ایسنا نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اظهارات اخیر وزیر بهداشت در مورد مدیریت منابع وکاهش هزینه‌های تحمیلی درمانی به ویژه اقدامات تشخیصی استقبال کرد.

احمد توکلی گفت که این کار علاوه بر کاهش هزینه‌ها از راه افزایش بهره وری، فساد در بخش درمان را هم کاهش می‌دهد.

وی اظهارکرد: وزیر بهداشت اخیرا با اشاره به کاهش بودجه طرح سلامت از 6800 میلیاردتومان سال گذشته به 4800 میلیاردتومان در سال جاری موضع عقلانی و امیدوارکننده ای در این باره اتخاذکرده که من و اقتصاددانان مجلس از ایشان تشکر می‌کنیم.

وی افزود:‌ آقای هاشمی گفته‌اند برای جبران کاهش بودجه دست در جیب مردم نمی‌کنند و راه حل جبران را مدیریت منابع و کاهش هزینه‌های تحمیلی درمان اعلام کردند و از تشکیل کمیته مشترک کاهش هزینه‌های القایی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی خبر دادند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقدامات تشخیصی پزشکی از سونوگرافی و سیتی اسکن و ام آر آی گرفته تا انواع آزمایش های گران قیمت در کشور ما از جهت کثرت با مقیاس‌های جهانی فاصله بسیار دارد، یادآورشد:‌ متاسفانه به هربهانه‌ای چنین هزینه‌های القایی برای مردم ایجاد می‌شود و مردم و شرکت های بیمه‌ای‌ ناچارند انواع هزینه های بی وجه را متحمل شوند یعنی از جیب مردم و کیسه بیت المال به کیف دسته ای از پزشکان متخصص و سهامداران بیمارستان های خصوصی منتقل می‌گردد که امیدواریم آقای وزیر همچنان که وعده داده اند، این مشکل را حل کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: وجود این هزینه‌های اضافی آثارسوءزیادی ازجمله تشدید بی اعتمادی بین پزشک و بیمار، کاهش تفاهم‌ اجتماعی و تشدید نابرابری درآمد، دارد.

وی گفت:‌ درحال حاضرهزینه‌هایی به بیماران تحمیل می‌شود که منطق پزشکی ندارند. بازنگری دراین بخش علاوه بر اینکه هزینه ها را کاهش می‌دهد ازفساد در بخش درمان هم می‌کاهد. بنابراین اظهارات وزیر بهداشت هم ازجهت مبارزه با فساد در سیستم درمان و هم کاهش هزینه‌های بیماران بسیار مهم است و مجلس نیز در این راستا به این وزارت‌خانه کمک خواهد کرد.

توکلی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های اعتراضی خود و چند اقتصاددان دیگر مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص نحوه تخصیص اعتبار به بخش درمان، تصریح کرد: اعتراض ما چند وجه داشت. یکی این بود که با افزایش اعتبار بخش، در واقع ما با پرداخت بیشتر میخواهیم خدمت بیشتر به دست آوریم. یعنی از طریق افزایش سرمایه، رشد تولید را در این بخش رقم بزنیم که به این روش، رشد سطحی میگوییم. چون اعتبارات به منابع ناپایدار متکی است، چاله میکَنیم بعد گرفتار می‌شویم. راه درست تعقیب روش رشد عمقی است که به جای افزایش سرمایه تخصیصی به بخش، با اصلاح مدیریت منابع و کاهش هزینه های اضافی و در اینجا ظالمانه، بهره وری را بالا ببریم و با بهره برداری بهتر از سرمایه های موجود در بخش، خدمت درمانی بیشتری تولید کنیم که به این روش رشد عمقی میگوئیم. رویکرد جدید آقای دکتر هاشمی آن رویکرد نادرست قبلی را اصلاح میکند و ما از آن استقبال و تشکر میکنیم.

