رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:به توافقی که بین ایران و ۱+۵ به امضا برسد و منافع ملی ایران را تأمین کند، امیدواریم، تنها کشوری که درجهان به صورت آشکار از مردم یمن دفاع کرده ایران است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر ، دکتر علی‌اکبر ولایتی در ادامه گفت: اگر امید نبود جمهوری اسلامی ایران به مذاکره ادامه نمی‌داد اما امیدواری به معنای قطعیت نیست؛ امیدوار هستیم که با ادامه مذاکرات و گفتگو در یک چارچوب منطقی بتوانیم به نتایج مثبتی  برسیم.

وی درباره خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 نیز گفت: مذاکره‌کنندگان بر اصول ترسیم شده ازجانب رهبر معظم انقلاب اسلامی پایبند هستند و همکاران ما در تیم مذاکره‌کننده با تمام وجود تلاش می‌کنند که اهداف جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات پیش ببرند و البته این موضوع هم کار سختی است.

ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه جنگ سعودی در یمن

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برضد تجاوز نظامی عربستان به یمن تأکید و تصریح کرد: قراین و شواهد حاکی از این است کسانی که ائتلاف جنگ با یمن را تشکیل داده‌اند کم کم به واقعیات موجود در یمن پی برده و فهمیده‌اند که با زور و توسل به امکانات نظامی، توان مقابله با مردم یمن را نخواهند داشت.

دکتر ولایتی در خصوص سرانجام جنگ علیه یمن و ناکامی آل سعود در دستیابی به اهداف اعلامی خود از این تجاوز نظامی گفت: عربستان تصور می‌کرد که ظرف دو هفته و با فشار سنگینی که وارد و همه چیز را بمباران می‌کنند مردم یمن تسلیم می‌شوند، اما بیش از سه ماه است که مردم یمن مقاومت می‌کنند و امروزه آثار مقاومت مردم یمن بیش از پیش و به صورت جدی‌تر و چشمگیرتر از گذشته است.

وی با بیان اینکه عربستان جرأت اینکه نیروی نظامی زمینی به داخل یمن بفرستد ندارد افزود: عربستان تاکنون با چنین مشکل پیچیده‌ای رو‌به‌رو نبوده است. عربستان همیشه سعی می‌کرد خود را به عنوان یک قدرت مهم و مسلط در جهان عرب و اسلام مطرح کند اما اکنون  نشان می‌دهد که حریف مردم  فقیر و تحت محاصره شدید یمن هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه بدون تردید عربستان در این جنگ حریف مردم یمن نخواهد شد و مقاومت مردم یمن قطعا ادامه پیدا خواهد کرد گفت: لذا ائتلاف جنگ با یمن شروع به دوره‌گردی در روسیه، فرانسه، امریکا و  مناطق دیگر برای توجیه و همراه کردن آنها کرده‌ است.

ولایتی گفت: به هر کشوری که می‌روند به آنها وعده حمایت می‌دهند ولی این وعده‌ها در حوزه‌هایی که نفع مادی برای آنها ندارد از حرف فراتر نمی‌رود و آنجا که باید این کشورها نیرو بفرستند و به اهداف نامشروع عربستان در یمن کمک بکنند این همراهی وجود ندارد. 

وی افزود: در دو طرف این جنگ تحمیل شده غیرعادلانه یک طرف مردم مصمم قرار دارند که با اسلحه‌ای بر دوش در کوه‌های بسیار سخت و گرم و سنگلاخ‌های شمال یمن از سرزمین خود دفاع  می‌کنند و بسیار جان برکف و آبدیده هستند و در طرف مقابل بابت هر قدمی که عناصر جنگی برمی‌دارند مقدار زیادی پول و امکانات مادی  از سعودی‌ها می‌گیرند و کسی برای دستیابی به امکانات مادی حاضر نیست جان خود را فدا کند.

