۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
اروپا و معضلی از ناحیه مدیترانه

محمود فاضلی

در هفته‌های اخیر موضوع مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی به یکی از موضوعات مهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا بویژه کشورهای جنوب اروپا تبدیل شده است. طبق تصویب وزرای دارایی اتحادیه، پیشنهاد مطرح شده در مورد افزایش هزینه‌ها به عنوان اولویتی سیاسی و فوری به منظور واکنش به فشارهای مهاجرت در مدیترانه در نظر گرفته خواهد شد. کشورهای اتحادیه متعهد شدند ‌کشتی و هواپیمای کافی برای آغاز مرحله اول عملیات که جمع آوری اطلاعات است، فراهم کنند. رهبران اتحادیه اروپا در اظهارات اخیر خود خواستار افزایش عملیات جستجو و نجات شدند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز بر استفاده از گزینه نظامی برای مقابله با قاچاقیان انسان، جمع آوری اطلاعات، عملیات حمله به قایق‌ها و بازداشت مهاجرین تاکید کرده‌اند. 

در این میان حتی دولت‌های کوچک اروپایی که در مقایسه با کشورهای ایتالیا و یونان مشکلات کمتری در این زمینه دارند، بر مقابله با ورود مهاجرین خارجی تاکید دارند. مجارستان اعلام داشته است قصد دارد ضمن تشدید قوانین مربوط به مهاجرت و پناهجویان، اخراج آن دسته از افرادی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند را تسهیل کند. به گفته وزارت کشور مجارستان، از ابتدای امسال بیش از 53 هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده و این در حالی است که سال قبل تعداد درخواست‌ها حدود 42 هزار و 700 مورد بود. بیشتر پناهجویان سریعا و قبل از اینکه ادعاهایشان مورد بررسی قرار گیرد به سمت غرب و یا آلمان و سوئد حرکت می‌کنند. مجارستان در مرز جنوبی خود با صربستان، دیواری به ارتفاع چهارمتر را با هدف مقابله با ورود مهاجران به این کشور احداث خواهد کرد که هنوز بودجه تقریبی احداث این دیوار اعلام نگردیده است.

کمیسیون اروپا برای اجرای طرح خود برای کنترل هجوم مهاجران و حل این پدیده، به جلب نظر اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد. کمیسیون از اعضا خواسته است تا برای پذیرش بیش از چهل هزار مهاجر که بیشتر آنان تبعه سوریه و اریتره هستند و در یونان و ایتالیا به سر می‌برند، وارد عمل شوند. در سال های اخیر مهاجران غیرقانونی، ایتالیا، یونان و مالت را با مشکلات زیادی روبرو کرده‌اند. این سه کشور معتقدند بودجه در نظر گرفته شده برای مقابله با مهاجرت‌ها کافی نیست.

نخست وزیر ایتالیا در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور فرانسه آخرین وضعیت مهاجرین غیرقانونی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. از دیدگاه وی «نباید خودخواهی در این زمینه وجود داشته باشد. بلکه باید در این زمینه، احساس مسئولیت و ابراز همدردی وجود داشته باشد. در زمانیکه برخی از افراد خواستار ساخته شدن دیوارها در اروپا هستند، زمانیکه هویت و شناسایی اروپا در خراب کردن دیوارها، از شروع آن از برلین شروع شده است، نیازمند به یافتن راه حل‌هایی فنی هستیم. ما بر این باوریم که شورای اروپا بتواند کمکی در این راستا بکند. چرا که این فقط یک مشکل ایتالیا نبوده، بلکه مشکلی برای فرانسه و همچنین مشکلی برای اروپا است. همه ما باید برای حل کردن این مشکل تلاش کنیم». از دیدگاه وزیر خارجه این کشور اولین قدم، اجرایی کردن عملیات دریایی بوده و قدم‌های بعدی،‌ وابسته به تصمیم گیری‌های سازمان ملل متحد است. بطور طبیعی، قدم‌های بعدی، وابسته به تصمیم گیری‌ها و نیز یک قطعنامه سازمان ملل متحد است. اما این بخشی از تصمیم گیری‌های اروپا بوده و برای ایتالیا نیز برعهده گرفتن یک فرماندهی، مهم است.
رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به موضوع مهاجرت اعتقاد دارد «مهاجران نمی‌توانند برای همیشه در اروپا بمانند. لازم است آنها با ابزارهای اروپایی، به سرزمین‌های مادری خود بازگردانده شوند. چرا که از ایتالیا انتظار مسئولیت پذیری به تنهایی درباره این ماموریت وجود ندارد. مسئولیت پذیری هر یک از کشورهای اروپایی در برابر مهاجرت‌ها نیز در شورای آتی اروپا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و نیز شرایط سیاسی خود، باید اعلام کند، چه کاری‌هایی می‌تواند انجام دهد».
صدراعظم آلمان نیز در خصوص بحران مهاجرت تاکید دارد «مساله مهاجرت به اروپا و تقاضاهای پناهندگی، مسائل بسیار دشواری برای ما محسوب می‌شوند. ما به یک توزیع عادلانه پناهندگان (در اروپا) نیاز داریم اما این را هم می‌دانیم که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برابر اقدامات الزام آور برای حل و فصل این مساله، مقاومت‌های قابل ملاحظه‌ای از خود نشان می‌دهند. حل این مساله به این بستگی دارد که یک دستور کار کلی برای مساله مهاجرت به اروپا که از مبارزه با علل و عوامل فرار مهاجران از کشورهایشان تا نجات دادن جان این افراد و نیز نوع برخورد با درخواست‌های پناهندگی را دربرگیرد، با حساسیت و اشتراک جمعی، تدوین و در موردش تصمیم گیری شود.

وزير کشورآلمان نیز تائید می‌کند ایتالیا و یونان، کانون‌های بحران متقاضیان پناهندگی به اروپا را تشکیل می‌دهند. ما در خصوص تقاضاهای مهاجرت به دو کشور ایتالیا و یونان با آنها اعلام همبستگی می‌کنیم و حاضریم، در زمینه پذیرش و جذب متقاضیان پناهجو و هم نام نویسی از آنها بطور گسترده‌ای به این دو کشور کمک کنیم. ما همچنین آمادگی داریم که اروپا سهم خود را ادا کند. باید شمار متقاضیان پناهندگی در اروپا را به حداقل برسانیم و این، در سایه همبستگی در اروپا و بویژه کمک به ایتالیا حاصل می‌شود. امروز همه ما با فجایع ناشی از پناهندگی در جهان از جمله در دریای مدیترانه و اروپا مواجهیم. ما به واکنش و پاسخ اروپا در این زمینه نیازمندیم. این پاسخ بی شک به کشورهای ترانزیت کننده مهاجران و نیز نحوه جذب و پذیرش متقاضیان به اروپا مربوط می‌شود.
موج هجوم مهاجران غیرقانونی به اروپا در سال جاری در مقایسه با سال 2014، بیش از 170 درصد افزایش داشته است. بروکسل طرح اضطراری برای مواجهه با این پدیده را در دستور کار خود قرار دارد. آوراموپولوس کمیسر اروپایی در امور مهاجرت تاکید کرده است چهارصد هزار متقاضی مهاجرت که از کشورهای سوریه و اریتره هستند و در ایتالیا و یونان مستقر شده‌اند، در دو سال به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتقل خواهند شد. کمیسیون اروپا مدعی است برای حل مشکل مهاجرت، قصد سهمیه بندی مهاجران را ندارد، اما خواستار همبستگی برای جلوگیری از بروز مشکل برای برخی کشورهاست. طبق طرح اولیه توزیع مهاجران در کشورهای اروپایی، آلمان باید 8763 متقاضی مهاجرت، فرانسه 6752 و اسپانیا 4288 متقاضی مهاجرت را بپذیرند. کمیسیون اروپا قصد تقسیم بیست هزار مهاجر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، را درنظر دارد. اتحادیه اروپا برای سال 2014 تا 2020 مبلع 9 میلیارد و 200 میلیون یورو اختصاص داده است.
سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام داشته است «امسال بیش از صد وده هزار نفر به اروپا آمده‌اند. این آمار در ایتالیا افزایش چندانی نداشته است، اما تعداد افرادی که از طریق دریا به یونان آمده‌اند افزایش بسیار چشمگیری داشته و نسبت به مدت مشابه در سال 2014 شش برابر شده است.»

از دیدگاه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اکثر مهاجران غیرقانونی از کشور سوریه هستند. این کشور شاهد تنش‌های شدید و بی‌سابقه است. اما نباید تنش‌ها در کشوری چون سومالی، اوضاع دشوار اریتره و جنوب سودان را نیز فراموش کرد. وی در زمینه افرادی که این مهاجران را منتقل می‌کنند و شبکه‌های مافیایی که در این جابجایی فعال هستند تاکید داشت«این تشکل‌ها، سازمان‌هایی جنایتکار، کاملا منسجم و ساماندهی شده هستند و اغلب با قاچاق موادمخدر مرتبط می‌شوند. گاهی اعضای این گروه‌ها خود مهاجران یا پناهندگانی هستند که تلاش می‌کنند از راه عبور دیگران به همراه خود، به پولی برسند و هزینه مهاجرت خود را تامین کنند. قاچاقچیان انسان از راه عبور کسانی که برای فرار مهاجرت می‌کنند، پول زیادی به دست آورده‌اند. مادامی که دولت‌ها و سازمان ملل این مهاجران را تحت پوشش خود نگیرند، این شغل پردرآمد همچنان پابرجا خواهد بود. از طرف دیگراین سازمان‌های قاچاق انسان بسیار انعطاف پذیرند و خیلی زود خود را با مشکلات و عملیات جدید پلیس و همچنین افزایش یا تغییر در کنترل‌های مرزی هماهنگ می‌کنند و خیلی زود روی مناطق دیگر متمرکز و فعال می‌شوند.
طی 15سال گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از 11 میلیارد یورو برای پس فرستادن مهاجران غیرقانونی هزینه کرده‌اند. در مقابل، تنها در سال 2014، مهاجران جمعاً نزدیک به 16 میلیارد یورو برای سفر به اروپا پول داده‌اند. بخش بزرگی از این پول‌ها به جیب قاچاقچیان می‌رود. طی سال گذشتۀ 600 هزار نفر از کشورهای اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کرده‌اند. بنا بر آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، تنها طی پنج ماه نخست سال 2015، بیش از 100هزار مهاجر از مدیترانه عبور کرده، و 1865 نفر غرق شده‌اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =