اینترنت کشور 204 گیگابیت بر ثانیه شد؛ اینترانت کشور2400 گیگابیت!

مدیر عامل شرکت زیرساخت در مراسم افتتاح پروژه تلاش (توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت) این پروژه را یک پروژه بسیار بزرگ و تاثیرگذار در ارتباطات کشور دانست که ظرفیت پهنای باند ارتباطی کشور را دو و نیم برابر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازروابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود خسروی در این مراسم که با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس کمیته مخابرات مجلس، وزیر ارتباطات و معاونان وی، برگزار شد, ویژگی این پروژه را ترانزیت دیتا از طریق ایران برشمرد و اظهار کرد: جایگزینی مسیر بحرانی انتقال از طریق کانال سوئز به منظور جایگزین شدن ایران به عنوان مسیری امن و با کیفیت و تأثیرگذار در تبدیل کشور به هاب ارتباطی منطقه از جمله ویژگی های این پروژه است.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری دولت در زیرساختهای کشور تصمیمی درست و هوشمندانه است، گفت: در راستای اجرای این پروژه افزایش ظرفیت پهنای باند IP داخلی کشور به بیش از دو برابر از حدود 650 هزار لینک E1 به یک میلیون و 350 هزار لینکE1 ، رسید.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه فکر و طراحی این پروژه مربوط به سال گذشته بوده است گفت: 128 ایستگاه تجهیزات در راستای این پروژه نصب شده و 100 شهر را نیز پوشش قرار می دهد که در نهایت ظرفیت انتقال را به 1200 گیگابیت بر ثانیه می رساند.

وی با اشاره به توسعه فیبرنوری در کشور خاطر نشان کرد: از آغاز دولت یازدهم تاکنون 5هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور ایجاد شده و علاوه بر آن، شبکه مایکروویو را به عنوان شبکه پشتیبان داریم.

خسروی در ارتباط با دیگر پروژه های در دست زیرساخت گفت: مناقصه پروژه نور2 انجام و برنده آن مشخص شده و با اجرای آن 13 هزار کیلومتر به ظرفیت فیبرنوری کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه امید نیز در لایه دیتا در دست اقدام است، خاطر نشان کرد: مناقصه پروژه امید1 نیز تا پایان این ماه برگزار می شود.

ازسویی دیگر،ترانزیت دیتا از طریق مسیر ایران که جایگزین مسیر بحرانی انتقال از طریق کانال سوئز است؛ نیز یکی دیگر از دستاوردهای پروژه تلاش به شمار می رود که در آن پهنای باند ترانزیت از 365 به 575 گیگابیت برثانیه افزایش یافته است.

گفتنی است در پروژه تلاش ظرفیت پهنای باند IP داخلی از 622 گیگابیت به 2400 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت که فراهم شدن زیرساخت لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین نیاز پهنای باند اپراتورها از نتایج این پروژه است.

همچنین با اجرای این پروژه پهنای باند شبکه IP بین‌الملل نیز از 72 گیگابیت بر ثانیه به 204 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.

همچنین تا پایان سال 94 قرار است ظرفیت پهنای باند IP داخلی از 2400 گیگابیت بر ثانیه به 4هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

از دیگر نتایج این پروژه افزایش ظرفیت ترانزیت پهنای باند از 365 گیگابیت بر ثانیه به 575 گیگابیت بر ثانیه بوده است که کمک می‌کند، ترانزیت دیتا ال مسیر ایران جایگزین مسیر بحرانی ترانزیت دیتا از کانال سوئز شود.

طبق اعلام مسئولان شرکت زیرساخت با اجرای این پروژه دولت یازدهم توانسته در 2 سال پایانی پنجم توسعه ظرفیت ارتباطای کشور را به اندازه ظرفیت ایجاد شده در تمام سال‌های گذشته ارتقا دهد.

طبق اعلام مدیران زیرساخت اجرای این پروژه در بازه زمانی 100 روزه و روی شبکه فعال کشور بدون ایجاد اختلال در شبکه ارتباطی اجرا شده است.

هزینه این پروژه حدود 2هزار و 100 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =