۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴

ایسنا نوشت:

در حالی که نرخ ارز و تعرفه واردات برای برنج خارجی طی سال گذشته تاکنون افزایش یافته است، قیمت انواع برنج وارداتی در سه ماهه نخست امسال نسبت به بهار سال گذشته با کیلویی حدود هزار تومان کاهش قیمت مواجه بوده که علت این ارزانی از نظر واردکنندگان، کاهش نرخ‌های جهانی است.

قیمت انواع برنج وارداتی به کشور طی بهار امسال با کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته مواجه شده است؛ به گونه‌ای قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی (که عمدتا هندی و پاکستانی است) در بهار سال گذشته حدود 1.3 دلار معادل 4000 تومان بوده که به حدود 1 دلار یعنی حدود 3000 تومان رسیده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این زمینه گفت: قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و تعرفه‌ واردات معیارهای اثرگذار برای تعیین قیمت برنج وادراتی است و بر این اساس علیرغم افزایش نرخ ارز و تعرفه برای واردات برنج از سال گذشته تا امسال، قیمت انواع برنج خارجی به دلیل کاهش نرخ‌های جهانی، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت برنج وارداتی به کشور از ماه می 2014 تا ماه می 2015 حدود 30 درصد کاهش یافته است، گفت: یکی دیگر از علت‌های کاهش قیمت برنج وارداتی این است که کشورهایی مانند هندوستان هم که به فصل برداشت‌ محصول جدیدشان نزدیک می‌شوند در تلاش هستند تا با به حداقل رساندن قیمت، محصول سال گذشته خود را بفروشند.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی سه ماهه نخست امسال 235 هزار و 500 تن برنج به ارزش 242 میلیون و 900 هزار دلار از کشورهای پاکستان، امارات، تایلند، ترکمنستان و هند به کشور وارد شده است که البته حدود بیش از 90 درصد آن از دو کشور هند و پاکستان صورت گرفته است.

به گونه‌ای که در این میان هند با صادرات بیش از 195 هزار تن برنج به ایران سهمی معادل 83 درصد و پاکستان با صادرات حدود بیش از 30 هزار تن سهمی حدود دو درصد در بازار برنج وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند و دیگر کشورها مانند امارات، تایلند و ترکمنستان نیز با فاصله بسیار زیاد در رتبه‌های بعدی واردکنندگان برنج به ایران قرار دارند.

همچنین بر اساس این آمار، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی 1.25 دلار معادل حدود 3500 تومان، هر کیلوگرم برنج هندی حدود یک دلار معادل حدود 2800 تومان، هر کیلوگرم برنج ترکمنستانی حدود 1.25 دلار معادل حدود 3500 تومان، هر کیلو برنج تایلندی 74 صدم دلار معادل حدود 2000 تومان و هر کیلوگرم برنج اماراتی حدود 83 صدم دلار معادل حدود 2300 تومان به کشور وارد شده است.

اما قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی در بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با قیمت وارداتی آن فاصله بسیاری دارد، چراکه به گفته مسیح کشاورز، قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج وارداتی از 3800 تا 4200 تومان متفاوت است و هر کیلوگرم از این محصولات بسته به نوع و برند خود کیلویی 4600 تا 5500 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =