رفتن مهدی مهدوی کیا برای مربیگری به هامبورگ اتفاقی بس بزرگ برای فوتبال ماست. اتفاقی که البته همراه با سرخوشی داشتن مربی بین المللی، نگران مان می کند از اینکه در نبود او و امثال او فوتبال داخلی مان بیشتر دست سودجوها می افتد.

 

علی بنی شیخ الاسلامی -خبرآنلاین: خبر خیلی کوتاه است: «مهدی مهدوی کیا به عنوان سرمربی تیم نوجوانان هامبورگ انتخاب شد. او هم چنین به عنوان مربی تخصصی تمام رده های سنی هامبورگ در زمینه های سانتر و کاشته انتخاب شده است. قرار است وی در بحث تاکتیک های هجومی هم در کنار مربیان آکادمی هامبورگ فعالیت کند.» اگرچه این خبر را هنوز سایت باشگاه هامبورگ رسما اعلام نکرده اما از دو ماه قبل که مهدوی کیا در این باره سخن گفت، این قدر برای همه ما حرفش سند است که باور داشته باشیم حتما اتفاق می افتد.

این خبر مایه مباهات است و افتخار. پیشتر کمتر مربی ایرانی در یک باشگاه اروپایی آن هم آلمانی مشغول به کار شده بود.

اما این خبر پیامدهای مهمی دارد. واکاوی در آن بیانگر دلایل پیشرفت فوتبال در اروپا و عقب ماندگی این رشته در آسیاست. البته به قیاس که می رسد پای توانمندی به میان می آید، در حالی که در گذشته و امروز بسیاری از فوتبالیست های آسیایی در تیم های شاخص اروپایی ها توپ زده اند که یکی از آن ها مهدی مهدوی کیا بوده که امروز مربی یک تیم اروپایی شده است. بنابراین دلیل عقب ماندگی فوتبال در آسیا در توانمندی نیست.

اروپایی ها یا بهتراست بگوئیم حرفه ای ها از بهترین ها، شاخص ترین ها و ستاره ها برای فوتبال پایه استفاده می کنند. همین مهدوی کیایی که امروز سرمربی تیم هامبورگ شده نزدیک به یک دهه در هامبورگ بازی کرده، در برهه ای بهترین پاسور این تیم بوده و...چرا؟ در فوتبال پایه استعدادها بار می گیرند، شکل می گیرند و اگر کسی که آموزش می دهد خوب نباشد استعدادها هرز می روند. آیا این حساسیت نسبت به فوتبال پایه در فوتبال ما وجود دارد؟ آیا تا اکنون شنیده اید فلان ستاره یا فلان بازیکن شاخص مربی تیم نوجوانان یک باشگاه شود؟ اینجا برای ستاره های ما کار در تیم نوجوانان افت دارد!!!

تازه باشگاه ها ما تیم های پایه خود را اجاره می دهند و برای تست گرفتن پول می گیرند!!!

پیامد دیگر این خبر، استفاده از تخصص در شکل دهی به استعدادها است. مهدی مهدوی کیا قرار است کاشته زدن و سانتر کردن را به نوجوانان هامبورگ و دیگر بازیکنان تیم های پایه این باشگاه یاد دهد! ( مهدی مهدوی کیا در دوران بازیگری یکی از بازیکنانی بوده که در حال حرکت خوب سانتر می کرده و ضربات ایستگاهی او هم در بیشتر موارد روی سر مهاجم می نشست. او می گوید این توانمندی را از تمرین و ممارست زیاد در تمرینات تیم بانک ملی آموخته است.)

استفاده از تخصص در شکل دهی به استعداد ها به فوتبال هم راه پیدا کرده، این کاری است که در فوتبال اروپا به بهترین نحو انجام می شود اما در آسیا و ایران نه. از همین مهدی مهدوی کیا  آیا ما در ایران استفاده کرده ایم؟ آیا از او خواسته ایم که بر سر تمرین تیم ملی نوجوانان و جوانان بیاید، لباس ورزشی بپوشد و سانتر و ضربات ایستگاهی را آموزش دهد؟

ما امثال مهدی مهدوی کیا با دیگر تخصص ها هم داریم. مثلا علی دایی بازیکنی است که ضربات سر دقیقی داشت، یا احمد رضا عابدزاده که شجاعت مثال زدنی در دروازه بانی داشت... مثال های دیگر هم می شود زد اما هیچ گاه از این داشته های گرانبها برای آموزش استعداد ها استفاده نشده است. شاید به این دلیل که ما هنوز اعتقاد داریم فوتبال نوجوانان در کوچه و خیابان ها شکل می گیرد. لازمه تغییر نگاه این است که به این نتیجه برسیم که فوتبال صنعت شده است. فوتبال علم شده است.

4141 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی کرمانشاهی US ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    97 2
    کیا دوست داریم
  • بی نام FI ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    101 3
    افتخار فوتبال ایران