العالم نوشت:

تحقیقات سازمان های اطلاعاتی عربستان درباره عناصری که در عملیات تروریستی دست داشته اند، به کشف رویکردی جدید با محوریت فعالیت "مادران داعشی" منجر شد.
 دو سال پیش، "ریما الجریش" همسر یکی از عناصر دستگیر شده در زندان های عربستان، "معاذ الهاملی" فرزند 16 ساله اش را برای همراهی عناصر داعش در جنگ، به سوریه فرستاد، و مدت کوتاهی پس از آن در نوامبر 2014، پس از بیعت با ابوبکر بغدادی (سرکرده داعش) چهار فرزند دیگر خود (ماریه 14 ساله، عبدالعزیز 13 ساله، ساره 8 ساله و عمار 6 ساله) را با خود همراه کرد و راهی سوریه شد تا به پسرش بپیوندد.

به نوشته وبگاه روزنامه المرصد، این گونه بود که زنان ماموریت های خود را در صفوف داعش و جبهه النصره آغاز کردند. اما انفجار مساجد توسط انتحاری های نوجوان و پیگرد گروه های آنان توسط سازمان اطلاعات عربستان، به شناسایی کودکانی منجر شد که در اقدام به عملیات تروریستی دست داشته اند و به این ترتیب، رویکردی تازه شناسایی شد که از آن می توان به عنوان نقش "مادران داعشی" یاد کرد.

پیش از این، از زمان کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق تشکیلات القاعده، از نقش "زنان القاعده" و جایگاه نوین آن ها در وزارت امور داخلی سخن به میان آمد و دکتر خلیل الخلیل نماینده مجلس شورا و رئیس سابق کمیسیون امنیتی این مجلس از آن پرده برداشت. به نوشتۀ سایت شبکه سعودی العربیه، در حال حاضر 19 زن به اتهام وابستگی به فرقه های گمراه در عربستان در بازداشت به سر می برند و دستکم 12 زن سعودی در سوریه، همراه داعش هستند.

از سوی دیگر، صفحه های داعش بر روی پایگاه های ارتباط اجتماعی، در موقعیت های مختلف، از پیوستن شماری از زنان به این گروه خبر داده بودند که از این میان می توان به "ندا القحطانی"، ریما الجریش و اروا البغدادی اشاره کرد. در این میان، تلاش "می الطلق" و "امینه الراشد" برای پیوستن به داعش ناکام ماند.

زنان سعودی، در شهر رقه سوریه نیز که مرکز گروه تروریستی داعش است، در کنار زنان داعشی غربی، آفریقایی و عربی، نقش های مهمی ایفا کردند. به گفته الخلیل، این زن ها، نقش هایی مستقیم در صفوف داعش ایفا کردند که از میان این نقش ها می توان به جذب کودکان و نوجوانان و دختران و کمک به قضات و همچنین بازجویی و بازرسی زنان مناطق تحت کنترل داعش و همچنین در زمینه آموزش اشاره کرد.
الخلیل در این زمینه تاکید کرد: برخی از مراجع تخصصی از این بیمناکند که داعش، با درک اهمیت نقش زنان در این گروه، از آن ها برای اجرای عملیات جنایتکارانه استفاده کند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    مشکل اینه که هنوز نتونستن توی سر این ادم نماها مغزی پیدا کنند.