وقتی دو ماه قبل شکوفه‎های مرکبات به میوه‎های کوچک مبدل شد، باغداران گلستانی سالی پربار را تصور می‎‎کردند اما گرمای شدید پایان این رویای خوش بود.

دمای بالای 47 درجه در استان گلستان طی دو ماه اخیر بسیاری از باغداران این استان شمالی را غافلگیر کرد و میوه‎هایی که تازه تشکیل یافته بودند به دلیل تنش و استرس ناشی از افزایش دما از بین رفتند.

گزارش‎های هواشناسی استان باز هم از ادامه روند رو به افزایش دما در گلستان خبر می‎دهد، گرمایی که استمرار آن برای این منطقه شمالی خبرهای خوشی به همراه ندارد.  

بدون شک گرمای عذاب‎آور این روزها، برای استانی که کمتر به چنین گرمایی عادت دارد، سخت و طاقت‎فرسا است، اما طبق گزارش جوی فعلاً گلستانی‎ها نباید منتظر باران باشند.

*گلستانی‎ها منتظر باران نباشند

یک کشاورز گلستانی با اشاره به شرایط بد جوی امسال استان نسبت به سال گذشته گفت: این گرمای بی‎سابقه به حدی بوده که زمین‎های اکثر کشاورزان به خشک‌سالی مبتلا شده است.

محمد نکاحی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار گرد: این شرایط سخت دمایی، موجب تنش در باغ‎های پرتقال و نارنگی این منطقه شده و اکثر درخت‎ها ریزش 100 درصدی میوه داشته‎اند.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده کم‎نظیر برای نخستین بار در این منطقه روی داده و هیچ‎کس گمان نمی‎کرد که این‌چنین شرایطی برای درختان روی دهد.

نکاحی با اشاره به شرایط سخت اقلیمی در استان گلستان افزود: دو سال قبل سرما و یخ‌بندان موجب خشک شدن اکثر مرکبات گلستان از جمله پرتقال و نارنگی شده بود و اکنون نیز گرمای ادامه‎دار در رشد و باردهی درختان خلل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این میان کشاورزان مهارت روبه‎رو شدن با این شرایط به ویژه گرمای غیرمتعارف را نمی‎دانند و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی به کشاورزان کاری ندارد.

همچنین یک کشاورز بندرگزی که دو هکتار باغ مرکباتش دچار تنش دمایی شده است، گفت: تصور می‎کردم سال پرباری را تجربه کنیم، اما وقتی چند روز پس از آن گرمای بی‎سابقه، سر باغم رفتم، دیدم که درختان بین 90 تا 100 درصد ریزش میوه داشته‎اند.

محسن حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: تجربه این شرایط برای من که امسال درختانم به مرز باردهی رسیده بودند، بسیار دشوار و تلخ بود، اما چه باید کرد.

وی ادامه داد: پس از گذشت از یخ‌بندان سال 1392 که دو سال باردهی درختان را به تعویق انداخته بود، این گرمای بی‎سابقه و تنش گیاهی تلخ‎ترین تجربه‌ام در عرصه کشاورزی بود.  

مباحث طرح شده از سوی باغداران گلستانی درددل عده معدودی نیست، بلکه صدها نفر از باغداران گلستانی اکنون در شرایطی سخت قرار دارند و باغ مرکباتشان تنش سختی را در عرصه جوی تجربه کرده ‎است.

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز چندان به آینده جوی گلستان خوش‎بین نیست و خبرهای خوشی ندارد.

سیدمحمدرضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گلستان با اشاره به تداوم گرما در استان اظهار کرد: در دو ماه اخیر چند بار استان دمای بالای 48 درجه را توأم با باد گرم تجربه کرد که این دما برای استانی همچون گلستان بی‎نظیر است.

این مسئول اضافه کرد: الگوهای پیش‎یابی هواشناسی فعلاً چیز خاصی را مبنی بر تغییر شرایط جوی نشان نمی‎دهد و تا روز جمعه هوا همچنان گرم است و ثبات یا افزایش دما را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: احتمال می‎رود از اواخر جمعه هفته جاری سیستم دیگر جوی که توأم با کاهش دما و بارش باشد حاکم شود، البته احتمال بروز چنین سیستمی فعلاً بسیار کم است.

رضوی ادامه داد: مسئولان استان با توجه به جدی شدن موضوع کم‎آبی تاکنون چند جلسه کارشناسی تشکیل داده‎اند که به شکل جدی به این موضوع و راهکارهای پیش‌رو پرداخته شود.

*گذر استان گلستان از شرایط نیمه بیابانی

وی با اشاره به تداوم افزایش دما و خشک‌سالی در استان گلستان افزود: شک نکنید با تداوم این وضعیت استان از شرایط نیمه بیابانی که اکنون به آن دچار هستیم هم فراتر خواهد رفت.

عضو کارگروه خشک‌سالی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وضعیت خشک‌سالی استان در کشور اضافه کرد: براساس ارزیابی مرکز خشک‌سالی کشور گلستان در سال‎ جاری در رتبه سه استان اول مبتلا به خشک‌سالی قرار گرفته است.

رضوی یادآور شد: این بررسی‎ها هم از لحاظ منابع آبی بوده و هم شرایط آب و هوایی لذا با شرایط موجود تنها در خردادماه امسال به رتبه اول در این بخش دست پیدا کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان، افزایش غیرمتعارف دمای هوا را طی دو ماه اخیر عامل شوک و استرس به برخی محصولات باغی دانست و گفت: این شرایط غیرمتعارف موجب شد تا میوه بسیاری از باغات خشک شده و از بین برود.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در سال‎های گذشته تنش‎های جوی از جمله یخ‌بندان محصولات باغی استان را تحت تاثیر قرار داد و امسال نیز گرمای بی‎سابقه موجب کاهش باردهی این محصولات شده است.

وی ادامه داد: دستگاه متولی باید برای مواجه شدن کشاورزان با این شرایط، برنامه‎های آموزشی و ترویجی ارائه دهد تا باغداران بدانند در چنین شرایطی چه واکنشی از خود بروز دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان در ادامه با اشاره به آمادگی همه دستگاه‎های متولی و تشکر از نیروهای آتش‎نشان در استان، بر آمادگی هر چه بیشتر آنان در این ایام که موعد برداشت گندم است، تاکید کرد.

مقدم بر هوشیاری دستگاه‎های منابع طبیعی و محیط‌زیست برای پایش و پیشگیری از حریق احتمالی در عرصه‎‎های منابع طبیعی و جنگل‎های استان از اکنون تا ماه‎های آینده تاکید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =