    اين توهم كه بايد تو همه چي تو دنيا اول باشيم و يا هستيم ، خيلي وقته كه در همه زمينه ها دامن ملت رو گرفته و تاوان هاي زيادي هم براش داديم
    • بهزاد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      28 2
      دیریت جهانی که یادتون هست :
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 67
    این حرفی که آقای کواچ زده قابل پذیرش نیست. جاه طلبی تو هر زمینه ای برای پیشرفت حیاتیه. آقای کواچ بهتره به جای اینکه این همه از افکار عمومی که واقعن غیر از چند مورد در حمایت از تیم ملی سنگ تمام گذاشتند برای ضعف های مشهودی که داره فرافکنی نکنه. متأسفانه کواچ کنار زمین کاملا عصبی و نگران هست بر خلاف اکثر مربیان این سطح و اکثر اوقات یک تماشاچی صرف و منفعل و بی تحرک هست. اصلا قصدم مقایسه با آنتیگا و اسپرو و دیگران نیست ولی به عنوان یک تماشاچی عادی تفاوت ها را می بینم و لحظات حساسی از مسابقه که انتظار ایفای نقش از کواچ رو داریم دوربین چهره نگران و بعضا قامت خمیده ایشون رو به تصویر میکشه. می بینیم بچه های ما بعضی لحظات خیلی احساساتی بازی می کنند رو نقاط ضعف خود و تیم ما بیشتر کار کند آقای کواچ
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    10 51
    فدراسیون والیبال پس از کار با ولاسکو ترجیح میدهد مربیان ضعیف تر ازاو همچون کواچ کار کنه چون مربیانی همچون ولاسکو برای خودشون اصولی دارند و زیر بار هر حرفی نمی روند همین موضوع در فوتبال هم تکرار شد اما اونجا برانکو بود اینجا ولاسکو
  • بی نام DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    18 46
    منصفانه ایران با این پتانسیل بازیکانان و هوادار تیم ملی شایسته مربی بهتر از کواچ هستش...باور کنید این بردها نتیجه توانایی بازیکنان ما هستش نه تفکرات مربی...
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    35 4
    کلا همیشه جو زده هستیم
  • رضا A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    43 4
    من به شخصه از تمام بازیکنان و کادر فنی بخصوص اقای کواچ که زخمات زیادی برای پیشرفت تیم ملی مان کشیدند کمال تشکر را دارم امید وارم همیشه سالم و سربلند باشند
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    13 98
    بعد کروش مونده بود همین کواچ واسه زندگی ما تز بده که الحمدالله اینم نطقش باز شد، مملکت به اندازه کافی کارشناس و جامعه شناس داره، شما کار خودت رو درست انجام بدی هنر کردی
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    31 1
    اتفاقا این به خاطر خودبرتر بینی نیست. بلکه برعکس به خاطر حس کمبود و ضعفیه که درون خودمون احساس می کنیم و با این چیزا می خوایم روش سرپوش بذاریم
  • بنیامین RO ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    29 3
    به نظر من ما هنوز توی مرحله آزمون و خطا هستیم. هنوز باید چندین چند دوره دیگه تو لیگ جهانی و جام جهانی و المپیک و اینجور مسابقات بزرگ باشیم تا انتظار قهرمانی داشته باشیم. این اولین نسل از والیبال ماست که داره خودشو به جهان معرفی میکنه و هنوز نسلای دیگه پشت این نسل منتظرن. تا این شکستا و این آزمون و خطاها نباشه ، موفقیتیم در کار نخواهد بود. همیشه نباید انتظار اینو داشته باشیم که در اوج باشیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 15
    به بد و خوب قضيه اصلا كار ندارم ولي اين موضوع رو بايد در نظر گرفت كه ملت ايران ملت تنبلي و اگه اين جاه طلبي و بقول بعضيا خودبزرگ بيني تو ذاتمون نبود الان تو همه ي زمينه ها جز كشورهاي درجه 20ام بوديم و بنظر من همين روحيه و خصلتمون كه همهمون رو سرپا نگه داشته.....
    • بی نام A1 ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      1 0
      الان فکر میکنی جز کشورهای درجه چندم هستیم استاد . اینم یه نمونه از توهم و خودبزرگ بینی .
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    44 7
    باید بپذیریم که ما ایرانی ها هم زود مغرور میشیم و هم حس فخر فروشی به دیگران را داریم......
  • پیمان A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    11 4
    باید بیاموزیم حرکت رو به جلو رو بعد از شکست. اگر می خواهیم در ورزشی حرفه ای شویم باید حرفه ای فکر کنیم و حرفه ای نظر بدهیم. با نظر نویسنده این مقاله کاملا موافقم. والیبال را برای یکی دو سال در اوج ببینیم یا به عنوان یک مدعی همیشگی
  • ماهان A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 5
    ورزش و رقابت در آن نخست برای تندرستی و تشویق مردمان به ورزش کردن بوجود آمد.اما اینک ابزاریست برای سیاست.قدرت.برتری جویی.و ابراز وجود....دلت مردان برای ادامه فدرت خود به آن دامن میزننداما آنچه مهم است این نکته است که در قالب ورزش ارزشهای انسانی و اخلاقی خود را به دخ دیگران بکشیم و برای دنیایی آرام.با عشق و مهر تلاش کنیم.....
  • یک ایرانی A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    22 69
    ایران تو تمام دنیا از لحاظ تاریخ و فرهنگ قوی بی نظیر وهمین باعث اعتماد بنفس ایرانی ها میشه و انتظارات رو به شدت بالا می بره
    • بابک IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      9 6
      اینکه ایران از لحاظ فرهنگی و تاریخی در دنیا بینظیره هم از اون توهمات و خودبزرگ بینی ایرانیهاست که از زمان خاندان بی سواد و بی عرضه پهلوی در ایران جا افتاده.همیشه با این اوهم خودمون رو گول زدیم و خوابیدیم
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    7 4
    اینا حس خودبزرگ بینی نیست ، توهمه
  • سعید A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    3 1
    اصلا چه معنی داره این همه پول خرج والیبال بکنند . یک دهمش رو داده بودند به برو بچز فوتبالیای عزیز. که این همه توی چند سال اخبر مورد بی مهری و انتقاد قرار گرفته اند توی بازیهای آسیایی براحتی می رسیدیم به فینال و استرالیا رو شیش تایی می کردیم. بابا یک کم منصف باشید. به فکر فوتبال این مملکت هم باشید.