روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در حالی بازار خودروهای وارداتی در خردادماه نیز با کاهش 50 درصدی همراه شد که ادامه این روند نگرانی‌هایی را برای دست‌اندرکاران وارداتی‌ها به‌وجود آورده است.

در این بین برخی کاهش واردات خودرو را به دستورالعمل وزارت صنایع مبنی بر اصلاح مقررات واردات خودرو مرتبط می‌دانند این در حالی است که واردکنندگان خودرو کاهش تقاضا را اصلی‌ترین علت افت واردات خودرو عنوان می‌کنند.

هر چند برخی فعالان بازار با خوشبینی پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه‌دار نخواهد بود، اما آمار واردات خرداد ماه نگرانی نسبت به ادامه وضعیت فعلی را افزایش داده است. گزارش گمرک حاکی از آن است که در سومین ماه سال نیز روند کاهشی واردات خودرو که از نخستین ماه سال‌جاری آغاز شده با شدت کمتری ادامه پیدا کرده است.

براساس آمار گمرک از ابتدای سال‌جاری تاکنون 10 هزار خودرو وارد کشور شده است که این میزان، نشان‌دهنده کاهش ۵۱ درصدی واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ هزار و ۴۶۴ خودرو وارد کشور شده است. بسیاری از کارشناسان علت افت واردات را کاهش تقاضا می‌دانند و برخی دیگر بر قوانین دست‌وپاگیر اشاره دارند. از سوی دیگر برخی بر افزایش واردات سال گذشته تاکید دارند و معتقدند که این موضوع به‌دلیل نگرانی واردکنندگان غیرنمایندگی از تغییر قوانین بوده است. با این حال بررسی علل کاهش واردات خودرو در سال‌جاری موضوعی است که به پرسشی جدی بدل شده که نیازمند پاسخ از سوی فعالان بازار وارداتی‌ها و کارشناسان خودرو است.

مازاد واردات عامل افت در سال جدید

کاهش واردات خودرو در حالی صورت می‌گیرد که برخی علت آن را دستورالعمل وزارت صنایع مبنی بر الز ام شرکت‌ها به ارائه خدمات پس از فروش می‌دانند. این در حالی است که برخی خبرها حاکی از بازنگری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص این دستورالعمل است.

در همین راستا فربد زاوه، کارشناس خودرو  دلیل افت واردات را دستورالعمل وزارت صنعت عنوان می‌کند و می‌گوید: تا قبل از دستورالعمل وزارت صنعت 70 درصد بازار خودروهای وارداتی در دست غیرنمایندگی‌ها بود که به‌دلیل این دستورالعمل ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه محدود شد و در سال جدید شاهد افت واردات خودرو در بازار بودیم.زاوه با اشاره به اینکه دستورالعمل فوق تبعات بسیاری را به‌دنبال داشته است، می‌گوید: دولت سال گذشته درآمد یک و نیم میلیارد دلاری از واردات خودرو داشته است. نیروی انتظامی حدود 250 میلیون تومان درآمد داشته و از سوی دیگر هزینه 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده پرداخت شد و حوزه بهداشت و درمان نیز درآمد 150 میلیونی از این راه کسب کرد. براساس این موارد وزارت صنعت باید با در نظر گرفتن درآمد دولتی به تهیه دستورالعمل خود می‌پرداخت.

بر این اساس در حالی که به گفته زاوه بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل افت واردات دچار رکود شده است و قیمت‌ها افزایش یافته برخی از واردکنندگان خودرو از کاهش قیمت‌ها نسبت به شب عید خبر می‌دهندو علت آن را نبود تقاضا در بازار می‌دانند. آنها با اشاره به اینکه در حال حاضر کاهش تقاضا عمده‌ترین دلیل افت واردات است به تاثیر قوانین در این‌باره اشاره می‌کنند.

در همین زمینه، فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که در حال حاضر بازار وارداتی‌ها با کاهش قیمت به‌دلیل کاهش تقاضا مواجه است. وی علت افت واردات خودرو در سال‌جاری را نگرانی برخی از واردکنندگان متفرقه نسبت به قوانین می‌داند و می‌گوید: واردکنندگان متفرقه به‌علت نگرانی مقررات و دستورالعمل وزارت صنایع عمده واردات خود را پیش از عید انجام دادند و به همین دلیل حالا با مازاد محصول مواجه هستند. این در حالی است که تقاضای موجود در بازار براساس این حجم واردات رشد نکرده است.

رئیس انجمن وارد‌کنندگان، اما نظر دیگری نیز در مورد کاهش واردات دارد. وی آگاهی مشتریان نسبت به حق و حقوق خود را دلیل دیگر ی در این زمینه عنوان می‌‌کند و می‌افزاید: مشتریان دیگر حاضر نیستند خودروی با آپشن کم و بدون گارانتی را خریداری کنند به همین دلیل بازار غیرنمایندگی‌ها با مشکل فروش مواجه شده است.

با این حال مصطفی خدری، یکی از واردکنندگان غیرنمایندگی خودرو وارداتی علت کاهش واردات خودرو در سه ماهه ابتدای سال‌جاری را کاهش بخش تقاضا می‌داند و می‌گوید: سال 93 بازار خودرو با حجم زیادی از مشتریانی روبه‌رو بود که به‌دلیل نوسانات بازار در سال‌های 90 تا 92 حاضر به خرید نبودند؛ بنابراین با حاکم شدن آرامش در بازار شاهد سیل عظیم مشتریان به بازار خودرو بودیم.

وی معتقد است که این حجم در سال گذشته تخلیه شده است؛ بنابراین بازار با کاهش تقاضا مواجه است و مشتری بنا به دلایلی حاضر به خرید نیست که افت قیمت خودروها در بازار نیز موید این موضوع است.وی همچنین دلیل دیگر کمبود تقاضا را عدم تغییر ظاهر و طراحی خودروها در مدل سال خود می‌دانند و اینکه بازار دچار یکنواختی در عرضه خودرو شده است.

آینده بازار وارداتی‌ها؟

نگرانی از کاهش واردات خودرو در حالی شدت می‌گیرد که برخی معتقدند رکود موجود در بازار داخلی‌ها نیز به وارداتی‌ها سرایت کرده است. رکودی که بار دیگر نوک پیکان انتقاد را به سمت دولت و دخالت او نشانه می‌رود. با این حال بسیاری تغییر در دستورالعمل را از یکسو و از سوی دیگر تغییر طراحی خودروها در سال 2016 را باعث تحول در بازار وارداتی‌ها می‌دانند.

برهمین اساس فربد زاوه معتقد است که با تغییر در قانون شاهد افزایش خودروهای وارداتی در آینده نزدیک خواهیم بود. وی بااشاره به حل و فصل مشکلات قانونی از واردات 50 تا55 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری خبر می‌دهد.فرهام احتشام‌زاد نیز در این باره می‌گوید: در صورتی که قوانین شفاف شود طبیعتا انتظار ما این است که با افزایش خودروهای وارداتی مواجه باشیم که موجب شدت رقابت در بازار خودروها می‌شود.

با این حال مصطفی خدری معتقد است که به‌دلیل در پیش بودن سال 2016 و تغییر طراحی بسیاری از خودروهای خارجی مردم رغبت بیشتری به خرید نشان خواهند داد و شاهد افزایش تقاضا در بازار خواهیم بود.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    85 18
    اتقاقا مردم طرفدارخودروی خارجی هستند . به دلیل ایمنی زیبایئ و کیفیت . شاید بحث نمایندگی باشد. ولی درشهر ما برعکس میباشد بیشتر خودروی خارجی میخرند. الکی جو ندید.
    • مهدی IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      45 27
      الکی مثلا شما بچه بالا شهری
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      12 3
      من خودم میخوام کمری هیبریدی بخرم اما به دو دلیل نخریدم ... 1 الان ثبت نامی ها هنوز ماشینشون رو از نمایندگی نگرفتن هنوز که هنوزه ... 2 قیمت اعلامی گرون تر از قیمت واقعی هست ... اختلاف قیمت بسیار زیادی داره ... فعلا باید با ..... بسازیم تا درست شه وضعیت ...
    • همایون A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      22 2
      دلیل اصلیش گمرکیه که صد برار میشه جرات دارن تعرفششو بیارن پایین ببین چند نفر خودرو داخلی سوار میشن
    • م م A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      18 2
      زیبایی و کیفیت؟ خودرو چینی با استهلاک بالا حتی از پراید هم مطمئن تره.
    • امير A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      2 2
      اتفاقا به نظر من بي نام درست ميگه
  • علی GB ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    36 2
    بهترین کار آزاد کردن واردات خودرو با تعرفه مشابه کشورهای همسایه میباشد تنها در آن زمان خودروسازی کشور فکری به حال خود خواهد کرد
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    8 13
    مشکل نبود خدمات پس از فروش قطعات ، تعمیرات و... برخی خودروهای وارداتی چند سال بعد خودشان را نشان می دهند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      8 0
      دوستمون درست میگه ... من خودم با چشمام دیدم یک خودروی ژاپنی که لنسر 2014 بود به دلیل عدم وجود قطعه 2 ماه خوابیده بود و واردکننده قطعه رو نداشت ... الان ماشین های کره ای قطعشون زیاده تو بازار ولی کیفیت نسبت به ژاپنی ...
  • فراز A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    38 1
    بابا خیلی بیشتر از نصف مردم زیر خط فقرن, پرایدو با هزار قرض و بدهی دارن میخرن, همچین تیتر زدی انگار اینجا همه در رفاه "نسبی" هستند.
  • محسن A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    19 3
    قیمت خودروهای وارداتی بین 2 تا 3 برابر قیمت واقعی آنها ست . و خدمات بعد از فروش خیلی از آنها در حد شعار است وعملا در صورت وجود مشکل بین 3 تا 7 ماه خودرو زمینگیر میشود . علت عدم استقبال مردم دو مورد فوق میباشد .
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    15 0
    بخاطر اینکه ملت پولی ندادند....
    • سعید IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      9 1
      آخ که حرف حق زدی من میخواستم همینو بگم شما گفتی. ماشین تو ایران نسبت با بازار کانادا که خودش بازار گرونیه تقریبا دوبرابره قیمتش و درامد مردم تقریبا 0.001 برابر. حالا خدایی این سووال داره چرا کمتر می خرن ؟ چون کمتر پول دارن.
  • ارسلان A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    16 2
    اگه ایرانخودرو و سایپا رو کلا تعطیل کنن همه چی درست میشه