۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

قرار بود امروز مراسم با شکوه امضای موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای ایران برگزار شود ولی نکات زیادی از زمان آغاز مذاکرات تا کنون روشن نشده است و تغییر ناگهانی لحن طرف ایرانی اطمینان نمی دهد که این معامله بزودی نهایی شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، روزنامه نزاویسیمایا گازتا امروز در سرمقاله خود به قلم  آلکسی ناوموف نوشته است  :  قرار بود امروز مراسم با شکوه امضای موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای ایران برگزار شود ولی نکات زیادی از زمان آغاز مذاکرات تا کنون روشن نشده است و تغییر ناگهانی لحن طرف ایرانی اطمینان نمی دهد که این معامله بزودی نهایی شود. به عقیده نویسنده، آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران که همه تصمیمات در خصوص مذاکرات را در دست خود نگه می دارد، هفته گذشته چرخش شدیدی در زمینه سیاست خارجی به عمل آورد و در جلسه ای با مسئولین بلندپایه نظامی و دینی کشور خطوط قرمز جدیدی را تعیین نمود که فرستادگان ایران حق ندارند از آن عقب نشینی کنند.

به گمان نویسنده، اظهارات آقای خامنه ای اوضاع را سر و ته کرده و پیشرفت حاصل شده توسط طرفین در مذاکرات ماه آوریل لوزان را بر هم زده است. تهران قصد ندارد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به تأسیسات نظامی خود راه دهد و پژوهش های علمی خود را محدود نماید. ایران همچنین بر لغو فوری تحریم ها تأکید کرده و نمی خواهد که این روند با اجرای تعهدات هسته ای کشور مرتبط شود. در این مقاله نقطه نظر کریم سجادپور ایران شناس بنیاد کارنگی  آمریکا  نقل شده است که در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت که آقای خامنه ای معتقد است که طرف مقابل باید به هر وسیله ممکن برای انعقاد معامله تلاش به عمل آورد و می خواهد از غرب گذشت های بیشتری به دست آورد.

 نویسنده مقاله به بیانات آیت الله خامنه ای مبنی بر اینکه دولت آمریکا به ایران احتیاج دارد را نقل و گزارش روزنامه همشهری را منعکس می کند که بر طبق آن باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در آستانه مرحله پایانی مذاکرات و قبل از اعلام خطوط قرمز جدید توسط آقای خامنه ای برای ایشان نامه محرمانه ای ارسال کرده بود. به تعبیر نویسنده، رهبر می خواهد همزمان به رفع تحریم ها از ایران دست یابد و برنامه هسته ای را زنده نگه دارد و نیز صلح بین نخبگان معتدل و محافظه کار ایرانی را تأمین نماید. در هر حال، اوضاع مذاکرات وین دشوار تر شده است زیرا گروه 1+5 حاضر نیست بلافاصله بعد از انعقاد توافقات تحریم ها را از ایران بر دارد. ولادیمیر ساژین پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورشناسی روسیه معتقد است که حرف و عمل در سیاست ایران گاهی با هم مطابقت ندارد.

به گفته وی، طرفین به امضای توافقنامه نهایی علاقه مندند و لذا این سند با وجود همه شعارهای بلند  منعقد خواهد شد. این کارشناس معتقد است که بالاخره ایران به رفع تحریم ها احتیاج بیشتری دارد تا آمریکا به انعقاد قرارداد زیرا ایران نیازمند سرمایه گذاری های خارجی در اکثر شاخه های اقتصاد است. اروپا به نفت و گاز ایرانی نیاز دارد و آمریکا می تواند سود سیاسی ببرد زیرا تبدیل شدن ایران از کشور خصم به یک قدرت حد اقل بی طرف، موجب تقویت نفوذ واشنگتن در خاور میانه خواهد شد. ایران و آمریکا هر دو به مقابله با داعش علاقه مندند. در پایان مقاله آمده است که قرار است امروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه برای انجام رایزنی های مشترک با همتایان غربی خود وارد وین شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    10 0
    اتم ما تا حد پنج درصد می تواند فعال باشد
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      0 1
      مردم ما به آزادي، شغل، زندگي و شادي نياز دارند. اتم 100 درصد هم به اب مي شود براي مردم نه نان اتم 100 درصد را فقط معدود جنگ طلبان و بي خردان وطن فروش دوست دارند نه مردم فهيم و رنج كشيده ايران