ایسنا نوشت:

وضعیت بودجه صندوق بیمه بیکاری سینمای ایران همچنان به عنوان یکی از معضلات اصلی این روزها مطرح است تا جاییکه در ایام ماه مبارک رمضان یکی از اصناف ( که پیش‌تر مخالف اجرای پیمان‌نامه‌ی جمعی کار مصوبه هیات مدیره خانه سینما بود) هزینه افطاری‌اش را به این صندوق اختصاص داده است و از سوی دیگر برنامه نمایش فیلم‌های روز سینما در ایوان شمس برای تامین بودجه این صندوق به صورت همت عالی برگزار می‌شود، برنامه‌ای که اطلاع‌رسانی‌اش به جمع سینمایی‌ها خلاصه شده است!

رییس سازمان سینمایی در یکی از اظهارنظرهایش درباره‌ی بودجه کمک هزینه صندوق بیمه بیکاری سینماگران صراحتا اعلام کرد که «در حال حاضر همه چیز برای ایجاد صندوق بیمه بیکاری وجود دارد به غیر از پول.»

این در حالی بود که طبق پیگیری‌ها و بنا بر آنچه در طرح پیشنهادی خانه سینما برای تامین بودجه این صندوق وجود دارد، خانه سینما سه منبع پیش بینی کرده بود؛ نخست پنج در صد بودجه سالانه سازمان سینمایی که با دو در صدش موافقت شد و دوم جبران خسارت بیکاری از تهیه‌کنندگانی که بیش از ده درصد از تعداد همکاران یک پروژه از غیر اعضای خانه سینما به کار می‌گیرند و سوم هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی برای کمک به حساب بیمه بیکاری.

یکی از مولفه‌های شش گانه طرح امنیت شغلی خانه سینما تثبیت و رعایت حقوق مادی و معنوی سینماگران با اصلاح قانون مالکیت فکری است، بگونه‌ای روزآمد و متناسب با تغییرات صورت گرفته در جهان به منظور تامین آتیه هنرمندان است که به نظر می‌رسد اقدامی جدی در این زمینه انجام نشده است.

و حالا که گویا اهالی سینما از اقدامات مسوولان ناامید گشته‌اند خودشان دست‌ به کار شده‌اند و هزینه افطاری‌اش را صرف کمک هزینه بیکاری کرده‌اند.

از آن سو نیز موسسه تصویر شهر وابسته به شهرداری "همت عالی" را رویکرد خویش دانسته است که به اذعان صاحب‌نظران مسیر نامناسبی است چون بطور طبیعی برای گردآوری نقدگینی از بخش خصوصی ( همت عالی یا گلریزان) دعوت‌شوندگان متمکنین و صاحبان صنایع و تجارتخانه‌های بزرگ هستند که به ازای فضای فرهنگی هنری ناشی از فعالیت هنرمندان مسوولیت مدنی خویش را با تامین بخشی از نیازهای آنان فراهم می‌کنند.

اما مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» یکی از بانی‌های این برنامه با تاکید بر نگاه فرهنگی این موسسه در برگزاری برنامه «شب‌های نقره‌ای» گفته است: مذاکره و لابی با چهره‌های اقتصادی و متمول در اولویت این برنامه نیست.

سید علی احمدی در بخش‌هایی از گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره دعوت از چهره‌های متمول و اقتصادی برای شرکت در برنامه «شب‌های نقره‌ای» که برای حمایت از صندوق بیمه بیکاری خانه سینما برگزار می‌شود، تاکید کرد: از حضور این چهره‌ها استقبال می‌کنیم، اما مذاکره و لابی با آنان در اولویت ما نیست. چرا که این برنامه فقط با هدف اقتصادی به این منظور برگزار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در برگزاری این برنامه دو مسئله برای ما مهم است؛ اول نفس کار خیر که هر چقدر هم کوچک باشد باز هم خداوند به آن برکت می‌دهد و دیگر اینکه تلاش می‌کنیم با برگزاری این برنامه به مسئولان یادآوری کنیم که اصناف سینما هم ممکن است آسیب پذیر باشند و دچار مشکلات اقتصادی بشوند.

مدیر عامل موسسه «تصویر شهر» تأکید کرد:‌ بنابراین هدف ما از برگزاری این برنامه بیشتر رقم زدن یک جریان فرهنگی و جلب توجه به هنرمندانی است که آسیب‌پذیر شده‌اند و هدف‌مان این نیست که فقط رقم مشخصی را به عنوان کمک به صندوق خانه سینما بپردازیم.

او با اشاره به ایده برگزاری برنامه «شب‌های نقره‌ای» که هم زمان با ماه مبارک رمضان به نمایش فیلم در ایوان شمس اختصاص دارد، توضیح داد: این برنامه ایده‌ای خیرخواهانه برای سینمای ایران و سینماگران آن است. اهالی سینما همیشه در انجام امور انسانی مانند کمک به هم وطنان سیل‌زده، زلزله‌زده، کمک به کودکان کار، کودکان سرطانی و ... پیشگام بوده‌اند و مشارکت مردم را جذب کرده‌اند در حالی که خود آن‌ها گاه اقشار آسیب‌پذیری دارند. به همین دلیل صندوق بیمه بیکاری در خانه سینما ایجاد شده است و ما هم این برنامه را برای حمایت از این صندوق برگزار می‌کنیم.

سال گذشته روز ملی سینما دکتر حجت‌الله‌ایوبی رییس سازمان سینمایی در میهمانی شام سینماگران نوید تدوین و اجرایی شدن طرح کمک هزینه بیکاری سینماگران را داد. سه ماه بعد حیدری خلیلی مشاور راهبردی سازمان سینمایی اقدام به انتشار دستورالعمل تهیه شده سازمان سینمایی با همکاری خانه سینما برای اجرایی کردن کمک هزینه بیمه بیکاری داد.

حجت الله ایوبی اول اردیبهشت ماه طی حکمی، اعضای هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را منصوب کرد.

اما پیگیری‌ها درباره‌ی اینکه اعضای این هیات متشکل از فرهاد توحیدی،علی دهکردی،محمدرضا موئینی،مجید مسچی و رمضانعلی حیدری خلیلی هستند آیا از این اجرای و برنامه این طرح (شب‌های نقره‌ای) اطلاع دارند،به نتیجه‌ای نرسید.

موضوع طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری سال 87 توسط خانه سینما به رئیس‌جمهور و کمیسیون فرهنگی و معاونت سینمایی وقت ارایه شد که در آن طرح پیش‌بینی تامین مالی 48 میلیارد ریالی شده بود که جدیدترین برآورد بودجه که اسفند سال گذشته انجام شد، 170 میلیارد ریال بعد از آن با حق عضویت اعضاء خانه سینما و جلب هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی خودگردان می‌شد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =