...تمامی این نواحی به طرز مطبوع و دقیقی پوشیده از باغ و بستان و خانه های ییلاقی و تفرجگاههای زیبا بود و در تمام این اماکن ، بازار ، مسجد و حمام هم وجود داشت. آنها برای مایل ها هر دو طرف رودخانه ها را درخشان کرده بودند. اما آنچه این شهر را بزرگترین شهر دنیا کرده ، تنها این مناظر زیبا نبودند، بلکه دانشمندانی هستند که جواهر دنیا به حساب می آیند...

 

 یک مسجد در مرکز و محور ، مدرسه و کتابخانه ای در کنارش ، حمام آن سوتر و یک بازار سرپوشیده سوی دیگر ، اساس و بنیاد یک شهر اسلامی را در قرون طلایی تمدن اسلامی تشکیل می داد، یعنی مجموعه ای از دین و علم و تجارت و بهداشت تحت یک ساختار معماری توحیدی و وحدت گرا که در کلیت از نوع سبک زندگی اسلامی و اندیشه و باورهای دینی نشات می گرفت. درست برعکس اساس یک شهر غربی که یک بار یا کافه ، هتل ، بانک و کلانتر،  اصل و محور آن را تشکیل می داد، مجموعه ای که از سبک زندگی مادی، بی بندو بارانه، سرمایه سالارانه و شرارت آمیز غرب وحشی وحشی (عنوانی که خود بر ریشه های های مدنیت غرب امروز نهاده اند) ناشی می شد.

"شهر اسلامی" عنوان دوازدهمین قسمت مجموعه مستند "تمدن آسمانی" است که قرار است جمعه 12 تیرماه از شبکه خبر پخش شود. در این قسمت نشان داده می شود که چگونه براساس اندیشه و تفکرات و باورهای اسلامی، عناصر اصلی و محوری یک شهر اسلامی (آنچنانکه در بالا آمد) شکل گرفته و در کنار هم قرار می گیرد.

مسجد جامع  در اصلی ترین محور و در کنارش مدرسه و مکان آموزش و تعلیم و در کنار آنها کتابخانه و حمام و بازار بوجود آمد و محلات در کنارشان شکل گرفت و شهر اسلامی نمایان گردید. این الگو در تمام سرزمین های اسلامی از شرق تا غرب یکسان بود.

در این قسمت از مجموعه "تمدن آسمانی" ، نمونه ها و مصادیق این سبک مدنیت اسلامی را در شهرهای گرانادا، سمرقند، بغداد، میبد قدیم، سلیمانیه، نیشابور قدیم  و اصفهان مشاهده کرده و عناصر مختلف آن ضمن نمایش تصویری مورد تحلیل و تبیین قرار می گیرند.

یکی از جهانگردان اروپایی در سفر به بغداد قرن چهارم و پنجم هجری مشاهدات و ملاحظات خویش از این شهر مرکزی تمدن اسلامی را چنین روایت می کند:

"...تمامی این نواحی به طرز مطبوع و دقیقی پوشیده از باغ و بستان و خانه های ییلاقی و تفرجگاههای زیبا بود و در تمام این اماکن ، بازار ، مسجد و حمام هم وجود داشت. آنها برای مایل ها هر دو طرف رودخانه ها را درخشان کرده بودند. اما آنچه این شهر را بزرگترین شهر دنیا کرده ، تنها این مناظر زیبا نبودند، بلکه دانشمندانی هستند که جواهر دنیا به حساب می آیند..."

در ادامه با بررسی حمام ، به عنوان یکی از عناصر مدنیت اسلامی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی آشنا می شویم که نمونه هایش در حمام فین کاشان، حمام علی قلی آقای اصفهان و حمام وکیل شیراز به نمایش درمی آید.

همچنین در معرفی بازار، به عنوان یکی دیگر از عناصر شهرسازی اسلامی ، بازار اصفهان از میدان عتیق تا میدان نقش جهان ، بازار تبریز و بازار وکیل شیراز در قاب دوربین مجموعه "تمدن آسمانی" قرار می گیرد.

در این قسمت از مجموعه مستند "تمدن آسمانی" ، اساتید و کارشناسانی همچون دکتر مهدی محمد زاده (رییس دانشکده هنرهای اسلامی تبریز)، دکتر اسدالله شفیع زاده (رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی اهر)،  دکتر ایمان زکریایی کرمانی (مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان) ، دکتر عبدالله جبل عاملی (استاد تاریخ معماری اسلامی دانشگاه هنر اصفهان)، صادق اسماعیل (استاد زیلو بافی در میبد)، عبدالعظیم پویا (محقق و کارشناس تاریخ تمدن) و عباس مهری (کارشناس تاریخ ) حضور دارند.

مجموعه مستند "تمدن آسمانی" به نویسندگی و کارگردانی سعید مستغاثی و تهیه کنندگی رضا جعفریان در 30 قسمت برای گروه مستند شبکه خبر تولید شده و روزهای جمعه در ساعات 30/08 صبح ، 15/15 بعد از ظهر و 20/00 نیمه شب از این شبکه پخش می شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432239

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادقزاده IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    10 1
    سوریه هم از بین رفت وقتی یک ملت قدر امنیت را ندانست قدر وطن را ندانست قدر اتحاد را نداست و قومیت را به وطن و اتحاد ترجیح داد و به کسانی اعتماد کرد که در فکر نابودیشان هستند نابودی ان ملت و ان کشور حتمی است این امر را اوروپاییها و امریکائیها درک کرده اند ولی ......
  • حنیف A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 8
    این تصویر افلاطونی که شما از شهر اسلامی ارائه دادید هیچ گاه واقعیت نداشته و در همان شهر اسلامی شما فاحشه هاو حرامیان و رباخواران و داروغه های ظالم پای ثابت آن شهر رویایی شما بوده اند که البته رنگ و روی ریا و زهد فروشی بر روی همه آنها کشیده شده بوده. البته مدارس دینی تا جایی که فضایی هم به فلاسفه می دادند مایه مباهات تمدن اسلامی بوده اند. آن غرب وحشی وحشی که شما تقبیه اش می کنید حاصلش شده بهترین شهرهای دنیا و عظیم ترین دانشگاه های دنیا و تولید بیش از 90 از تمدن بشری و اتفاقا قبله آمال همه دانشمندان و فرزانگان جهان حتی مذهبی ترین هایشان. اتفاقا آن کلانتری و بار و می خانه چیزی جز براورد نیازهای اولیه انسان و ناشی از واقع بینی و رو راستی آن جوامع با خودشان نبوده است.
    • آرش A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      6 2
      خود غربی ها هم اینقدر که شما شیفته وار آمار دادید ، خودشان را قبول ندارند. بد نیست کمی در این مورد، آثار معتبر مورخین غربی مثل ویل دورانت و جرج سارتن را مطالعه کنید.
    • ابوذر ES ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      6 3
      نمی دانم سفرنامه اروپاییانی که در دوران مختلف به ایران سفر کردند را مطالعه کرده اید امثال ژان شاردن و تاورنیه و مادام دلافوا و ...؟ به نظرم اگر خوانده بودید چنین ابراز نظری نمی کردید. پیشنهاد بنده این است که حتما مطالعه بفرمایید تا از روی احساسات قضاوت نکنید. ضمنا نتیجه آن غرب وحشی وحشی اینک موجودی به مراتب وحشی تر شده که تنها خودش را برای امثال ما بزک می کند تا فکر کنیم چه لعبتی است ولی این لعبت همین امروز که شما تقدیسش می کنید در زیر گوشتان مشغول قتل عام زنان و کودکان بی گناه با فجیع ترین وضع است و البته روشنفکران آمریکایی هم قضاوت شما را درباره شهرهای آمریکا ندارند نگاهی به فیلم های اسکورسیزی و مان و پولانسکی درباره نیویورک و لس آنجلس و پاریس بیندازید.
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 2
    بهتره روزگاري كه بغداد پدر ما ايرانها و در آورد هم فراموش نشود
  • مهیار A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 4
    قیاس شهر اسلامی با یک شهر فیلم های وسترن به لحاظ زمانی نمتواند صحیح باشد اولی متعلق به هزار سال و بیشتر حال انکه شهرهایی که با مرکزیت کافه و ..... متعلق به قرن هیجدهم میلادی است. اگر بنا به ریشه یابی شهرها در تمدن غرب است بهتر است نویسنده محترم به تاریخ شکل گیری شهرهای یونانی و رومی که با مرکزیت معبد وحمام وفوروم وباسلیکا است مراجعه بفرمایند .
  • جوان IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 1
    بیخیال بغداد ؟؟؟