تب کریمه کنگو به کرمان رسید/مرگ فرزند بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در هنگام زایمان

از چندی پیش شاهد پررنگ شدن شیوع تب کنگو در کشور بودیم که متاسفانه در برخی نقاط شاهد مرگ بیماران مبتلا به این تب نیز بودیم و اکنون با تایید خبر ابتلای یک شهروند به تب کنگو از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پای این بیماری به کرمان باز شد.

الهام پی پیر/خبرآنلاین کرمان: بیماری تب کنگو در سال 1944 در کریمه اوکراین پیدا شد و به همین سبب با عنوان کریمه نامگذاری شد. پس از چندی با مشاهده این بیماری در کنگو آن پس با عنوان تب کریمه کنگو و با علائم اختصاری CCHF نامگذاری شد. در سال 1110 میلادی توسط پزشکی ایرانی بنام جرجانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه به تفصیل در این مورد پرداخته شده است که در این کتاب علائم ذکر شده همین علائم تب کریمه کنگو بوده و جرجانی نیز ناقل این بیماری را بندپایانی نظیر شپش و کنه عنوان کرده است.

تب کریمه کنگو واکسن ندارد

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به خبرآنلاین گفت: متاسفانه این بیماری واکسن نداشته و همچنین از علائم خاص و ماندگاری نیز برخوردار نیست.

دکتر جواد نگارستانی با اشاره به این مطلب تاکید کرد: با توجه به جمعیت بالای دامی در استان، عملا قادر به رسیدگی به این مساله نیستیم و باید از طریق اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و افرادی که در معرض خطر این بیماری هستند از شیوع این تب جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون اطلاع‌رسانی و تاکیدات دامپزشکی در کشتارگاه‌ها انجام شده اما شهرداری‌ها به عنوان متولیان امر باید بسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.

دکترنگارستانی خاطرنشان کرد: مردم در تفریح و گردش‌هایی که به روستاه‌ها دارند باید از درآغوش گرفتن بزغاله‌هاو...خودداری کرده و همچنین از مصرف جگر خام نیز بشدت پرهیز کنند.

وی افزود: از ذبح گوسفند به‌صورت غیربهداشتی خودداری شود و گوشت گوسفند به‌ویژه جگر را باید کاملا پخته و گوشت دام ذبح شده را نیز به مدت 24ساعت در دمای بین صفر تا 4 درجه نگهداری کنند تا از رشد باکتری‌های خطرناک در آن پیشگیری شود.

این مسئول ادامه داد: این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و تنها راه مقابله با آن استفاده از عینک، دستکش و لباس‌های مخصوص توسط کارگران کشتارگاه‌ها است و چون چوپانان و دامداران نیز خطر ابتلا به این بیماری تهدید می‌کند آنان نیز باید از کندن کنه با دست به‌شدت خودداری کرده و چون خون دام راه انتقال بیماری است از تماس با خون دام‎‌ها امتناع کنند. م

سئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اذعان داشت: این بیماری فصلی است و از ابتدای بهار تا اوایل پاییز شیوع پیدا می‌کند و در این بازه زمانی باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

پای قاچاقچیان درمیان است

همچنین دکتر حق‌دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با ابراز نگرانی از ادامه روند قاچاق دام از مرزهای شرقی به درون کشور، قاچاق دام را یکی از مهمترین علل بروز این بیماری عنوان کرد.

به گزارش مهر وی افزود: متاسفانه قاچاقچیان دام‌ها را با قیمتی نازل در مرزهای شرقی کشور خریداری می‌کنند که متاسفانه این دام‌ها بدون گذراندن مراحل قرنطینه وارد کشور می‌شوند و عامل اصلی بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو می‌شوند.

این مسئول علائم این بیماری را شبیه به آنفلوآنزا اعلام و افزود: متاسفانه این بیماری دارای هیچ نوع واکسنی نیست و افراد بهتر است برای تهیه گوشت مورد نیاز خود از مکان‌های استاندارد و دارای مجوز از دامپزشکی و کشتارگاه‌های رسمی خرید کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و عامل اصلی بیماری نیز ویروسی است که می تواند در انسان به تب شدید و خون ریزی ختم شود و دلیل فوت اکثر بیماران مبتلا به این تب نیز شوک وارده بر اثر مشاهده خون‌ریزی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابتلا یک نفر به این بیماری را تائید کرد و گفت: این بیمار در یکی از بیمارستان های استان کرمان بستری شده و مراحل درمانی را با تدابیر ویژه طی کرده است. وی تاکید کرد که این فرد مراحل بیماری را طی کرده است، خطر مرگ وی را تهدید نمی کند و حال این بیمار رو به بهبودی است.

مرگ فرزند بیمار مبتلا به تب کنگو در هنگام زایمان

یکی از کارکنان بیمارستان افضلی پور به خبرآنلاین گفت: فرد مبتلا به این بیماری از اول تیرماه در بیمارستان افضلی پور بستری شد و الان پنج روز است که به بخش زنان و زایمان رفته است.

این فرد که نخواست نامش فاش شود افزود: بیمار باردار بود و متاسفانه فرزندش هنگام زایمان از دست رفت اما حال خود بیمار رو به بهبود است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =