ایرنا نوشت:

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه گفت: اگر در مرزهای سوریه خطری متوجه ترکیه باشد، ترکیه برای رفع این خطر مداخله خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آنکارا، وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «آ خبر» این مطلب را عنوان کرد.

وی در پاسخ به سووالی در زمینه ایجاد منطقه امن از سوی ترکیه در مرز سوریه گفت: ما در صورت لزوم مداخله های داخلی و خارجی خود را انجام می دهیم. اگر تهدیدی در مرزهای ما متوجه کشورمان باشد در مقابل این تهدید نیز تدابیر لازم را اتحاذ می کنیم. در حال حاضر ما در مرز سوریه اقدامات لازم را انجام و واحدهای نظامی را مستقر کرده ایم.

وی با عنوان اینکه تهدیدها علیه ترکیه هر روز تشدید می شود، گفت: در نشست شورای امنیت ملی و نیز نشست امنیتی به ریاست نخست وزیر ترکیه مسایل تهدیدها علیه ترکیه بررسی شده و ترکیه به موازات افزایش تهدیدات، تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به مجوز مجلس ملی ترکیه به دولت این کشور در زمینه مداخله نظامی در سوریه در صورت لزوم گفت: ترکیه تدابیر لازم در مقابله با تهدیدها را انجام می دهد.

وی در پاسخ به این سووال که در صورت مداخله احتمالی، این مداخله تنها از سوی ترکیه انجام خواهد شد یا یک مداخله چندجانبه خواهد بود؟ گفت: ما نیاز به مجادله با سازمان تروریستی و افزایش فشار به دولت سوریه داریم. در سوریه گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی وجود دارند، ترکیه می تواند در این زمینه با ناتو همکاری داشته باشد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سووالی پیرامون انتشار سند قرارداد ترکیه - قطر و عربستان در سال 2012 برای سرنگونی دولت قانونی سوریه از سوی ویکی لیکس گفت: من از این سند اطلاعی ندارم. ما طرف چنین قراردادی نیستیم. از دید ترکیه بشار اسد باید تغییر کند و از قدرت دور شود، زیرا وی مشروعیت خود را از دست داده است.

شورای امنیت ملی ترکیه در نشست عصر دوشنبه خود تحولات در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و عراق را بررسی کرد.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر گفته بود که در این نشست در مورد احتمال ورود ارتش ترکیه به سوریه تصمیم گیری خواهد شد که در بیانیه شورا هیچگونه اشاره ای به این موضوع نشده است.

این نشست به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و با حضور احمد داود اوغلو نخست وزیر، فرماندهان بلندپایه ارتش ترکیه و وزیران عضو شورا برگزار شد.

شورای امنیت ملی ترکیه پس از نشست 4 ساعته با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اعضای شورای امنیت ملی ترکیه از حملات تروریستی علیه غیرنظامیان در سوریه و اقداماتی که در جهت تغییر بافت قومی منطقه صورت می گیرد، ابراز نگرانی کردند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    27 21
    مسئولین کشور اگه محکم تشر بزنن اونا جای خودشون میشینن.
  • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    4 7
    آخی نه تا حالا هیچ دخالتی نمی کردن...