تسنیم نوشت:

سفیر کشورمان در پاریس گفت جمهوری اسلامی ایران همواره و از ابتدا به راه حل عادلانه مبتنی بر مذاکره و دیپلماسی معتقد بوده است.
«علی آهنی» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران و مسئولین رسانه های مختلف دیداری، شنیداری و کتبی فرانسوی با اشاره به آخرین دور مذاکرات وین بین کشورمان با گروه 1+5، حضور وزرای خارجه در هفته گذشته و حضور مجدد آنها در هفته جاری در وین را نشان دهنده اهمیت این موضوع برای همه کشورها و رسیدن به یک توافق محکم و اطمینان بخش برای دو طرف دانست.

وی با ابراز خوش بینی از حصول توافق نهایی، اظهار داشت: از زمان بیانیه لوزان همه طرف ها با جدیت برای فراهم کردن زمینه جهت رسیدن به توافق نهایی تلاش کرده اند زیرا این توافق برای دو طرف مهم است.

آهنی افزود: مهم آن است که روند مذاکرات ایجاد شده متوقف نشود و حتی اگر تا آخر وقت 30 ژوئن نیز توافق نهایی نشد، تلاش برای رسیدن به توافق در روزهای آینده ادامه یابد زیرا توقف و شکست مذاکرات به نفع هیچ کس نیست.
سفیر کشورمان در فرانسه در ادامه به ماهیت برنامه های صلح آمیز کشورمان اشاره کرد و افزود: علیرغم تبلیغات بی اساس رژیم صهیونیستی، ایران هرگز به دنبال بمب هسته ای نبوده و نیست و اعتقادی هم به بازدارندگی هسته ای و اینکه بمب هسته ای موجب تضمین امنیت کشور می شود، ندارد.
وی ادامه داد: بر همین مبنا جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئولیت پذیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابتدا همکاری بیشتر را با این آژانس داشته است.

آهنی گفت: همکاری ایران با آژانس نشان از حسن نیت ایران و احترام به تعهدات خویش دارد و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ماهیت صلح آمیز برنامه های صلح آمیز ایران را تایید کرده است.
آهنی با رد این تحلیل که ایران به خاطر تحریم ها به میز مذاکره آمد، گفت: ایران حتی قبل از تحریم ها در سال 2003 مذاکره درخصوص برنامه هسته ای خود را آغاز کرد و همواره از ابتدا به دنبال یافتن راهی بود که هم ایران بتواند برنامه کاملا صلح آمیز هسته ای خود را ادامه دهد و هم نگرانی های طرف مقابل را برطرف نماید.
او ادامه داد: خوشبختانه غرب به این حقیقت پی برد که حربه تحریم علیه ملت بزرگ ایران کارایی ندارد و ناچار به تغییر رویکرد و به رسمیت شناختن حقوق مشروع ایران شد.

وی با اشاره به تلاش های بیهوده و بی اساس رژیم صهیونیستی به منظور تهدید وانمود کردن ایران و اینکه زمان دستیابی ایران به بمب اتمی نزدیک است، ابراز داشت: دنیا به بی اساس بودن این تبلیغات پی برده و روشن است که ایران کشوری مسئولیت پذیر و از اولین کشورهای امضاء کننده پیمان عدم اشاعه و به دنبال بمب نیست و همواره ایده منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای را دنبال می کند.
آهنی در این نشست به پرسش های مختلف خبرنگاران رسانه های فرانسوی نیز پاسخ داد.
سفیر کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه 1 فرانسه در مورد خطوط قرمز ایران گفت: خطوط قرمز ایران درخواست های زیاده خواهانه و ورای مفاد بیانیه لوزان و تعهدات پیش بینی شده برای سایر اعضای معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT ) از سوی برخی کشورها بویژه آمریکا است.
در این نشست سایر خبرنگاران فرانسوی نیز سوالات مختلفی را در خصوص اهداف رژیم صهیونیستی، چگونگی لغو تحریم ها، روابط ایران و فرانسه، اوضاع منطقه، تاثیر توافق هسته ای بر روی بحران های منطقه ای، روابط ایران و روسیه، اوضاع سوریه و عراق و مبارزه با تروریسم مطرح کردند که پاسخ های لازم از سوی سفیر کشورمان داده شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =