۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳

مهم ترین دست آوری که تیم مذاکره کننده هسته ای به دست آورده رفع یکباره و سراسری تحریم های اقتصادی است. موضوعی که تیم قبلی حتی نتوانست در موردش مذاکره کند.

سعید جعفری پویا - وین

پای هر خبر و گزارشی که از مذاکرات هسته ای منتشر می شود مخاطبان می پرسند تحریم ها چه می شود؟ کی برداشته می شوند؟ آیا دلار ارزان می شود؟ آیا ارزانی می آید؟ موضوعی که نه تنها برای جامعه که اصلی ترین خواسته ایران در مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱  هم بوده است.

بر اساس آخرین توافقاتی که میان وزرای خارجه ایران و کشورهای غربی صورت گرفته موضوع رفع تحریم ها به چند دسته مختلف تقسیم می شوند و ساز و کار برداشته شدن آنها هم متفاوت خواهد بود.

۱ - تحریم های اقتصادی

بر اساس آخرین خبرها از مذاکرات وین، طرفین به توافق کامل رسیده اند که کلیه تحریم های اقتصادی، شامل بانک مرکزی، سوئیفت، نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، انرژی و خلاصه هر آنچه که به اقتصاد مربوط می شود در همان مرحله اول برداشته شود.

همچنین طبق توافقاتی که انجام شده توافق جامع میان ایران و ۵+۱ شامل سه مرحله خواهد بود. مرحله نخست در روز اعلام توافق که بلافاصله قطعنامه ای از سوی شورای امنیت صادر می شود و تمام قطعنامه های پیشین باطل و کلیه تحریم های شورای امنیت لغو می شوند. مرحله دوم که از آن تحت عنوان Operation Day یاد می شود همه تحریم های اروپا و آمریکا کنار گذاشته می شوند و این موضوع رسما اعلام می شود.

پس از این روز اقدامات ایران و غرب برای اجرایی کردن توافقات رسما انجام می شود. بدین ترتیب که ایران زمینه های لازم برای اجرای تعهدات خود را انجام می دهد و طرف غربی هم ساز و کارهای رفع تحریم ها را در دستور کار قرار می دهد. این بازه احتمالا بیش از سه یا چهار ماه طول نمی کشد و بالاخره روز پایانی توافق، اجرایی شدن کامل توافقات است که در این روز کلیه تحریم های اقتصادی که در روز دوم کنار گذاشته شده عملی و اجرایی می شود. بدین ترتیب به احتمال بسیار زیاد در ماه های پایانی سال ۹۴ این تحریم ها لغو خواهند شد.

۲ - تحریم های اشاعه ای و تسلیحاتی

هنوز یکی از حوزه های اختلاف میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ است. با این حال طرفین توافق کرده اند که رفع این تحریم ها در مرحله بعدی صورت گیرد. تحریم های اشاعه ای و تسلیحاتی البته تنها به موضوع هسته ای مربوط نمی شوند و محدودیت هایی از این دست بیش از سه دهه است که علیه ایران اعمال می شود. با این حال همچنان توافقی روی زمان رفع این تحریم ها به عمل نیامده است. ضمن اینکه وجود مواد با کاربرد دوگانه هم بر این چالش ها افزوده است.

به عبارت دیگر غرب معتقد است مواد و محصولاتی که می توانند با کاربردی دوگانه در ساخت تسلیحات اتمی ساخته می شود هم شامل این محدودیت ها بشود. اما به هر ترتیب باید اذعان داشت که همچنان راه حل مشخصی در این باره روی میز نیست و همچنان گفتگوهای فشرده دو طرف ادامه دارد.

با این تفاسیر و در شرایطی که اصلی ترین خواسته ایران در مذاکرات هسته ای همواره موضوع رفع کامل تحریم های اقتصادی شامل نفت، بانک مرکزی و بعضا پتروشیمی بوده است در نخستین مرحله برداشته خواهد شد. نخستینی که البته بر خلاف ادعای برخی بیش از یک سال طول نخواهد کشید و به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال جاری شمسی به وقوع می پیوندد. در نهایت تمام اخباری که از کوبورگ بیرون می آید بیش از اینکه سنگین و همراه با ناامیدی باشد امیدوار کننده و مثبت است. اما با این حال باز هم برای قطعی شدن کل موضوعات و البته اعلام رسمی توافقی که قرار نیست امضای مشخصی داشته باشد و سندی معتبر در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود باید صبر کرد. شاید یک هفته دیگر ...  

