سایت ساعت 24 نوشت:

دولت چين، شاخه‌اي از حزب كمونيست اين كشور به حساب مي‌آيد. رهبران نهاد دولت در چين بدون ترديد دستورهاي گوناگون دولت را رعايت مي‌كند و اين يك اصل خدشه‌ناپذير است. حزب كمونيست چين هرگز اجازه نمي‌دهد فلسفه اقتصاد آزاد كه همانا دور نگه داشتن نهاد دولت و ساير نهادهاي قدرتر از كسب و كار مردم است اتفاق بيفتد.
حزب كمونيست چين اين روزها با معضل كاهش قيمت سهام در بورس مواجه شده و بدون لحظه‌اي درنگ به دولت دستور داده است كه در بازار دخالت كرده و با دستكاري در قيمت‌ها، دستكاري در اندازه عرضه و حتي كنترل تقاضا، اجازه ندهد كه اين رخنه كوچك در بورس به ساير بازارها سرايت كند.
در سال‌هاي سپري شده چند اقدام غيراقتصادي از سوي دولت موجب افزايش قيمت سهام در بورس چين شد كه حباب قيمت‌ها يكي از پيامدهاي اين دستكاري‌ها بوده است. دولت به سيستم بانكي دستور داد در بازار سرمايه حاضر شود كه اين موجب رشد تقاضا و افزايش قيمت سهام شد و مردم به اين بازار هجوم آوردند. دولت چين اما قصد ندارد بازار سهام را در اين شرايط رها كند و اجازه دهد كه حباب قيمت‌ها بتركد و فضاي بورس ملتهب شود.
دستور دخالت در بورس سهام از سوي دولت صادر شده است و يكي از راهكارهاي نخستين كاهش عرضه سهام و ايجاد تشنگي در بازار سهام است كه تقاضا را تحريك و سپس به رشد قيمت سهام منجر شود. ريزش مستقيم ۶ درصدي ارزش بورس ين حتي با كاهش نرخ بهره و كاهش هزينه‌هاي تجاري بنگاه‌ها متوقف نشد و ۲۳۰۰ ميليارد دلار سرمايه بورس‌بازان دود شد و به هوا رفت.
به گزارش ساعت ۲۴، این میزان پول را تنها ۹۰ میلیون سهامدار کوچک ازدست نداده‌اند، بلکه نخبگان اقتصادی چین در صدر زیان‌دیدگان قرار دارند: خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد تنها ۴۵ چینی ثروتمند در ماه ژوئن، معادل ۳۴میلیارد دلار زیان دیده‌اند. ناظران امور مالی درحال حاضر در جستجوی زنجیره‌ای از شواهد هستند که ظن تقلب و دستکاری را در بازار بورس اثبات ‌می‌کند. تیمی برای این منظور از سوی شورای نظارت بر اوراق بهادار در چین تشکیل شده است.بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی عقیده دارند که تحرکات سرمایه‌گذاران خارجی و شرط‌بندی‌آنها برای سقوط بورس چین در اوضاع کنونی دخیل هستند.
در این زمینه می‌توان به مختل شدن بهای سهام در نتیجه هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش فوری سهام پس از فروکش کردن تب خرید اشاره کرد. نوسان‌هایی از این دست، احتمال ایجاد حباب قیمت را بالا می‌برد. پیش از ماه ژوئن، بازار بورس چین به دلیل هجوم گسترده سرمایه‌گذاران، رشدی کم‌سابقه داشت. اکثر کارشناسان بازار با اشاره به رشد۱۵۰درصدی سهام در فاصله‌ای هشت ماهه (نوامبر ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵)، از احتمال ایجاد حباب قیمت یاد کرده بودند.
دولت چین در این میان در تلاش است جلوی معاملات سوداگرانه و صوری را بگیرد که حجم بالایی از کالا را با مبالغ کمی جابه‌جا می‌کنند. قرار است وثیقه‌های مالی لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاران بیشتر شوند و جلوی سفته‌بازی گرفته شود. در اولین اقدام، روز جمعه (سوم ژوئیه) عرضه اولیه سهام محدود شد تا تقاضا نیز کاهش یابد. سرمایه‌گذاران از دولت چین خواسته‌اند کاری برای نجات بورس انجام دهد وگرنه سقوط کامل بازار بورس به بی‌ثباتی زنجیره‌ای بانک‌ها، شرکت‌ها و بازار مصرف خواهد انجامید. چیزی که در نهایت ثبات اجتماعی را تهدید خواهد کرد. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و شاخص بازار سهام آن با وجود ریزش کنونی، هم‌چنان ۲۰درصد از سال قبل بیشتر است. بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی اینک نگرانند که با ترکیدن حباب قیمت‌ها، زیانی جدی متحمل شوند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =