موسویان در گفتگو با کریستین امانپور: هیچ کشوری اجازه بازدید از سایت نظامی را نمی‌دهد

کریستین امانپور، گزارشگر سی ان ان در گزارش ویژه خود با موضوع بررسی روند مذاکرات هسته ای، مهمترین موانع مذاکرات را مورد بررسی قرار داد.

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کریستین امانپور، گزارشگر سی ان ان در گزارش ویژه خود با موضوع بررسی روند مذاکرات هسته ای، مهمترین موانع مذاکرات را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش که بخشی از آن به گفتگو با سیدحسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای اختصاص دارد، امانپور این پرسش را مطرح کرد که آیا توافق در زمان صورت گرفته شدنی است و یا نه.

موسویان در پاسخ به این سوال گفت: توافق شدنی است چون نقاط اختلاف تقریبا حل شده و ایران به عنوان یکی از اعضای ان پی تی تعهدات خود را در قالب این معاهده پذیرفته و بر همین اساس به نظر نمی رسد که نقطه اختلافی براساس این معاهده وجود داشته باشد.

سفیر اسبق کشورمان در آلمان، در ادامه در پاسخ به سوال امانپور پیرامون بیانات اخیر مقام معظم رهبری افزود: سخنان رهبری تا اندازه ای با سوء برداشت همراه شد. من متن فارسی را با دقت خوانده ام. رهبری فرمودند که تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران باید همزمان با برداشته شدن تحریم ها از سوی قدرتهای جهانی باشد. این بدان معناست که اگر ایران یک قدم برمی دارد گام بعدی باید از سوی گروه 1+5 باشد تا بخشی از تحریمها برداشته شود. رهبری قطعا این مسئله را نمی پذیرد که همه قدمها از سوی ایران برداشته شود و بعد منتظر بمانیم که تحریمها برداشته شوند. من معتقدم که حق با رهبری است.

موسویان در ادامه در پاسخ به سوال امانپور پیرامون سخنان رهبری درباره بازدید از سایتها افزود:

باز هم در این زمینه درباره سخنان رهبری سوء برداشت شده است. در صورتی که توافق حاصل شود ایران حاضر به پذیرش پروتکل الحاقی است. ایران حاضر است در قالب پروتکل الحاقی بازدیدها را بپذیرد. مشکل ایران در حال حاضر اینست که نمی تواند به ساز و کارهایی فراتر از پروتکل تن بدهد؛ مثلا بازدید در هر مکان و هر زمان؛ مسئله ای که تا کنون هیچ کشور آنرا نپذیرفته است. چون هیچ کشوری به مأموران آژانس اجازه نمی دهد در هر زمانی وارد سایت های نظامی اش شود. لذا بر روی پروتکل الحاقی بحثی نیست آنچه هم اکنون بر آن تأکید می شود همین موارد است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =