واحد مرکزی خبر نوشت:

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین روند مذاکرات هسته ای تاکید کرد : گفتگوها در وین همچنان به طورت فشرده در جریان است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از وین ، سید عباس عراقچی گفت: به مراحل اخر که نزدیک می شویم کار بسیار فشرده تر می شود. وزیران امور خارجه یک دور به وین امده بودند سپس به کشورهای خود رفتند و دوباره برگشتند تا آخرین وضعیت را مرور کنند.


عراقچی گفت : وزیران امور خارجه روز گذشته ملاقات نسبتا خوبی درباره اینکه چگونه می شود مسائل باقیمانده را طی روزهای اینده حل کرد ، انجام دادند.


سید عباس عراقچی گفت: مذاکرات در مجموع به صورت بسیار فشرده به جلو می رود و جلسات کارشناسی تقربیا به سرانجام رسیده است و در سطح سیاسی فقط مذاکرات صورت می گیرد و در سطح معاونین فعلا ، کار روی ضمائم و بعضا در سطح خود وزیران هست.


عراقچی گفت : کار ،بر روی بعضی از ضمائم جلوتر و بعضی ضمائم عقب تر است. به هر حال کار خیلی فشرده صورت می گیرد و به مرحله ای رسیدیم که شب ها نیز تا دیر وقت کار انجام می شود تا بتوانیم به موقع کار را تمام بکنیم.


معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مجددا تاکید می کنم آنچه که مورد نظر ما است رسیدن به توافقی است که خواسته های ما و خطوط قرمز ما در آن رعایت شود و از این جهت ما مقید به زمان نیستیم.


وی تاکید کرد: اینطور نیست که به خاطر رعایت زمان، به هر خواسته ای تن بدهیم و یا برای هر توافقی امادگی داشته باشیم. اصول و چارچوب هایی برای ما وجود دارد که ما فقط به انها مقید هستیم .


وی افزود : همانطور که عرض کردم مقید به زمان نیستیم. اگر دیگران از نظر زمانی مشکلاتی دارند از نظر ما آنچه که ملاک است ، رسیدن به خواسته های خود در مذاکرات و رعایت اصول و چارچوب ها و رعایت خطوط قرمزی است که ما داریم و باید رعایت شود و اگر این موارد در توافق مورد نظر ما رعایت شده بود ، توافق خواهیم کرد و زودتر و یا دیرتر ، از نظر ما ملاک نیست.


عراقچی افزود : ما مقید به زمان نیستیم. ممکن است بعضی از طرف ها مقید به زمان باشند از نظر مسائلی که با پارلمان های خود دارند و یا برنامه های دیگری که دارند. اما از نظر ما انچه که مهم است یک توافق خوب است.


وی گفت : البته تلاش می کنیم تا قبل از هفت روزی که تمدید شده است اینکار انجام شود و سر وقت بتوانیم کار را صورت دهیم تا دیگران با مشکلات کمتری با پارلمان های خود مواجه شوند. اما موضوع اصلی ما رسیدن به یک توافق خوب با رعایت خطوط قرمز است و ما موظف به حفظ انها هستیم.


وی درباره مساله "پی.ام.دی" گفت : موضوع "پی.ام.دی" یک موضوع قدیمی است یک بحث مزمنی است و به ادعایی هایی مربوط می شودکه نسبت به گذشته برنامه ایران وجود دارد و همان ادعاها ، مبنای همه این فشارها و تحریم ها شد.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : اکنون فرصت خوبی پیش امده که این مسائل و سوالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود در یک فضای آرام تری حل و فصل شود و ما هم آماده همکاری با اقای آمانو هستیم تا مشخص شود ادعاهایی که وجود دارد و پرونده هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده ادعاهای واهی بیش نیست و پرونده سفید برنامه هسته ای ایران نشان داده شود و به همین جهت است که ما آماده ایم روی موضوع پی.ام.دی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاریها سرعت ببخشیم تا به یک جمع بندی روشنی در این خصوص برسیم و عدم صحت این ادعاهای ثابت شود.


عراقچی تصریح کرد : اقای آمانو سفر خوبی به تهران داشتند. گزارشاتی که ما از تهران دریافت کردیم و گزارش هایی که از همکاران او دریافت کردیم نشان می دهد که سفر او سفر موفقی بوده وحرکت به جلویی است. بسیار امیدوار هستیم که در موضوع پی. ام.دی پیشرفت حاصل شود.


عراقچی گفت: درباره خوب یا بد بودن مذاکرات نمی توان قضاوت کرد. به نظر ما بهتر است بگوییم مذاکرات لازمی بود.


وی افزود : در روزهای آخر مذاکره با گروه 5+1 قرار داریم ، مسائل خیلی فشرده شده و موضوعاتی که هنوز حل نشده است باید در یک فاصله زمانی زودتر حل شود. بعضی از انها احتیاج به تصمیم گیری های در سطح بالا دارد و باید مقامات سیاسی بلندپایه نظر دهند و لذا اقتضا می کند که ملاقات های سیاسی در سطوح بالا صورت بگیرد. به همین دلیل دیروز وزیران بار دیگر به وین امده اند و ملاقات های خوبی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام شد.


عراقچی گفت : به هر حال لازم است اخرین صحبت ها انجام شود و مسائلی که برای ما کلیدی است و بدون انها توافقی نخواهیم داشت خیلی روشن گفته شود . ما هیچ اِبائی نداریم و به صراحت گفته ایم و باز هم تکرار خواهیم کرد که بعضی از مسائل برای ما کلیدی و خط قرمز هستند و بدون انها توافق نخواهیم داشت و این مسئله را میدانند و تکرار هم شده است و انشاء الله هم در همین مسیر پیش خواهیم رفت .


وی گفت اگر به این چارچوبی که مورد نظر هست برسیم توافق خواهیم داشت و گر نه ما بدون توافق بر میگردیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =