شفقنا نوشت:

محمدحسین سروش از اساتید پیشکسوت گویندگی، گزارشگری و اجرا  می گوید:آیا برنامه هایی مانند ماه عسل که مخاطبانی از نظر کمی بسیار فراوان دارند، بهترین یادگیری را دارند و به بهترین شیوه هدایت می شوند؟ آیا رمضان، مجری یا خود برنامه آثاری از طراوت به مخاطبانی می دهد که تقریبا مومنان و باورمندان جامعه هستند و منزه و پاک و روزه دار مقابل برنامه های این رسانه نشسته اند؟

او می گوید: کمیت مخاطب و کمیت اقبال از یک برنامه نیز نشان دهنده کیفیت نیست. به طور مثال اگر در جامعه ما مشاهده می شود که استقبال بالایی از پفک و نوشابه صورت می گیرد، نشانه این نیست که این پفک و نوشابه کیفیت بالایی دارند و برای جامعه مفید هستند.

این مدرس گویندگی و اجرا در صدا و سیما می گوید: کیفیت برنامه عبارت است از آنچه که باعث بقا و پایداری برنامه می شود و تغییر رفتار مثبت در مردم ایجاد می کند. چندمین سال است که آقای علیخانی، مجری برنامه ماه عسل است و به هر حال ایشان مجری نوپایی است  و تازه راه افتاده است، رسانه باید ذره ذره کمک کند و به او مشاوره دهد. گرچه ایشان از نظر سواد و دانش رسانه ای کم است و باید کار فراوانی انجام دهد و بسیار از رسانه بداند، اما جوانی مستعد و دارای شجاعت و جسارت است. در عین حال باید با معیارهای زبان رسانه آشنا شود و به دانش زبانی ایشان کمک شود.

سروش بزرگترین ایراد مترتب بر برنامه ماه عسل را این نکته می داند که مجری بیشترین حرف را می زند و می گوید: در هیچ معیار جهانی مشاهده نمی شود که مجری بیشترین حرف را در برنامه بزند. مساله دیگر، موضع ناصحانه ای است که آقای علیخانی به خود گرفته است و نصیحت می کند. طبق هیچ معیار جهانی رسانه، این جوان حق ندارد در پلاتوهای آغاز برنامه، سلام های برنامه و وقتی با دوربین تنها می شود، در برنامه ماه عسل به یک ملت بزرگ نصیحت کند. هیچ کجای دنیا کار مجری نصیحت کردن نیست.

او در توضیح نکته ای دیگر درباره این برنامه بیان می کند: در صورت تحقیقات و مقایسه ساده ای  به آسانی پاسخ این پرسش روشن می شود که در پایان این سی روز ماه عسل مجری، مفاهیم رمضان و مفاهیم هدایت بخش و امیدبخش به مردم  ارائه داده است یا بیشتر خود و برنامه خود را معرفی و اثبات کرده است؟ در این صورت بسیار ساده برایتان روشن می شود که این آقای علیخانی و برنامه ایشان است که در پایان مطرح می شود و نه برنامه هدایت بخش رمضان و محتوا و معانی که وظیفه رسانه است.

او تصریح می کند: واقعا حیف است. ایشان باید مشاوره شود و زبان ایشان حتما ترمیم و اصلاح شود تا به خود اجازه ندهد هر چه را بگوید. در ضمن  حتما مدیران سازمان صدا و سیما، آقای علیخانی را دعوت کنند که کمتر سخن بگوید و اجازه دهد که مردم حرف بزنند و مطلب از زبان مردم شنیده شود.

سروش می گوید:شرط انصاف این است که در کنار نقدهای وارد به این برنامه، تنوع موضوعی برنامه های امسال از جمله توجه به محیط بان ها و معرفی قصه 23 نفر که بسیاری از مردم از آن مطلع نبودند را نیز از نظر دور نداشت، اما باید هوشیار بود ماهی که بناست به کام مردم شیرین تر از عسل باشد، با بی توجهی های کوچک، جایش را به گزیدگی از نیش زنبور ندهد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432868

برچسب‌ها