اقتصادنیوز نوشت:

مدیر عامل کارگزاری ارزش‌آفرین، از فشارهایی که به سهامداران بابت شرایط خاص فعلی تحمیل می‌شود سخن گفت و پیش‌بینی کرد که اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد یک شوک رشد 10 تا 20 درصدی در بازار سرمایه رخ می‌دهد.
مصطفی رضایی گفت: تا وقتی که تکلیف مذاکرات مشخص نشود، بازار سرمایه روی ثبات را نخواهد دید،‌ اما آنچه که بازار سرمایه را بیش از همه آزار می‌دهد، شرایط اقتصادی کشور است. به عبارتی تا هنگامی که اتفاق خاصی در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور نیفتد، شرایط بورس بهتر نخواهد شد، بلکه ممکن است بدتر هم بشود.

او افزود: هرچند این روزها بحث توافق، بیش از همه مسائل دیگر مطرح می‌شود، اما مشکل اصلی این است که دولت برنامه خاصی برای از بین بردن رکود ندارد.

رضایی بیان کرد: وقتی یک سهامدار برای فروش چهار هزار سهم پتروشیمی ممسنی که 200 هزارتومان قیمت دارد، ‌مراجعه می‌کند، اما به علت نیاز داشتن به سرمایه‌اش، نمی‌تواند از فروش خودداری کند و این سهم را پایین‌تر از قیمت ذاتی می‌فروشد، نشان دهنده فشار به سهامداران خرد است. در واقع مشکل بازار، مذاکرات نیست. گرچه مذاکرات می‌تواند روند صعودی بازار را تسهیل کند، اما ریشه دواندن رکود بر اقتصاد و بی‌برنامگی دولت، ‌باعث این وضعیت بد بازار شده‌است.

مدیر عامل کارگزاری ارزش آفرین خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شوک 10 تا 20 درصدی ابتدایی به بازار وارد می‌شود،‌اما رشد بعد از آن، به شرایط اقتصادی بستگی دارد.

رضایی حذف ریسک از بازار سرمایه توسط دولت را مهمترین الزام بازار برشمرد و گفت: ریسک تصمیمات دولت در نرخ گذاری و تصمیمات قیمتی باعث ایجاد تنش در بورس می شود. دولت باید قایل به این باشد که اعتدال در همه حوزه‌ها لازم است و نباید در برخی از حوزه‌ها اعتدال ایجاد کند، اما در حوزه‌ای مثل بازار سرمایه از ایجاد اعتدال خودداری کند. هرچند امروز در بازار سرمایه دخالت و نظارت نیاز است، اما آنجه بورس را در شرایط فعلی رنج می‌دهد، دخالت نکردن و نظارت نیست، بلکه شرایطی است که شرکت‌های بورسی را در حوزه‌هایی مثل حوزه مالیاتی دچار مشکل کرده‌ است.

او افزود: متاسفانه در حال حاضر باور سرمایه‌گذاری در بازار وجود ندارد. دولتمردان باید باور کنند که بازار سرمایه به حمایت نیاز دارد و با هر تصمیم آنها ممکن است چندین نفر به خاک سیاه بنشینند. مثل تصمیماتی که در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفتند که باعث ضررهای سنگین برای سرمایه‌داران این حوزه شد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    شاید جهش 20 درصدی باشد ولی پس از آن کاهش 30 درصدی دارد