واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم سسیل فوئیاتر از وین نوشت مسئله هسته ای ایران از ماهها پیش موضوع مذاکرات طولانی و دشواری است که میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در شهرهای مختلف به ویژه وین ادامه دارد. دیپلمات های حاضر در این مذاکرات از دو طرف ساعت ها خود را در اتاق های هتل محل مذاکره حبس می کنند تا حداکثر توان خود را برای چانه زنی های دقیق در مسئله هسته ای ایران که به یکی از پیچیده ترین و فنی ترین پرونده های مورد بحث در سطح بین المللی تبدیل شده است، به کار گیرند اما اکنون دیپلمات ها نیز همانند بسیاری دیگر امیدوار هستند که به پایان این مسیر طولانی برسند.

وزرای امور خارجه کشورهای دخیل در این مذاکرات پیوسته میان محل برگزاری مذاکرات و کشورهای خود در رفت و آمد هستند اما دیپلماتها باید پیوسته در محل باقی می مانند تا کارها را پیگیری کنند و درباره موضوعات همیشه مطرح در مسئله هسته ای ایران مذاکره کنند: تحریم ها، بازرسی ها، غنی سازی اورانیوم، تحقیق و توسعه و ...

یک دیپلمات غربی که در این چرخه طولانی مذاکرات حضور دارد، در حالی که لبخندی بر لب دارد، می گوید:  این موضوعات تکراری مشغله ذهنی دایمی همه ما شده است. دوست داشتم کار دیگری انجام می دادم.

این دیپلمات غربی به اعضای هیئت تحت سرپرستی خود بر حسب اهمیت نقشی که بر عهده دارند، به ترتیب یک روز مرخصی داده است چرا که به گفته خودش  در غیر این صورت، آنها از این شرایط به ستوه می آیند. حتی یکی از کارشناسان این هیئت مذاکره کننده غربی برای این که مسئله هسته ای ایران را فراموش کند، با دوچرخه مسیر هفتاد کیلومتری تا اسلواکی را رکاب زده است.
برخی از هیئت های حاضر در این مذاکرات از هر وقفه کوتاه در مذاکرات استفاده می کنند و برای صرف شام به یکی از رستورانهای وین می روند اما در این اثنا ممکن است روزنامه نگاران سمجی که به دنبال کسب اطلاعات درباره روند مذاکرات هسته ای ایران هستند، متوجه حضور آنها شوند و استراحت آنها را به کامشان تلخ کنند.

درست به همین علت دیپلماتهای حاضر در مذاکرات هسته ای ایران از گفتن این که در چه هتلی اقامت دارند، خودداری می کنند زیرا ممکن است حتی در استخر هتل نیز با روزنامه نگارانی که به دنبال تهیه خبر و گزارش هستند، مواجه شوند. یکی از آنها می گوید این وضعیت را تجربه کرده و یک بار هنگام شنا در استخر هتل به محض این که سرش را از آب بیرون آورده با سوال یک روزنامه نگار روبرو شده است.
آخرین پایان هفته ای که مذاکرات هسته ای ایران برگزار می شود( شنبه و یکشنبه این هفته) در حالی که هنوز وزرای امور خارجه کشورهای دخیل در مذاکرات به وین بازنگشته اند، شرایط برای کارشناسان و دیپلماتهای زیردست دشوارتر هم شده است.روسای هیئت های مذاکره کننده آمریکا، ایران و اروپایی ها به همراه کارشناسان خود پنجشنبه شب شش ساعت بی وقفه به مذاکرات خود ادامه دادند و ساعت سه بامداد روز جمعه از یکدیگر جدا شدند.

اما چهل و هشت ساعت مانده به بازگشت وزرای امور خارجه کشورهای ایران و گروه پنج به علاوه یک ( آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) به پایتخت اتریش برای  انجام آخرین داوری های سیاسی یک دیپلمات غربی می گوید پایان راه نمایان می شود و انتظار می رود که بالاخره ماراتن دیپلماتیکی که سپتامبر سال دو هزار و سیزده آغاز شد، به پایان برسد هر چند در هیئت مذاکره کننده ایرانی پیوسته گفته می شود که محبوس زمان و محدود به مهلت جدید هفتم ژوئیه نیستیم .

با توجه به این که ایران و کشورهای غربی در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران در چند مسئله کلیدی اختلاف نظر داشته اند، مذاکرات این اندازه طولانی و دشوار شده است. گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان از بیش از بیست ماه پیش تلاش می کند توافق نامه ای با ایران در زمینه هسته ای امضا کند که ماهیت صرفا مسالمت آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین کند و در ازای آن تحریم های بین المللی اعمال شده بر ضد ایران که اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار داده است، برداشته شود.

ایران و قدرت های بزرگ دوم آوریل گذشته توافق نامه اولیه ای امضا کردند که راه را برای انعقاد توافق نامه نهایی تا سی ام ژوئن درباره برنامه هسته ای ایران باز کرد اما مهلت سی ام ژوئن نیز چند روز دیگر و تا هفتم ژوئیه تمدید شد. توافق نامه نهایی که قدرتهای بزرگ و ایران برای دستیابی به آن مذاکره می کنند، باید ماهیت صرفا مسالمت آمیز فعالیت های هسته ای ایران را تضمین کند و در عوض تحریمهای بین المللی را که بر ضد ایران وضع شده و اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، لغو نماید.
مذاکرات هسته ای ایران که در نوع خود بی سابقه هستند، پیوسته از مهلت های تعیین شده فراتر رفته است و تمدید پشت تمدید از راه رسیده است و کارشناسان و مذاکره کنندگان قدرت های بزرگ و ایران از ماهها پیش برای رسیدن به توافقی که بر حسب پیشرفت در روند مذاکرات، گاهی دست نیافتنی و گاهی در دسترس به نظر رسیده است، تلاش کرده اند.

چند روز پیش یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت: برخی از کارشناسان ما ماههاست که در این جا ( وین) به سر می برند. اینها قهرمانانی استثنایی هستند و من این را درباره همه کارشناسان همه هیئت های مذاکره کننده می گویم.
این مقام آمریکایی افزود: آنها ( کارشناسان) تقریبا هر روز از ساعت هفت صبح تا نیمه های شب و یا حتی بعد از نیمه شب کار می کنند. آنها از مدت ها پیش خانواده های خود و بچه های خود را ندیده اند ، مناسبت های متعددی را از دست داده اند و جشن های تولد زیادی را در کنار خانواده های خود نبوده اند.

هیئت های مذاکره کننده ایران و گروه پنج به علاوه یک تا کنون بارها در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران در ژنو ، نیویورک ، لوزان و وین گردهم آمده اند و یکدیگر را به خوبی می شناسند. یک دیپلمات حاضر در این مذاکرات می گوید : جو موجود خوب است. همه یکدیگر را به خوبی می شناسند و می توانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند. هر چند هر بار که صحبت از ارائه ضمانتهای اعتماد پیش می آید و باید درباره نکات دشوار قضاوت شود، نگاههای خصومت آمیزی میان طرفها رد و بدل می گردد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    خب کارشان همین است. مگه وقتی ورزشکاران ماه ها برای مسابقات در اردو می مانند کسی برایشان هورا می کشد؟سیاستمداران هم که همیشه همچو پرونده هایی ندارند. پرونده هسته ای ایران یک استثنا است که کار طولانی می طلبد و منافع خیلی از کشورها در آن دخیل است.