حمایت بی‌دریغ ایران از مردم یمن

ولایتی افزود: موضوع یمن مسئله تازه‌ای در حوزه روابط خارجی ایران است یعنی یک جنگ همه‌جانبه از زمین، هوا و دریا علیه مردم یمن در جریان است و هیچ کشوری در جهان عرب و اسلام سراغ ندارم که به اندازه ایران بی‌دریغ  از مردم یمن اعلام حمایت کرده باشد و می‌دانم که دوستان ما در وزارت خارجه واقعا با تصمیم جدی در کنار مردم یمن ایستاده‌اند ولی شکل دادن یک ائتلاف علیه این جنگ در یمن زمانبر است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان رده بالای عراق مثل دکتر ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه  همراه با ایران از مردم یمن اعلام حمایت کرده‌اند؛ در لبنان آقای سیدحسن نصرالله مستمرا  از یمن اعلام حمایت نموده، بعضی کشورها مثل الجزایر به هیج‌وجه با  خط مشی اعمال شده ازجانب عربستان همراه نیستند؛ کشور عمان نیز در بین کشورهای شورای همکاری از یمن حمایت می‌کند؛ عمان تا آنجا که توانسته کمک‌های انسان‌دوستانه را با توجه به مرز زمینی خود با یمن ارسال کرده است و حداقل در نظریه، موافق این جنگ نیست.

ولایتی در ادامه درخصوص تحول مهم در روابط سه کشور ایران، عراق و سوریه اظهار داشت: وزیر کشور سوریه به دعوت وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به تهران آمد و در تهران قرار بر این شد  که جلسه سه‌جانبه‌ای بین وزرای سه کشور ایران، عراق و سوریه در آینده نزدیک برگزار شود. موضوع اصلی این گفتگوها که درباره تروریسم خواهد بود به این نشست سه‌جانبه اهمیت می‌دهد.

وی افزود: اینکه ایران حامی دولت‌های مشروع و قانونی عراق و سوریه و حامی مردم این دو کشور و ستون فقرات خط مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است و  وزرای کشور دو دولتی که در حال حاضر روزانه قربانی تروریسم هستند با هم حول یک هدف مشترک  و آن هم مقابله با تروریسم جمع شوند در تاریخ منطقه بی‌سابقه است.

ولایتی گفت: اینکه وزرای کشور سه دولت با هم جمع شوند و بر روی یک خطر مشترک کل جهان اسلام و در یک مقیاس وسیع‌تر خطر مشترک کل جهان که خطر تروریسم ناشی از افراط‌گرایی است باهم مشورت کنند نشان‌دهنده  یک تحول جدید و  بسیار درخشان است.

وی افزود: در طرف مقابل نیز شاهد اتحاد ضد اسلامی هستیم؛ امریکا، رژیم‌صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه دست به دست هم داده‌اند و از تروریسم  رسما حمایت می‌کنند؛ کلمه‌ای از این مضحک‌تر نیست که امریکا می‌گوید که ما در حال آموزش گروه‌های شورشی و  چریک‌های میانه‌رو هستیم؛ مگر ترور و آدم‌کشی میانه‌روی می‌شناسد؟

ولایتی درخصوص احتمال امضای معاهده مشترک در نشست سه‌جانبه وزرای سه کشور ایران، عراق و سوریه گفت: ممکن است هر سه کشور در مذاکرات به این نتیجه برسند که معاهده مشترکی بسته شود البته اگر قرار شد این مذاکرات به معاهده‌ای منجر شود در آن صورت باید سیر قانونی خود را در هر سه کشور طی کند.

سوریه سقوط نخواهد کرد


وی درباره تحلیل دو سال پیش خود مبنی بر اینکه «سوریه سقوط نخواهد کرد» افزود: اگر آن روز براساس یک احتمال گفتم، امروز با قوت بیشتری مطرح می‌کنم که دولت مرکزی سوریه با فشار  تروریست‌ها و حامیان آنها و زیاده‌خواهی‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه سقوط نخواهد کرد. برای اینکه هر چه زمان گذشته، مردم سوریه اعم از سنی، شیعه، علوی، کرد، عرب و ترکمان بیشتر به اهمیت این دولت و وجودش برای حفظ سوریه و تمامیت ارضی آن و دفاع از منافع ملی کشور آگاه شده‌اند.

ولایتی گفت: اگر امروز یک نظرسنجی درباره شخص آقای بشار اسد و سیاست مقاومتی که دولت ایشان در پیش گرفته ‌است از مردم سوریه انجام شود حتما تعداد آراء موافق بیش از دو سال پیش خواهد بود و لذا با شناختی که از دولت و ملت سوریه و حامیان آنها شامل ایران، عراق و جریان مقاومت  اسلامی در لبنان و همچنین مسلمانانی که از ملل مختلف مثل افغانستان به کمک ملت سوریه و برادران سوری آمده‌اند داریم سوریه سقوط نخواهد کرد.


وی افزود: در طرف مقابل نیز مخالفان بشار اسد، مرتجعین منطقه و  جهان اسلام را که در حقیقت پیروان جاهلیت جدید هستند دور خود جمع کرده‌اند. آنچه ما در جهان عرب  تحت عنوان افراطی‌گری یا وهابی‌گری می‌بینیم احیای جاهلیت پیش از اسلام است. بعضی از فرماندهان این تروریست‌های بی‌رحم صراحتا اعلام کرده‌اند که حامی بنی امیه هستند و روش بنی‌امیه را دنبال می‌کنند. این افراد در کمال قساوت و بر خلاف روح اسلام سر می‌برند، آتش می‌زنند و  تنها شیعیان قربانیان آنها نیستند بلکه بسیاری از قربانیان آنها از برادران و خواهران اهل سنت هستند؛ این همان چیزی که رهبر معظم انقلاب با عنوان جاهلیت مدرن یاد می‌کنند.

حمایت از گروه‌های تروریستی در جهان

ولایتی درمورد علت اصلی گسترش اقدامات تروریستی داعش در جهان به رغم تشکیل ائتلاف ضدداعش تحت رهبری امریکا گفت: در درجه اول امریکا و غرب  به دنبال این هستند که به دنیا به صورت کاذب نشان دهند که ما از اقدامات ضد انسانی داعش بری هستیم و هدف دوم ائتلاف این است که اگر قرار شد کشورهایی از تروریست‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم، علنی و غیرعلنی حمایت کنند تا آنها را تحت امر خود قرار دهند پول و اسلحه به آنها بدهند امکانات لجستیکی و عبور از مرز سوریه و عراق برای آنها فراهم بکنند سرنخ آن باز در دست امریکا و عوامل آن در منطقه است.

وی افزود: هدف دیگر امریکا و انگلیس این است که با حمایت از این گروه‌های تروریستی  زمانی که این تروریست‌ها برای ایجاد رعب و وحشت آدم می‌کشند، در دنیا منتشر می‌کنند و افکار عمومی جهانی را که قلبا ناراضی از این جنایت‌ها هستند به دین اسلام بدبین می‌کنند.

ولایتی گفت: خوشبختانه ماهیت این نوع ائتلاف برای مردم منطقه روشن شده است و می‌بینید که در عراق هر کجا ائتلاف ضد داعش در موصل، بیجی، الانبار و تکریت وارد شده موفق نبوده است بنابراین این ائتلاف به اسم ائتلاف است و کلمه ائتلاف پوششی است بر‌ای انجام مقاصد شیطانی دیگر.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 نیز گفت: مذاکره‌کنندگان بر اصول ترسیم شده ازجانب رهبر معظم انقلاب اسلامی پایبند هستند و همکاران ما در تیم مذاکره‌کننده با تمام وجود تلاش می‌کنند که اهداف جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات پیش ببرند و البته این موضوع هم  کار سختی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 0
    دقت کردین صدا و سیما در حالی که حملات وحشیانه عربستان به این مردم به معنای واقعی تنها و مظلوم ادامه داره دیگه اخبار یمن رو پخش نمی کنه؟ چرا؟