حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ، از آمادگی این اداره کل برای ایجاد فضای کتابخانه های وقفی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ، حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در دیدار با مهدی رمضانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ، کتاب را غذای روح بشر معروف نمود.


مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در ادامه گفت : طبق بررسی های بعمل آمده کتاب نخوان های ما بیشتر از کتاب خوان های ماست و این یک معظل جدی فراروی کتاب و کتابخوانی است.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد : بنابر اعلام حوزه پژوهش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1381 سرانه مطالعه هر ایرانی 7 دقیقه است ، و این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله امریکا 22 دقیقه ، انگیلیس 55 دقیقه و ژاپن 90 دقیقه است.

وی در بیان علل و عوامل سرانه پائین مطالعه در کشور گفت : نبود زیرساخت های لازم برای مطالعه خصوصا فضای مناسب و امکانات لازم در کتابخانه ها ، عدم نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در بین مردم ، توزیع نامناسب کتاب در شهرها ، روستاها و مناطق مختلف از جمله عوامل اصلی پائین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور می باشد.

این مقام مسئول در ادامه گفت : امروز کتابفروشی های ما بیشتر از آنچه به فروش کتاب مبادرت کنند ، به کتب کمک درسی و جزوات آموزشی و نوشت افزار روی آورده اند و محلی برای فروش این اقلام شده اند.

ایجاد فضای کتابخانه های وقفی

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین از آمادگی این اداره کل برای ایجاد فضای کتابخانه های وقفی در استان خبر داد و اظهار داشت : این اداره کل این امکان را دارد تا با در اختیار دادن فضای لازم در امامزادگان و موقوفات و همچنین ارائه کتب و سایر امکانات نرم افزاری توسط اداره کل کتابخانه ها اقدام به ایجاد کتابخانه های وقفی در استان برای استفاده همه اقشار جامعه نماید.

حجت الاسلام نوروزی در ادامه چند پیشنهادات در راستای توسعه فرهنگ کتابخانی در استان ارائه داد و اظهار داشت : اجرای طرح 5 دقیقه با کتاب در امامزادگان و مساجد استان که به معرفی و قرائت بخشی از کتاب اختصاص مییابد ، طراحی غرفه های جذاب جهت معرفی کتب آموزنده علمی و مذهبی و رابطه این دو با هم در فضای امامزادگان و مساجد استان ، بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه های مرتبط جهت فرهنگ سازی مطلالعه بیشتر ، آشنایی خانواده ها با فرهنگ مطالعه کتابخوانی و آموزش شهد و لطافت های مطالعه از کودکی در دبستان ها و مدارس استان روش های های است که با بکارگیری آن می تواند گام های موثری در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان قزوین برداشت .

در ادامه این دیدار مهدی رمضانی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین ضمن تشکر از همکاری های مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و پیشنهادات مطرح شده با استقبال از ایجاد فضای کتابخانه های وقفی در استان گفت : تأثیرگذاری فضاهای معنوی به ویژه امامزادگان بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و به طور قطع، حضور صحیح و موثر در این اماکن مقدسه و ارائه خدمات مطلوب به زائران موجب تحولات گسترده ای در امر مطالعه شود.

وی ادامه داد : رویکرد مهم ما افزایش انس و علاقه مردم به کتاب و مطالعه مفید است که به طور قطع این مهم بدون پشتیبانی و حمایت سایر دستگاه ها محقق نمی شود.

رمضانی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند فراگیر شدن تبلیغات کتاب و کتابخوانی در دستگاه های ضروری است، بنابراین شایسته است دغدغه های مقام معظم رهبری در امر کتاب و کتابخوانی هرچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با بسیجی همگانی به منویات ایشان در این زمینه جامعه عمل پوشانده شود .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =