ایرنا نوشت:

ماراتن مذاکرات هسته ای در وین به آخر خط نزدیک شده است و تمام طرف های شرکت کننده در آن برای امضای سند توافق جامع آماده می شوند و اگر طرف غربی با دوری از زیاده خواهی فقط مواضع سنجیده اتخاذ کند، امضای این سند ممکن خواهد شد.

مذاکرات جاری هسته ای ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 به وین از سطح مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه به وزرای خارجه ارتقاء یافت و این امر حاکی از نزدیک شدن بیش از پیش به توافق جامع است.

مطابق برنامه زمانی موجود، طرف های مذاکره کننده ایرانی و گروه 1+5 می بایست تا پایان امروز سند توافق جامع را تایید می کردند اما تمدید یک هفته ای انجام گرفته فرصت بیشتری را چانه زنی های نهایی ایجاد کرده است.

به گزارش رسانه ها، وضعیت مذاکرات وین که براساس پیش بینی های کارشناسان به احتمال زیاد منجر به عقد توافق جامع می شود به روند مذاکرات ماه آوریل گذشته در لوزان سوییس شباهت یافته که طرف های مذاکره کننده برای چند روز مذاکرات را تمدید کرده و موفق شدند تفاهم هسته ای را به دست آورند.

رسانه های روسی در روزهای اخیر بخش قابل توجهی از اخبار خود را به رویدادهای وین و مذاکرات ایران و شش کشور عضو 1+5 شامل آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا اختصاص داده اند که نشانگر اهمیت فوق العاده این مذاکرات در قالب های دو یا چندجانبه است.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای که از اواخر هفته گذشته دور پایانی آن در پایتخت اتریش آغاز شده و جریان دارد مواضع سنجیده ای اتخاذ کرده و تیم مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از حقوق هسته ای ایران به عنوان عضو کامل الحقوق پیمان منع انتشار سلاح هسته ای موسوم به ان.پی.تی دفاع می کند.

کشورهای عضو این پیمان از حقوق قدرت هسته ای فاقد بمب اتمی برخوردارند و می توانند بر اساس مفاد این پیمان برنامه هسته ای خود را توسعه دهند. ازجمله این حقوق غنی سازی اورانیوم برای مصارف در بخش های غیرنظامی همچون تولید سوخت هسته ای و اهدافی مانند پزشکی و کشاورزی و علوم و پژوهش های هسته ای است، اقداماتی که ایران به آن مشغول است.

بر اساس این پیمان، ایران با ادامه همکاری های قبلی، فرصت بازرسی سایت های هسته ای خود را برای کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم می کند که این روند در گزارش های آژانس مورد تایید قرار گرفته است.

بر این اساس در چند سال اخیر بیش از پنج هزار روز بازرسی از مراکز هسته ای ایران انجام گرفته که در تاریخ آژانس بی سابقه است و هیچ یک از اعضا تا این حد برای شفافیت برنامه هسته ای خود همکاری نکرده اند.

بسیاری از کارشناسان روس در گفتگو با خبرنگار ایرنا این رفتار ایران را حاکی از صداقت جمهوری اسلامی دانسته که چیزی از مراکز هسته ای را از دیده های بازرسان پنهان نمی کند.

با این وجود هنوز به دلیل زیاده خواهی های غرب در مورد بحث شفافیت اختلاف وجود دارد و به اصطلاح مذاکره کنندگان هسته ای، از موارد داخل پرانتز است.

مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع اصلی رای مردم اخیرا بازرسی از مراکز نظامی را منع کرد و به این ترتیب از زیاده خواهی طرف مقابل ایران در مذاکرات جلوگیری شد.

ایران به جامعه جهانی پیام داد که برای توافق هسته ای عادلانه آمادگی دارد اما اجازه سوء استفاده از حسن نیت خود را به هیچ طرف یا کشور یا سازمانی اعم از بین المللی یا منطقه ای نخواهد داد و تمام تلاش های تهران در چارچوب تعهدات بین المللی این کشور به ویژه پیمان ان.پی.تی انجام می گیرد.

ایران در راستی آزمایی این اقدامات خود هیچ گونه نگرانی و هراسی ندارد و در مذاکرات با گروه 1+5 هم بر این امر تاکید می کند اما با توجه به نیت غیرصادقانه برخی طرف های غربی، مذاکره کنندگان طرف مقابل به ایجاد ساز و کارهای بیشتر برای راستی آزمایی اقدامات ایران در آینده تاکید دارند و حتی مساله اعمال مجدد تحریم ها در صورت عدم انجام تعهدات متقبل شده ایران را مطرح می کنند.

