مرندی در گفتگو با سی‌سی‌تی وی: وقتی همه گزینه‌ها روی میز است، بازدید از مراکز حساس دیوانگی است

وب سایت شبکه خبری سی.سی.تی وی آمریکا با دکتر محمد مرندی استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران در باره روند مذاکرات هسته ای در وین گفتگو کرده است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت شبکه خبری سی.سی.تی وی آمریکا با دکتر محمد مرندی استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران در باره روند مذاکرات هسته ای در وین گفتگو کرده است.

دکتر مرندی در ابتدا در پاسخ به سوالی دربارۀ روند مذاکرات هسته ای و محول شدن آن به 7 جولای گفت: کمی دشوار است بگوییم اوضاع چگونه است؛ چون بسیاری از مسائل پشت درهای بسته در حال انجام شدن است؛ احتمالا مذاکرات روند سختی دارد و هنوز اختلافات بر سر برخی مسائل میان ایران و آمریکا و فرانسه وجود دارد.

مرندی افزود: مهمترین نقاط اختلاف هنوز برداشته شدن تحریمها، آر اند دی (R&D) (Developement and Reserch) و همچنین بازدید از سایتهای دفاعی ایران است. مسائل دیگری هم هست اما این سه موضوع مهمترین نقاط اختلاف میان طرفین است.

مرندی در پاسخ به سوالی پیرامون بازدید از سایتهای نظامی گفت: برای ایران بازدید از سایتهای هسته ای هیچ مانعی ندارد چون سالهاست که فعالیتهای هسته ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس به طور مداوم است.

مشکلی که هم اکنون وجود دارد، دسترسی به سایتهای دفاعی است که ارتباط مستقیم با امنیت ملی ایران دارد. ایرانی ها کاملا با این مسئله مخالف هستند؛ به این دلیل که آنها بر این باورند آژانس بین المللی انرژی هسته ای بیطرف نیست و غالباً بر اساس اطلاعات برخی آژانس های اطلاعاتی گزارش ارائه کرده است. ایران معتقد است وقتی آمریکایی ها می گویند که همه گزینه ها روی میز است و اسراییل مدام ایران را تهدید می کند، این مسئله دیوانگی محض است که بازرسان را به سایتهای دفاعی و یا سایر سایتهای حساس راه دهیم؛ به خصوص اینکه تاکنون شمار قابل توجهی از دانشمندان هسته ای ایران براساس اطلاعاتی که به دست سرویس های جاسوسی کشته شده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی بهداد A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    66 7
    قطعا ایران نباید با این موافقت کند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 47
    نمی دونم چرا بعضی ها می خواهند با زدن حرف های به ظاهر دلسوزانه مذاکرات را به شکست بکشانند
  • ٍالهام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    61 11
    بازدیدها بسیار خطرناک هستند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    51 10
    خدا حفظش کنه دکتر مرندی رو.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    23 9
    وضعیت بدی شده چرا کار به اینجا کشید؟ اگر از ابتدا دور اندیشی به جای شعار دادن حاکم بود به این شرایط دشوار دچار نمی شدیم.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    3 0
    خوشحال شدیم که بالاخره تیم مذاکره کننده با درایت، فردی مسلط به زبان انگلیسی در حد خود آمریکایی ها را در تیم اعزامی برای توافق نهایی در نظر گرفتند. مرندی با وجود گرایش سیاسی خاصی که دارد اصولگرا، رابطه خوبی با ظریف دارد و معمولا با سیاست های کلان نظام همراه است و هیچگاه در دولت جدید علیه تیم مذاکره کننده موضع نگرفته است، هرچند انتقاداتی به برخی مسائل در این مورد داشته است. برخلاف دلواپس ها یک ولایتمدار واقعی است.