میثم همدمی

با پیدایش شبکه هایی اجتماعی چون وایبر یا تلگرام و اقبال عمومی نسبت به آنها نقدهایی علیه چنین شبکه هایی در تلوزیون و بخشی از رسانه ها به راه اُفتاد. برخی از نقدها این شبکه ها را بیهوده، هدر دهنده زمان یا فاسد کننده اخلاق خواندند و حداقل بطور غیرمستقیم خواهان فیلترینگ آنها شدند. وقتی به نقدهایی اینگونه بر می خورم خاطره ای در ذهنم زنده می شود، خاطره ای که شاید تلویحاً چنین نقدهایی را پاسخ گوید.

طی دوران کودکی، ایام عید که فرا می رسید همگی اعضای فامیل در خانه پدربزرگ دور هم جمع می شدیم. صبح ها ما نوه ها به اتاق بالای ایوان می رفتیم چراکه تلوزیون خانه در آنجا قرار داشت. همه دور تلویزیون می نشستیم و مشتاقانه کارتون تماشا می کردیم. همنشین ثابت ما بچه ها هنگام تماشای تلوزیون پدرِ پدربزرگم بود. البته او همراه با ما کارتون تماشا نمی کرد بلکه اغلب همانطور که در گوشه اتاق به پشتی‌اش تکیه داده بود چرت می‌زد. وقتی هم که بیدار بود مدام سر ما بچه ها غر میزد که: «این چه کاریه!؟ چرا همش نشستید به این تلوزیون ذل می‌زنید؟ که چی بشه؟ برید یه کاری کنید، لااقل برید گاو بدوشید...»؛ ما برای پدرپدربزرگ توضیح می‌دادیم که اینها اسمشان «کارتون» است و ما آنها را تماشا می‌کنیم تا لذت ببریم، تا سرگرم شویم اما او زیر بار نم‌یرفت، خودش از همان 7 یا 8 سالگی وارد عرصه کارشده بود. صبحها گاو می‌دوشید، هیزم جمع می‌کرد، از سرچشمه آب می‌آورد و همراه پدرش گله را به چرا می‌برد، نمی‌توانست بپذیرد حالا بچه هایی با همان سن و سال بیکار بنشینند و مدتها به یک جعبه خیره شوند.

او نمی توانست درک کند که هشتاد سال از دورانی که کودکان دوشادوش پدرو مادرشان کار می کرده اند گذشته است و هیچ‌کس کودکش را بخاطر تماشای کارتون سرزنش نمی کند. درنهایت و تا زمان مرگ پدرپدربزرگ هم ما هرگز نتوانستیم وی را قانع سازیم که کارتون تماشا کردن ما نه کاری بد که عملی طبیعی بوده است.

حالا هرگاه با آنهایی که واتس اپ، تلگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری را به بهانه بیهوده بودن یکسره زیر سوال می برند مواجه می شوم عبارات پدرپدربزرگ علیه تلوزیون در ذهنم نقش می بندد.

تلگرام یا خویشانش می توانند محتویاتی سطحی، زمانبر یا بیهوده داشته باشند، کما اینکه تلوزیون هم گاهی چنین محتویاتی دارد. اما آیا می توان این شبکه ها را بکلی محو کرد؟ تعجب نمی کردم اگر پدرپدربزرگم زنده بود و به این سوال پاسخ مثبت می داد، تعجب من زمانی آغاز می شود که پاسخ مثبت برخی منتقدان امروزی را می شنوم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    48 1
    مرسی از نویسنده،خیلی داستان جالبی بود
  • پوریا IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 13
    وایبر و تلگرام شبکه اجتماعی نیستن.
  • بهروز IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    12 4
    مرسي