عضو کانون وکلا پاسخ می دهد؛ آیا ایلام جرم خیزترین استان کشور است؟

اخیرا در رسانه ها، خبری با عنوان اینکه ایلام جرم خیزترین استان کشور است مطرح شد که با واکنش طیف عظیمی از حقوق دانان و مردم مواجه گردید. از این رو ما برای ریشه یابی این موضوع به سراغ محسن الماسی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای کرمانشاه و ایلام رفتیم. پاسخ های این عضو کانون خواندنی است....

جناب آقای الماسی برای اولین سوال ، همانطوری که مستحضرید اخیرا در رسانه ها خبری به عنوان اینکه ایلام جرم خیزترین استان کشور است مطرح گردید. لطفا نظر خود را راجع به این مسدله مطرح نمائید؟
بله، بنده نیز این خبر را در رسانه ها مشاهده نمودم، این موضوع برای رسانه ها به لحاظ جذابیت خبری که دارد طرح شده است ، در حالیکه حقوق دانان به خوبی می دانند این موضوع صحت ندارد. این موضوع براساس خبری است که جناب آقای حجت الاسلام حمید شهریاری ، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه منتشر نمودند که بر اساس اعلام ورودی پرونده ها به سیستم دادگستری استان یا همان cms بود که لازم است در خصوص این سیستم و شرایط آن توضیحاتی ارائه دهم. Cms سیتم جامع کشوری ثبت پرونده های ورودی قوه قضائیه است که در سطح تمامی استان ها فعال گردید، اما تاکنون تنها پرونده های استان ایلام وارد سیستم شده که براساس همین سیستم پروند هایی که در چهار-پنج ماه گذشته که در مراجع انتظلمی و حل اختلاف در مرحله تحقیقات یا صلح و سازش بوده به یکباره وارد سیستم گردیده و آمار ورودی پروند ها را بیش از حد تصور نشان داده است.
آیا همین تعداد پرونده های ورودی برای کم جمعیت ترین استان کشور غبر معمولی نیست؟

این درست است که استان ایلام با جمعیت 585 هزار نفری کم جمعیت ترین استان کشور است، اما ایلام دیگر استان منزوی سالهای پیش نیست و به یک استان که شاهراه ارتباط بین المللی است تبدیل گردیده، که برای مثال روزانه بیش از 7هزار نفر به قصد زیارت از مرز بین المللی مهران تردد می نمایند که مجموع این تردد در سال رقمی بالغ بر سه میلیون نفر می شود. این در حالی است که در اربعین نیز دو میلیون نفر از مرزهای استان خارج شده اند که همین تعداد آمارهای مربوط به جرائم را افزایش می دهد. اما با این وجود بنده معتقدم استان ایلام به لحاظ جرائم یکی از کم جرم خیزترین استانهای کشور است.
شما فرمودید که ایلام کم جرم خیزترین استان کشور است، چه دلایلی برای اثبات این موضوع دارید؟
ببینید اگر از باب جرم شناسی و مسادل پیرامون آن به این مهم بپردازیم ملاک تشخیص جرم خیزی در یک استان یا تشکیلات دادگستری فقط آمار جنایی واقعی است و معیار نمی تواند پرونده های ورودی باشد، چرا که بر اساس آمار موجود و آنچه که بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه وکلای دادگستری که هر روز به وضوح مشاهده می نمایم در استان ایلام جرائم مهمی همچون آدم ربایی، سرقت مسلحانه، سرقت بانک و طلافروشی و همچنین شرارت در حد صفر است و جرائم بسیار ابتدائی همچونم تصرف عدوانی، ضرب و جرح ، توهین به اشخاص ، تخریب و ایراد صدمه بدنی غیر عمد بیشتر اتفاق می افتد.
من معتقدم استان ایلام به خاطر شرایط ویژه ای که دارد از امنیت بالایی برخوردار است برای نمونه در ایام نوروزبر طبق یک رسم دیرین مردمان شهرهای پرجمعیت استان چون سرابله و ایلام به دامان طبیعت می روند و در کوهها چادرها برپا می کنند و شهر خالی از سکنه می شود به جرات می توان گفت جز ایامی است که جرمی رخ نمی دهد و این خود دلیل محکمی است و گرنه مردم چنانچه یک سال اموالشان مورد دستبرد قرار بگبرد سال بعد این کار را نمی کنند .
در پایان چنانچه نکته خاصی مدنظرتان است بیان فرمائید؟

ضمن تشکر از خبرگزاری خبرآنلاین در پرداختن به این موضوع مهم، لازم است در پایان متذکر شوم که استان ایلام به دلیل بافت قبیله ای و سنتی موجود ، بیشتر پرونده های ورودی به سیستم دادگستری با وساطت ریش سفیدان و مصلحان و با همکاری هیئت صلح و سازش دادگستری استان منجر به صلح وسازش و گذشت شکات شود که این خود یکی از ظرفیت های موجود در استان است. علاوه بر این با درایت مسئولیت دادگستری استان از این ریش سفیدان در شوراهای حل اختلاف استفاده شده است که به نحوه ملموسی کارایی خود را نشان داده است. در پایان و شاید به عنوان یک پیشنهاد چناتچه مسولین محترم دادگستری در هیئت های صلح و سازش از وکلا که دارای تعامل بسیاری بالایی با مردم هستند استفاده شود، قطعا آمارهای جرائم از آنچه که مورد دلخواه مسئولین و مردم است پائینتر خواهد آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =