دیوید پترائوس رئیس سابق سیا گفت ممکن است آمریکا در شرایط خاص به ایران حمله نظامی کند.

به گزارش خبرآنلان به نقل از انتخاب، جفری گلدبرگ از نشریه آتلانتیک روز چهارشنبه در «جشنواره ایده های اسپن» با دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق سیا درباره موضوعاتی از جمله تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، جنگ داخلی در سوریه، داعش و خطری که برای آمریکا دارد و جنگ در عراق مصاحبه کرد.

گلدبرگ درباره خطرات حمله به ایران پرسید: پس شما معتقد هستید که رئیس جمهور اوباما در شرایط خاصی هنوز از نیروی نظامی بر ضد ایران استفاده خواهد کرد؟

پترائوس پاسخ داد: فکر می کنم وی چنین خواهد کرد. من می دانم که ما خطوط قرمزی داشتیم که در واقع خطوط قرمز نبودند. من فکر می کنم این مسئله ای متفاوت است و من به طور آشکار درک می کنم چگونه دولت [آمریکا] تلاش کرده است نشان دهد که این مسئله از دیگر انواع اظهارات عجولانه بسیار بسیار متفاوت است.

ژنرال پترائوس با اشاره به مذاکرات اتمی گفت: مذاکرات هسته ای با ایران ادامه دارد. من از مفهوم مذاکرات حمایت می کنم. این مذاکرات سبب می شود بخشهایی از برنامه هسته ای ایران به عقب رانده شود. در توافق موقت (ژنو) بر این مسئله تاکید شده بود.

وی افزود: مسئله مطرح ، جزییاتی است که باید روشن شود. ما از توافق هسته ای حمایت می کنیم البته اگر توافق خوبی باشد. ما این مطلب را درقالب نامه ای هم که موسسه سیاست های خاورنزدیک واشنگتن منتشر کرده است اعلام کرده ایم. اما ما واقعا جزییات توافق هسته ای را هنوز نمی دانیم. آیا سازوکارهای مربوط به راستی آزمایی هسته ای در ایران جامع خواهد بود؟ آیا بازرسان می توانند با طرح دلایل خود در فاصله زمانی اندکی از اعلام خواست خود، از هر نقطه ای در ایران دیدن کنند؟ آیا می توانیم به اطلاعات مفصلی درباره بخش موسوم به ابعاد احتمالی نظامی فعالیتهای هسته ای ایران دست پیدا کنیم؟ موضوع تحقیق و توسعه پیشرفته ایران درزمینه سانتریفیوژها چطور خواهد شد؟ زمان برداشته شدن تحریمها چگونه خواهد بود؟ این مسائل هنوز روشن نیستند.

رئیس سابق سیا اضافه کرد: مسئله مهم دیگر این است که آیا می توان تحریمها را بار دیگر به سرعت سرجای اولشان بازگرداند؟ باید این مسئله از همین حالا روشن شود تا روسیه و چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، نتوانند در آینده قطعنامه مربوط به این مسئله را وتو کنند.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    4 1
    این جمله، یک پروپاگاندای کثیف است: ممکن است آمریکا در شرایط خاص به ایران حمله نظامی کند.