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    226 8
    تحريم هواپيمايي كي لغو ميشه تا ما هم بتونيم مثل بقيه دنيا هواپيماهاي نو داشته باشيم ؟ آخه زندگي خوب هم حق مسلم ماست .
    • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      19 12
      شما مایه داری ظاهرا که هواپیما سوار میشیا...
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      7 38
      به زودی... فقط اندکی امید.... ذلت هم حق مسلم شماس
    • بی نام EU ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      17 8
      بعضیا مث ما تو نون شب موندن. حالا هواپیمای شما پولدارا پیش کش. نکته اینه که مگه توافق شده که نویسنده نوشته : "مهم ترین دست آوری که تیم مذاکره کننده هسته ای به دست آورده " والا تلویزیون یه چیز میگه ، سخنرانی اوباما رو پخش میکنه ادم دلش خالی میشه بعد میای اینجا یه چیز دیگه نوشته شده.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      9 2
      انچکه در ایران گفته میشود مهم نیست..انچکه در مذاکرات گفته می شود مهم است...از اظهارات اوباما
  • محمد A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    8 4
    بزارین توافقی بشه بعد بگین تحریم ها کی برداشته میشه
  • 1 IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    5 6
    اين فرآيند 13 ساله كه وجود داره و هر دوره ويژگي خودش رو داره . دوره قبلي كشور مشغول جمع كردن امتياز بود . الآن با همون امتياز ها رفتن روي ميز مذاكره دارن خرجش مي كنن تا بتونن امتياز بگيرن نمونه اش غني سازي 20 درصد بود . عزيز نه شما و نه هيچ مسئول و دولتي نمي توني افتخارات اين مبحث رو براي خودش بذاره ، تمام ملت زير انواع فشار رفتن تا مسئله هسته ايي به اينجا برسه .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    8 2
    این مذاکرات برای ما آب نمیشه ولی برای عده قلیلی نان میشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    4 1
    انصافا اگه این طور باشه تا حدودی به نفع ماست تا به نفع اون ها دست تیم مذاکره کننده مخصوصا دکتر ظریف درد نکنه
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    4 6
    بزك نمير بهار مياد كمبزه خيار مياد
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    8 0
    تحریم کاغذ کی لغو میشه؟ تا ما هم بتونیم مثل بقیه کتاب های کمک آموزشی بخریم آخه ما فقیر فقرا که به دنبال علم و دانش هستیم ولی پول کتاب ها گرونه چیکار کنیم؟
  • مجید EU ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    7 7
    حتما آمریکا دلش برای ما می سوزه و برای رضای خدا تحریم ها رو لغو میکنه ساده انگاری هست ... آمریکا تا چیزی به نفعش نباشه و ایران رو ندوشه چیزی پس نمیده باید به فکر مدیریت قوی در داخل باشیم و خودمون مسائل رو حل کنیم تا اینکه دستمون رو جلوی نامردا دراز کنیم آینده مسائل رو بهتر روشن میکنه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    5 2
    زندگی خوب حق ایرانی نیست تا وقتی که شغل عده ای فقط دهن کجی به مردم ایرانه
  • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    6 3
    مملکتمون به باد فنا نره برداشتن تحریم پیشکش .
  • سروش A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    3 6
    من بیشتر از همه چیز از بازرسی های سرزده و خارج عرف که باعث نابودی کشور در بلند مدت میشه میترسم.....ضمنا امیدوارم کاری کنن به بهانه جدید تمام تحریم ها برنگرده و اونوقت علی میمونه و حوضش
  • امید A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    5 6
    این تیم تمام تلاش شو کرده حتی اگر موفق هم نشوندازشون تشکر میکنیم
  • حسین DE ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    8 2
    بنظر شما بهتر نیست اول با آمریکای درون توافق کنیم همونایی که پول ملت رو به یغما میبرن همونایی که از کلمه بیت المال فقط به بیت ش حریص شدنو هرچی که هست میدزدنو به خونه هاشون میبرن.چند برابر تحریم های آمریکا از دزدی های داخل ضربه خوردیم.
  • foroogh A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    5 2
    درونمون رو میشه بگید چه جوری بسازیم؟ از خودمون سوییفت بسازیم؟
  • زهرا 09135565162 US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 6
    تو قبر پدر امريكا
  • ناشناس A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 5
    آقای عزیز تو این مذاکرات اشاره ای به حساب های بانکی از جمله حساب پی پال و آلرت پی نشده؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    4 0
    امیدوارم هر چه زودتر تحریما برداشته شه خدایا من سیستم میخوام پول ندارم لطفا هر چه زودتر تحریم های لعنتی رو بردارین ممنون
  • ح A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    1 0
    کی تموم میشه