تیم هسته ای ایران در روزهای اخیر در بحبوحه دور پایانی مذاکرات از رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره جست.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع مقامات ارشد نظام، در سفارشاتی خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، بر ﺿﺮورت رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺧﻮب ﻫﺴﺘﻪ ای ﺑﺮاﺳﺎس ﻋﺰت، ﻣﺼﺎﻟﺢ، ﻣﻨﺎﻓﻊ و ﺧﻄﻮط ﻗﺮﻣﺰ ﻧﻈﺎم و اﺟﺘﻨﺎب از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻋﻘﺐ ﻧﺸﯿﻨﯽ در ﻣﺬاﮐﺮات و اﯾﺴﺘﺎدﮔﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ زﯾﺎده ﺧﻮاﻫﯽ ﻫﺎی آﻣﺮﯾﮑﺎ تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب همچنین ﺗﺮﺳﯿﻢ دﻗﯿﻖ ﺧﻄﻮط ﻗﺮﻣﺰ ﻣﺬاﮐﺮات ﻫﺴﺘﻪ ای و رﻋﺎﯾﺖ اﯾﻦ ﺧﻄﻮط در ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﻬﺎﯾﯽ را مورد تاکید قرار دادند.

برخی کارشناسان روس در روزهای اخیر در گفتگو با خبرنگار ایرنا، این اظهارات رهبری را بسیار مهم دانسته که راهنمای خوبی برای تیم مذاکره کننده خواهد بود.

گنادی آودییف رایزن فرهنگی سابق روسیه در ایران و معاون رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه در این رابطه گفت:تیم مذاکره کننده به خوبی خطوط قرمز ایران را رعایت می کند و رهبر انقلاب با اعلام حمایت از این تیم، ملت ایران را دعوت به ادامه پشتیبانی از مذاکره کنندگان ایرانی کرد.

به گفته کارشناس روس، این پشتیبانی در شرایط کنونی که مذاکرات وارد مرحله نهایی شده و بخش عمده متن توافق جامع در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران تنظیم و مسایل مهم مورد اختلاف باقی مانده است، اهمیت فراوانی دارد، زیرا برخی نیروهای سیاسی در غرب و اسراییل برای فشار بیشتر بر تهران تلاش می کنند.

معاون رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی و آمریکا در تلاش های خود برای تضییع حقوق هسته ای ایران و واداشتن این کشور به صرف نظر از حقوق خود ناکام می مانند و این کشورها نتیجه ای از اقدامات خود نخواهند گرفت.

ژنرال لئونید ایواشف رییس مرکز مطالعات مسایل ژئوپلیتیک روسیه هم امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو به حقانیت مواضع ایران اشاره و به استناد اظهارات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ایران فقط با توافقی هسته ای موافقت خواهد کرد که مغایر با منافع خود نباشد.

رییس مرکز مطالعات مسایل ژئوپلیتیک روسیه گفت: ایران تاکنون در مذاکرات هسته ای صادق بوده و همواره خواهان حل و فصل مسایل هسته ای خود بوده که بر اثر سوء تفاهمات به وجود امده است.تمام شواهد موجود حاکی از آن است که هیچ تلاشی برای دستیابی به سلاح اتمی انجام نداده و به همین دلیل هزاران روز بازرسی های آژانس از مراکز و سایت های هسته ای این کشور کوچکترین مدرکی را برای متهم کردن تهران به تلاش برای ساخت سلاح اتمی به دست نداده است.

کارشناس ارشد روس در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر عالی ایران فتوایی را برای منع ساخت و نگهداری سلاح اتمی صادر کرده که باید راهنمای مهمی برای مذاکرات باشد زیرا در واقع تضمین داده است که تهران در این جهت حرکت نمی کند و تمام برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ماهیت صلح آمیز دارد.

انتظار می رود با توجه به مواضع شفاف و مستند بر معیارهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در مباحث مطرح و مهارت حرفه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ویژه اشراف کامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کنندگان ارشد بر مذاکرات، آشنایی با دیپلماسی مذاکراتی و عملیاتی و همچنین الگوی دیپلماسی غربی بویژه آمریکا، توافق جامع در صورت باید متوازن و متعادل بدون تضییع حقوق بین المللی ایران باشد، زیرا در غیر این صورت طرف ایرانی آن را نخواهد پذیرفت.

مقام های غربی از این وضعیت اطلاع دارند و به نظر می رسد در نتیجه مذاکرات ، طرف های ایرانی و 1+5 بتوانند موارد اختلاف را از میان برداشته و توافقی متوازن و قابل اجرا در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران به دست آورند که با امضای آن شرایط برای لغو کامل تحریم های ایران فراهم شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =