معاون رییس جمهور گفت: ارتباط‌های مجازی جایگزین ارتباطهای واقعی شده که تهدیدی برای جامعه و خانواده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، نخستين سميتئاتر خانواده با موضوع «سكوت در خانواده» با حضور تعداد زيادي از خانواده‌ها، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان در تالار ايوان شمس برگزار شد.

سميئتاتر كه تركيبي از سمينار و تئاتر است، بعد جديدي در آموزش است كه با تلفيق علم و هنر، براي درك بهتر مخاطب و تاثيرگذاري بيشتر بر او به كار گرفته مي‌شود. اين سميتئاتر از سوي شركت پديده‌تبار و با حمايت و همراهي معاونت امور زنان و خانواده و همكاري چند نهاد و شركت ديگر برگزار شد تا مقدمه‌اي باشد براي انجام كارهاي آموزشي بيشتر در حوزه خانواده.

در اين برنامه، ضمن اجراي تئاتر به صورت كاربردي و تحليلي، كارشناسان و اساتيد مختلف پيرامون اين موضوع بحث كردند كه چرا در خانواده‌ها سكوت برقرار شده است؟ اين سكوت ناشي از دگرديسي بين نسل‌ها و طلاق عاطفي زوجين است؟ چرا اعضاي خانواده سكوتشان را در فضاي مجازي مي‌شكنند و در شبكه‌هاي مجازي بيشتر از كانون خانواده مشاركت و فعاليت دارند؟ ميتوان اين سكوت را شكست و براي برقراي گفتمان در خانواده بايد چه كار كرد؟

چالش های بیرونی و درونی خانواده

شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در اين سميتئاتر با اشاره به اهميت نهاد خانواده گفت: درباره اهميت و ارزش نهاد كوچك اما تاثيرگذار خانواده تاكنون حرف‌هاي زيادي گفته شده و از ديرباز به نقش بي‌بديل اين نهاد در انتقال ارزش‌ها به نسل جوان، انسجام اجتماعي و قوام و سلامت يا افول جوامع تاكيد شده است. درباره بررسي راهكارهاي استحكام بنيان خانواده و توانمندسازي در برابر آُسيب‌ها بايد اقدامي انجام داد چرا كه خداوند نيز در قرآن در سوره شورا، بر نهاد خانواده و قرار دادن زوج براي انسان تاكيد فرموده است.

وي با بيان اين كه امروزه خانواده‌ها، در معرض تلاطم و چالش‌هايي از درون و بيرون هستند، گفت: محدود شدن بعد خانوار، افزايش طلاق، تحولات ساختارهاي كلان مانند ركود اقتصادي، بازتوليد فقر در نسل‌ها و ... از موارد قابل اشاره‌اي است كه درباره خانواده‌ بايد به آن اشاره كرد. كشور ما هم از اين موضوع مستثني نيست و دگرگوني‌هاي سريع، فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي و گسترش و تنوع شبكه‌هاي اجتماعي با برخورداري از قابليت‌هاي زياد، چالشي جدي در جامعه ايران محسوب مي‌شود.

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده بيان داشت: با اين وصف،‌ پيش‌بيني مي‌شود خانواده ايراني كه مهارت تنظيم و تعامل با اين ابزارها را نياموخته،‌ با كمرنگ شدن ارتباطات كلامي،‌ ديداري، شنيداري و فيزيكي تبديل به واحدي محروم از رشد عاطفي شود. رسانه‌هاي ديجيتال با سهولت دسترسي و امكانات فراوان، به ابزاري توانمند براي اطلاع‌رساني و تبادل تجربه تبديل شده و آثار و تبعات استفاده خارج از قاعده اين ابزار نگراني‌هايي را ايجاد كرده است.

سکوت در خانواده، تهدید است

مولاوردي به حاكم شدن فضاي سكوت در خانواده‌ها اشاره كرد و افزود: سكوت گاهي معناي مثبت دارد مانند سكوت در برابر عصبانيت و پرخاش در خانواده كه نوعي تاب‌آوري است يا سكوتي كه نشان‌دهنده آرامش در خانواده باشد اما گاهي سكوت به معناي بي‌توجهي، نبودن رابطه گرم و احساس عاطفي است و مي‌بينيم كه بيشتر از اين كه اعضاي خانواده در كنار هم باشند و بحث‌هاي جمعي و تبادل نظر صورت بگيرد، دلمشغولی‌های فردي و گريز از جمع و درخودماندگي در حال رخ دادن است.

او همچنين ادامه داد: امروزه سكوتي در خانواده‌ها مستولي شده كه ناشي از پر كردن جاي رابطه با تكنولوژي سرد و بي‌روح است و ارتباطهاي مجازي جايگزين ارتباط‌هاي واقعي شده كه تهديدي براي جامعه و خانواده محسوب مي‌شود. مي‌بينيم كه افراد در چند شبكه عضويت دارند، بيش از آن كه اعضاي خانواده با همديگر صحبت كنند در دنياي مجازي فرو رفته‌اند و گاهي استفاده از اين تكنولوژي در حد افراط و اعتياد است.

مولاوردي گفت: در خانواده سنتي، كنترل رسمي اطلاعات درون خانواده بود و بزرگان در جهت آگاهي‌دهي فعاليت مي‌كردند اما امروزه رسانه‌ها قدرت كنترل جريان اطلاعات را در دست گرفته‌اند و با خلق ارزش‌ها، ايده‌ها و علايق مشترك، خبري از دورهم‌نشيني‌هاي خانوادگي نيست و دردآورترين نتيجه ورود اين شبكه‌ها اين است كه هويت مجازي سبب گسست و شكاف نسلي شده و حتي روابط عادي و روزمره نيز در معرض كمرنگ شدن است.

چطور باید خانواده را نجات داد؟

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاكيد كرد: در اين بين اين سوال پيش مي‌آيد كه چطور بايد نهاد خانواده را نجات داد و حفظ كرد؟ عده‌اي با هراس از تكنولوژي مي‌گويند اصلا نبايد به اين سمت رفت و آن را منع مي‌كنند در حالي كه منع و محدوديت نه ممكن و نه منطقي است. بايد با شناخت درست، فهم واقع‌بينانه و مديريت نرم و فرهنگي و خلاقانه و با زباني متفاوت و غيركليشه‌اي آگاهي دهي انجام شود و جامعه آثار مخرب استفاده بي‌رويه از اين تكنولوژي‌ها را بشناسد.

وي با تشكر از برگزاري سميتئاتر سكوت در خانواده و انجام كارهاي علمي، پژوهشي و هنري كاربردي در اين زمينه گفت: انتخاب موضوع مهم سكوت در خانواده، حسن انتخاب برگزاركنندگان اين برنامه را نشان مي‌دهد و اميدوارم چنين برنامه‌هايي سكوت حاكم بر خانواده‌هاي ايراني را كه سرشار از ناگفته‌هاست بشكند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    خانم مولاوردی شما راهکار اراعه بده تا خانواده ها بدونن چیکار کنن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    4 0
    من به این دلیل که نمیتونم با اعضای خانواده م حرف بزنم، در دنیای مجازی هستم. نه به این دلیل که در دنیای مجازی هستم، نمیتونم با خانواده م حرف بزنم. توو جامعه هم دقیقا همینه؛ چون نمیتونیم حرفهامون رو توو خیابون بگیم به فیس بوک پناه میبریم.
  • جاوید IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 2
    با ورود خانومها به ورزشگاه ها همه چیز حل میشه؟؟خانوم مولاوردی اگه بجای انرژی که برای ورود زنها به ورزشگاهها هدر دادید به این مسائل میرسیدید بهتر نبود؟فساد در شبکه های مجازی موج میزنه ، بعدها تبعاتش معلوم میشه .زنان جامعه مادران فرداوقتی گرفتار بشن بنیان خانواده و بعد جامعه از هم میپاشه .غرب گرایی و ماهواره عاقبتش همینه .
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    خانم مولاودری خودش هم همش یا خونه نیست یا توی فیسبوکه