وی ادامه داد: وجه دیگر که از جهاتی مهمتر است، تأثیر افزایش اعتبارات بخش درمان و نحوه هزینه کردن آن بود. وزارت بهداشت و درمان به اسم تعدیل تعرفه های نسبی خدمات درمانی، دست به افزایش شدید تقریبا تمام تعرفه های درمانی زد به نحوی که نفع آن عمدتا به شکل تبعیض آمیزی نصیب متخصصان گردید. این اقدام یک‌باره درآمد بخش خصوصی درمانی و متخصصان را به طور چشمگیر افزایش داد. این نحوه کار انتظارات سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان به شدت بالا برد. حق هم داشتند، زیرا فاصله تبعیض درآمدی موجود متخصصان، با درآمد پزشکان عمومی و پرستاران و پیراپزشکان و سایر کارکنان را تشدید کرد و نارضایتی در پی داشت. این بی عدالتی با شکاف درآمدی بیشتری که می آفریند هم بر نرخ رشد اثر منفی میگذارد و هم شکاف طبقاتی را زیادتر میکند.

این نماینده مجلس در ادامه به وجه مهم‌تر و کلی‌تری هم اشاره کرد و افزود: احساس این تبعض ناروا به این بخش محدود نمی ماند. به سرعت فرهنگیان به حق اعتراض کردند که ما تا حال فقر نسبی را تحمل میکردیم، حالا چگونه این "فرق" ناعادلانه را تحمل کنیم؟ اعتراض مهمتر اکثر اقتصاددانان مجلس این بود که به این ترتیب، دولت ناچار خواهد شد به این اعتراض برحق توجه کند و دست به افزایش حقوق دیگر کارکنان دولت بزند. از خود بخش بهداشت و درمان آغاز می‌شود، بعد فرهنگیان، بعد بقیه کشوری ها و بعد لشکری ها و خلاصه تا چشم باز کنیم، بودجه جاری دولت به شدت افزایش می یابد. ما اقتصادی ها میدانیم این بلیه، به ویژه در فقدان درآمد معمول نفتی، چه بلایی بر سر نرخها و هزینه های تولید می آورد، که دودش اول به چشم کارمندان متوسط به پائین، کارگران زحمتکش، کشاورزان بی‌زمین و کسبه خرده‌پا می‌رود و یکی از بهترین سیاستهای دولت را که مهار تورم بود، نابود می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال آخر دولت آقای خاتمی این خطا رخ داد و از افزایش حقوق استادان دانشگاه شروع شد و همه جا را به سرعت در بر گرفت و بودجه جاری را در اولین بودجه دولت آقای احمدی نژاد 43 درصد به بالا جهاند.

توکلی در پاسخ به سوالی باره راه حل پیشنهادی خود نیز، گفت: اولا بدون شک باید تعدیل تعرفه بکنند و افزایش ها را باز گردانند و به جای آن برای تعدیل درون بخشی و به ویژه، بین بخشی دست به ترمیم دریافتی معلمان و نیروهای نظامی و انتظامی بزنند. با رویکرد اخیر درخور تقدیر آقای دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در باره مدیریت منابع و افزایش بهره وری، میتوان امیدوار بود این قدم هم برداشته شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    38 20
    تو ایران بر خلاف دنیا پزشکان حداقل ده برابر درامدشون بیشتر از مهندسین هستش
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    24 21
    کادر اداری بیمارستان ها بشدت از تبعیض حقوقی بین خود و پزشکان نالانند و این موضوع را از چشم آقای هاشمی می بینند، شایعه شده که کارانه پزشکان صدها برابر شده.
  • متخصص A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 1
    زمانیکه با بیمه طلایی فرهنگیان قرارداد بستم و این عزیزان در مطب رایگان ویزیت میشدند بناگاه رویه پزشک و بیمار تغییر کرد و اکثریت مراجعان بجای درخواست ویزیت درخواست آزمایش و عکس و سونوگرافی تکراری داشتند و حتی جواب انرا هم نمیاوردند این آفت اصلی درمان مملکت ما است
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    5 3
    اگر افزایش بی منطق تعرفه ها وکتاب بی ارزش ارزشهای نسبی سلامت اصلاح نشود مردم ایران شاهد "هدفمند یارانه"و"مسکن مهر"دیگری اینبار توسط دولت روحانی خواهند بود.